FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Tänkte bara höra med er på WN då jag inte hittar något svar på Skatteverkets hemsida och har inte tillfälle att ringa just nu. Måste man registrera företag/enskild firma för att kunna ansöka om F-/FA-skatt? (Tänkte vänta med att registrera firma för att spara 900kr till senare i sommar.) Tänkte använda denna blanketten - går det utan företag?: SKV 4620 http://www.skatteverket.se/privat/bl...680006704.html Tack på förhand! Mvh, Kim |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du behöver inte registrera firma.
Använder du E-tjänsten så går det smidigt på verksamt.se, se länk nedan. INFO: https://www.verksamt.se/starta/start...ngsverksamhet1 Mvh M Senast redigerad av Red71 den 2013-07-09 klockan 10:03 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Finns e-tjänster för detta om du inte vill hålla på med blanketter. Kika på verksamt.se
Edit: Såg att föregående talare redigerade in liknande svar som jag ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack båda!
Jo, försökt använda e-tjänsten men verksamt.se har haft kommunikationsproblem med skatteverket.se (i mer än en vecka nu) så inga e-tjänster med koppling till skatteverket har fungerat. Men uppskattar era svar! Tack igen! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej igen,
Verkar som att det är tvång att registrera en firma/bolag nu när man registrerar för F/FA-skatt. Nu har tjänsten kommit igång igen på www.verksamt.se men väljer man "Anmälan för F-skatt" så blir man informerad om att starta e-tjänsten "Registrera företag". Håller på med den just nu och har en följdfråga. Beräknad omsättning. Jag antar att man inte kan skriva en summa under 16.000 då det räknas som hobby-verksamhet men räcker det med en summa på kanske 20.000? Kan bli betydligt mer eller ingenting alls men hade firma i Norge och fick extreme "förskottsskatt"-räkningar varje år då jag angett en större beräknad omsättning än vad jag haft. Tack på förhand! Mvh, Kim |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag vet inte hur ni andra tänker. Men jag tänker att man inte ska låna ut pengarna till staten i onödan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Då missförstod jag nog din fråga, trodde du menade att registrera den på bolagsverket där det kostar 900:- (den summan du ville slippa för att inte registrera firmanamnet), men registreringen på skattemyndigheten är ju den procedur som behövs för att regga sig för f/fa skatt och moms. Mvh M Senast redigerad av Red71 den 2013-07-11 klockan 10:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Nu har jag endast registrerat mig på Skatteverket för F-skatt och Moms. Registrering via Bolagsverket tar jag senare. Tack för alla era tips & svar! Har med er hjälp äntligen kommit igång ![]() Mvh, Kim |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|