FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ska starta en enkel shop för digital nedladdning. Tänkte först göra den responsiv men läste sedan följande http://jimiwikman.se/forum/index.php...-eller-daligt/
Vad är er åsikt? Ska man göra shoppen responsiv eller inte? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Om nedladdningarna i din butik är användbara på mobiler borde det vara ganska självklart att ha en butik som fungerar på mindre skärmar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
När du ändå ska göra nytt så kör på responsive.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Krasst tror jag det handlar mycket om kompetens. Det vill säga om utvecklaren har förmågan att lyckas presentera produkterna på ett användarvänligt vis i OLIKA skärmupplösningar och miljöer. Jag gissar att förarbete i form av skisser och olika test etc kan underlätta.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kommer du försöka anpassa hela kedjan så är det självklart tycker jag.
Men ser allt för ofta att sidan fungerar hyffsat vid beställning och sedan kommer man till betalningssida som inte är anpassad för 5 öre för mobiler. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Håller inte alls med om det står i artikeln som du länkar till.
Alla punkter under nackdelar utom den första (att det tar längre tid/blir dyrare) tyder bara på okunskap, eller så är det saker som inte ens har något med responsive att göra och som man skulle stöta på om man antingen kör dedikerad mobilsida eller om man bara kör en desktop-variant. M-commerce är framtiden och det växer så det knakar så om man ska utveckla en ny webbshop idag skulle jag definitivt se till att ha en bra lösning för mobila enheter om man inte har en väldigt snäv målgrupp där det knappt förekommer mobila enheter. En dedikerad mobilsida har väldigt många nackdelar och jag kan nog inte se ett enda scenario där det är den bästa lösningen. Så jag får hålla med övriga här och säga att det handlar främst om kompetens. Det går att göra i princip vad man vill med media queries och om man jobbar mobile-first så uppstår sällan de där problemen som han tar upp. Skriver man bra/rätt kod så ska det inte vara några problem med webbläsarkompatibilitet, förutom möjligen med IE 7 och 8, men det kan man fixa separat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hm, är det bara på min dator som responsiva sidor är otroligt slöa? Speciellt om man skulle råka resize'a browsern..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror gemene man eller kvinna fortfarande överlag vill vara bekväm och göra sina beställningar i hemmamiljö där denne i lugn och ro kan handla. Och jag tror då att man som minst använder sig av en läsplatta eller laptop. Men i det stora hela så handlar det väl mer kanske om det är genomförbart eller inte, och ur det kan komma att se ut osv.
En enkel följsam webbplats är relativt enkel att skapa, men när det handlar om webbutiker så är det mer komplext och säkerligen många rivna hårtussar på vägen. Historian kan bli kostsam om man inte pillar med det själv - Alt. så köper man en mall som är färdig och anpassar den..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tror det faktiskt. Jag har aldrig upplevt att en sida är långsammare bara för att den är responsiv eller att man råkar resize'a en responsiv webbplats.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En responsiv sida kan såklart vara långsam, men det har i sig inget med att göra att den är responsiv. Utan att den som har kodat den har gjort ett dåligt jobb.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|