Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att ta fram säljbrev

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-26, 23:46 #1
amaranto amaranto är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2007
amaranto amaranto är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2007
Standard Att ta fram säljbrev

Hej
Vet inte om det är rätt forumkategori att ställa frågan, men iaf tänkte fråga nån som har erfarenhet om liknande scenarion:

Jag tänkte skicka ett "säljbrev" där jag egentligen inte säljer någonting. Så det är kanske fel ord. Det är egentligen ett brev (inte e-post) som man skickar till personer som faller under en specifik användargrupp. Brevets inenhåll är helt enkelt reklam på en webbsajt. En webbsajt där man hoppas folk ska kunna bli medlemmar.

Så, jag har användargruppen och jag har uppgifter på folk man ska skicka till.
Det som jag behöver ta fram är själva brevet, dess innehåll och eventuell design.

Några tips? Framförallt tänkte jag på: vem bör man vända sej till om man vill få till något professionelt?
För designen/formen kanske en ren designer. Men det blir nog inte mycket man behöver göra tror jag. Det är mest innehåll som bör framhävas.

Själva proffsen som tar fram innehåålet då, en vanlig skribent?

Tar gärna emot tips om hur man går tillväga för själva utskicket. Har kollat in postens hemsida och möjligheten att göra massutskick. Erfarenhet av det? Har ännu inte lyckats klura ut nåt ang priset. För nåt i stil med 5 000 brev, vart kan man hamna?
amaranto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-28, 19:47 #2
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
När det gäller att ta fram en proffsigt utskick så beror det helt på sin budget och dina krav hur du ska göra. Om du har höga krav och en hyfsad budget bör du gå till en reklambyrå som kan hjälpa dig med både säljbudsakapet/text/copy och design/formgivning.
Räcker inte din budget till det bör du försöka göra så mycket som möjligt av det kreativa själv och anlita någon frilansare för att göra det du vill enligt din idé.
Det allra billigaste alternativet är att välja en av de färdiga mallar som de flesta tjänster som erbjuder utskick tillhandahåller och göra enkla modifieringar själv.

Postens tjänst Reklamfixaren är bra och ganska prisvärd. Där har du också ett ganska bra utbud av mallar att välja mellan.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-29, 18:21 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Eftersom du inte själv är så vass på utformningen kan det vara en bra idé att använda flera olika varianter och spåra vilken som funkar bäst, om du skickar ut 5000 brev så kan du exempelvis dela upp det i 5 olika brevtexter.

En annan aspekt kan vara att skicka ut 1000 i taget och vänta på reaktionerna i en vecka eller två för att göra justeringar till nästa omgång.

En bra svarsfrekvens är i nivå 4-5% så då får man vara nöjd, men under 2% så kanske man ska justera budskapet.

Det bästa resultat jag känner till var ca 50% och det var när min arbetsgivare för många år sedan skickade ut reklam till sina slumrande kunder.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-06-29 klockan 18:24
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-30, 06:45 #4
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Får du någon inkomst av att folk blir medlemmar på sajten? Om du tjänar på det kan säljbrev vara motiverat, men samtidigt undrar man hur många som vill bli medlem som får brevet. Det krävs nog ganska många för att det skall vara lönt. Tycker att det låter som onödigt och gammalmodigt med snigelpost idag.
Slacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-01, 04:18 #5

Citat:
Ursprungligen postat av Slacker Visa inlägg
Får du någon inkomst av att folk blir medlemmar på sajten? Om du tjänar på det kan säljbrev vara motiverat, men samtidigt undrar man hur många som vill bli medlem som får brevet. Det krävs nog ganska många för att det skall vara lönt. Tycker att det låter som onödigt och gammalmodigt med snigelpost idag.
Snigelposten har ca 100 gånger så hög svarsfrekvens som mejlreklam..... Så det finns en anledning till att man använder det.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017