Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bilen i företaget

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-23, 23:28 #1
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Själv sitter jag och inser att jag borde låtit ABt köpa min bil redan från början. Frågan är nu om jag kan sälja den till bolaget och hur man då kommer fram till ett vettigt marknadsvärde på bilen. Är det någon som har erfarenhet av detta innan jag börjar diskutera med revisorn och se slantarna rulla iväg?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-24, 11:39 #2
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Bilar är nog det lättaste att värdera när man säljer in privat egendom till bolaget. Det är bara att gå till närmaste bilhandlare och få bilen värderad så skriver han ut ett värderingsintyg. Eftersom man har riktprislistor vid inbyten av bilar så finns "basvärderingen" där, sedan brukar de alltid fråga vad du ska ha intyget till om det är för att köpa ut bilen eller för att sälja in den och sedan kan man inom rimliga gränser få ungefär det värdet man vill att bilen ska ha.
Har du bilen på leasing brukar det vara enkelt att bara överföra leasingkontraktet på bolaget, i det fallet finns ju inte bilen som en tillgång så då behövs ingen värdering.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 15:51 #3
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Medlem

Jonny, fråga revisorn om du inte kan låta ditt företag hyra bilen av dig för en marknadsmässig summa. Du har ju köpt den med skattade pengar så du blir inte förmånsbeskattad. Du tar upp hyran som inkomst av kapital och skattar i deklarationen (30%) och företaget drar av hyran som en kostnad. Lite threadjacking detta. Kanske en ny tråd istället. Har hört flera som fått detta igenom hos SKM.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 16:13 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Citat:
Originally posted by Axe@Oct 27 2005, 15:51
Jonny, fråga revisorn om du inte kan låta ditt företag hyra bilen av dig för en marknadsmässig summa. Du har ju köpt den med skattade pengar så du blir inte förmånsbeskattad. Du tar upp hyran som inkomst av kapital och skattar i deklarationen (30%) och företaget drar av hyran som en kostnad. Lite threadjacking detta. Kanske en ny tråd istället. Har hört flera som fått detta igenom hos SKM.
Måste man inte strunta i att använda bilen privat helt och hållet för att slippa förmånsbeskattningen?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 23:19 #5
Medlem

Medlem

alltså, en förmånsbeskattning åker du på när du inte köper utan "lånar en förmån". Men du har ju redan köpt bilen, du äger den, du servar den, du skattar för den. Men när du inte använder den så tjänar du en slant på det. Dvs företaget nyttjar den när du inte kan. Det är självfallet så att du kan missbruka det såpass att du hyr ut bilen för 25000 i månaden och sedan skattar du 30% på det. Det skulle nog inte accepteras.
Oläst 2005-10-27, 23:41 #6
Supermoderator

Supermoderator

Intressant, fast den stora fördelen med att ha bilen i firman är att extra ljus, service, spolarvätska etc är en kostnad som firman har.

Men det här med uthyrning måste jag kolla upp lite närmare.
Oläst 2005-10-28, 03:10 #7
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Citat:
Originally posted by Axe@Oct 27 2005, 23:19
alltså, en förmånsbeskattning åker du på när du inte köper utan "lånar en förmån". Men du har ju redan köpt bilen, du äger den, du servar den, du skattar för den. Men när du inte använder den så tjänar du en slant på det. Dvs företaget nyttjar den när du inte kan. Det är självfallet så att du kan missbruka det såpass att du hyr ut bilen för 25000 i månaden och sedan skattar du 30% på det. Det skulle nog inte accepteras.
Som jag tolkar det förutsätter en månadshyra att endast företaget brukar bilen.

Såfort man då privat använder den är det väl fråga om en förmån?

Kan man verkligen hyra ut den mot en fast månadshyra under förutsättningar att företaget endast använder den när man själv inte behöver den?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-28, 12:09 #8
Medlem

Medlem

Frågan är relevant. Vi har frågan uppe hos SKM på central nivå då de inte kunde hantera den lokalt. Det man kan tänka sig är ett kontrakt där företaget disponerar bilen mellan två klockslag. Samtidigt... du äger bilen och du har köpt den för redan skattade pengar. Kan det då bli en löneförmån? Att du ska skatta för intäkterna privat är givet, men det blir skillnad för företaget då du slipper alla soc. avgifter osv.
Oläst 2005-10-28, 16:07 #9
Supermoderator

Supermoderator

Men då påverkar det milersättningen också då? Jag menar, om bilen hyrs ut är det ju inte din privata bil du använder i och med att du redan betalar för den.
Oläst 2005-10-28, 20:53 #10
Medlem

Medlem

Ja, det där beror ju på hur ett kontrakt är utformat, men du kan nog inte ha alla förmåner samtidigt. Ett rimligt hyreskontrakt är nog det bästa, men ett företag kan ju betala en högre milkostnad än vad du får ut per mil skattefritt. Förresten, på SKM var de inte helt eniga om denna konstruktion som jag lyft fram här och det tolkar jag som "vi vet inte hur vi ska kunna säga att detta är fel". De har som jag skrev sökt tolkningshjälp på högre ort, men de måste givetvis ta hänsyn till gällande lagstifning vad gäller om du går till OKQ8 och hyr en bil. Kan du hyra på annat ställe till en billigare peng så måste de ta ställning till om de har en stoppregel för detta som är tillämpbar.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017