FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Vet inte om det är rätt forumkategori att ställa frågan, men iaf tänkte fråga nån som har erfarenhet om liknande scenarion: Jag tänkte skicka ett "säljbrev" där jag egentligen inte säljer någonting. Så det är kanske fel ord. Det är egentligen ett brev (inte e-post) som man skickar till personer som faller under en specifik användargrupp. Brevets inenhåll är helt enkelt reklam på en webbsajt. En webbsajt där man hoppas folk ska kunna bli medlemmar. Så, jag har användargruppen och jag har uppgifter på folk man ska skicka till. Det som jag behöver ta fram är själva brevet, dess innehåll och eventuell design. Några tips? Framförallt tänkte jag på: vem bör man vända sej till om man vill få till något professionelt? För designen/formen kanske en ren designer. Men det blir nog inte mycket man behöver göra tror jag. Det är mest innehåll som bör framhävas. Själva proffsen som tar fram innehåålet då, en vanlig skribent? Tar gärna emot tips om hur man går tillväga för själva utskicket. Har kollat in postens hemsida och möjligheten att göra massutskick. Erfarenhet av det? Har ännu inte lyckats klura ut nåt ang priset. För nåt i stil med 5 000 brev, vart kan man hamna? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
När det gäller att ta fram en proffsigt utskick så beror det helt på sin budget och dina krav hur du ska göra. Om du har höga krav och en hyfsad budget bör du gå till en reklambyrå som kan hjälpa dig med både säljbudsakapet/text/copy och design/formgivning.
Räcker inte din budget till det bör du försöka göra så mycket som möjligt av det kreativa själv och anlita någon frilansare för att göra det du vill enligt din idé. Det allra billigaste alternativet är att välja en av de färdiga mallar som de flesta tjänster som erbjuder utskick tillhandahåller och göra enkla modifieringar själv. Postens tjänst Reklamfixaren är bra och ganska prisvärd. Där har du också ett ganska bra utbud av mallar att välja mellan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Eftersom du inte själv är så vass på utformningen kan det vara en bra idé att använda flera olika varianter och spåra vilken som funkar bäst, om du skickar ut 5000 brev så kan du exempelvis dela upp det i 5 olika brevtexter.
En annan aspekt kan vara att skicka ut 1000 i taget och vänta på reaktionerna i en vecka eller två för att göra justeringar till nästa omgång. En bra svarsfrekvens är i nivå 4-5% så då får man vara nöjd, men under 2% så kanske man ska justera budskapet. Det bästa resultat jag känner till var ca 50% och det var när min arbetsgivare för många år sedan skickade ut reklam till sina slumrande kunder. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-06-29 klockan 18:24 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Får du någon inkomst av att folk blir medlemmar på sajten? Om du tjänar på det kan säljbrev vara motiverat, men samtidigt undrar man hur många som vill bli medlem som får brevet. Det krävs nog ganska många för att det skall vara lönt. Tycker att det låter som onödigt och gammalmodigt med snigelpost idag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|