Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

OT: Ett otäckt rekord....

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-26, 18:41 #11
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Jag kan väl passa å att försöka nyansera mina åsikter en smula...

Dillard Johnson's biografi om sina "stordåd" har undertiteln: "One of the Deadliest American Soldiers of all Time". Ska man gratulera?

2746 döda tangerar som sagt nästan dödstalet under 9-11-attackerna. Självklart är det inte relevant att jämföra dem, men det ger ju ett perspektiv beträffande antalet.

Efter 2006 arbetade Dillard som en extremt välbetald "private contractor," bla för ökända Blackwater, som misstänks för grova övergrepp (läs: mord) mot civilbefolkningen i Irak. Offer??! Knappast.

Invasionen av Irak rättfärdigades som alla vet på lögner, bla rörande Al Quedas länkar till Saddam och de icke förekommande, men nu världsberömda massförstörelsevapnen. De irakiska trupperna var förstås totalt chanslösa i de inledande ökenstriderna och var att betrakta som ren kanonmat (USA passade på att testa sina vapen och ammunition på levande mål). Många irakiska värnpliktiga dog pga att jänkarna sonika begravde dem levande i skyttegravarna med hjälp av armerade bulldozers.

Däremot är jag är enig om att det är GW Bush, Dick Cheney och Donald Rumsfeld som är att betrakta som de verkliga krigsförbrytarna i denna tragiska soppa.

Och ja, min bestämda uppfattning är att Saddam och hans bröder var kräk (och mördare), de med.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2013-06-26 klockan 18:51 Anledning: Tillägg
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 19:44 #12
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
Googla den vita döden, kom att tänka på den finska soldaten när jag läste detta.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 22:23 #13
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Googla den vita döden, kom att tänka på den finska soldaten när jag läste detta.
Simo Häyhä är ju mera av en hjälte, som försvarade sitt land framgångsrikt mot enorma soviet som invaderade, än soldater i USA:s invasionsarmé.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-26, 23:45 #14
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Reg.datum: Nov 2009
De skjuter ju inte på vilka som helst. Personerna som blir dödade är ju ytterst sällan några oskyldiga änglar. Att oskyldiga personer då och då drabbas utav kriget är ofrånkomligt och ännu fler oskyldiga personer hade dött (läs: blivit mördade) om USA inte hade stoppat de verkliga idioterna i landet som förtrycker befolkningen.

Vet att denna man tjänstgjorde i Irak men ni kan ju bara tänka er hur lång tid det kommer ta innan talibanerna i Afghanistan påbörjar massavrättningen av lokalbefolkningen igen efter att USA lämnat landet 2014 - En vecka?

Sedan är det väl inget att göra ett rekord av och få att låta som något positivt men det är oerhört respektlöst att kalla soldater som gör sitt jobb för kräk. En nära vän till familjen var där nere och tjänstgjorde och hjälpte och beskyddade lokalbefolkningen varje dag. På samma sätt blev han och hans kollegor utsatta för attentat efter attentat och en gång körde bilen framför hans bil på en mina och alla i den främre bilen dog. Inga oskyldiga änglar som planterat de minorna.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 05:09 #15
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Dakota,

Respektlöst i din värld måhända, men jag står för min åsikt hundra dagar av hundra. Läs på om "Blackwater" (numera: Academi) om du vill studera respektlöshet. De "skyddade inte bara lokalbefolkningen" utan ibland förhöll det sig precis tvärtom.

Minns du USA:s användning av vit fosfor i bland annat Fallujah? Denna fosforn används i bomber och artillerigranater och bränner sig genom köttet på människor. Civila som icke-civila.

Minns du beskjutningen från en Apache-helikopter 2007, då 12 civila irakier dog och två små barn skadades? Att filmen sedan läcktes av Bradley Manning tillhör historien.

Hur har Irak blivit efter USA:s "hjälp till lokalbefolkningen"? EN MILJON DÖDA IRAKIER talar sitt tydliga språk. Befriat landet från förtryckarna? Vilken ironi. Irak är i dag ett land i kaos.

Bara för att jag är kritisk mot USA:s agerande i Irak innebär det inte att jag hyser någon som helst sympati för Saddams tidigare förtryckarregim. Inte heller sympatiserar jag ens en sekund med militanta islamister (inklusive talibanerna).
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 08:43 #16
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
De skjuter ju inte på vilka som helst. Personerna som blir dödade är ju ytterst sällan några oskyldiga änglar. Att oskyldiga personer då och då drabbas utav kriget är ofrånkomligt och ännu fler oskyldiga personer hade dött (läs: blivit mördade) om USA inte hade stoppat de verkliga idioterna i landet som förtrycker befolkningen.

Vet att denna man tjänstgjorde i Irak men ni kan ju bara tänka er hur lång tid det kommer ta innan talibanerna i Afghanistan påbörjar massavrättningen av lokalbefolkningen igen efter att USA lämnat landet 2014 - En vecka?

Sedan är det väl inget att göra ett rekord av och få att låta som något positivt men det är oerhört respektlöst att kalla soldater som gör sitt jobb för kräk. En nära vän till familjen var där nere och tjänstgjorde och hjälpte och beskyddade lokalbefolkningen varje dag. På samma sätt blev han och hans kollegor utsatta för attentat efter attentat och en gång körde bilen framför hans bil på en mina och alla i den främre bilen dog. Inga oskyldiga änglar som planterat de minorna.
Jag tycker det är oerhört respektlöst mot hela mänskligheten att så oförbehållssamt försvara krig och mord.

Att försvara insatsen i Afghanistan nu är en sak. Men att med facit i hand försvara invasionerna av Irak och Afghanistan...

Mord är mord är mord.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 08:52 #17
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
ännu fler oskyldiga personer hade dött (läs: blivit mördade) om USA inte hade stoppat de verkliga idioterna i landet
Det är ett oerhört märkligt påstående med tanke på alla de 100-tusentals civila som dött i Irak som en direkt följd av USA:s invasion.
Frågan är även om landet inte är på rask väg tillbaka i en förtryckande diktatur igen.

Sedan (för att vara tydlig) så lånar jag Captain Thailands utmärkta "disclaimer":
"Bara för att jag är kritisk mot USA:s agerande i Irak innebär det inte att jag hyser någon som helst sympati för Saddams tidigare förtryckarregim. Inte heller sympatiserar jag ens en sekund med militanta islamister (inklusive talibanerna)."
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 13:39 #18
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Dakota: Jag rekommenderar dig att inte bara rapa upp alla pro-war argument man lärde sig på gymnasiet och istället sätta dig in i USA's olagliga aggressionskrig samt konsekvenserna för civilbefolkningen.

Att usa t.ex. finansierat eller utrustat/utbildad talibanerna, saddam hussein, gaddafi, assad etc etc etc. och gladeligen skakat hand med dessa samt hyllat dem till skyarna samtidigt som de mördat sin egen befolkning stärker inte riktigt dina argument.

Svårt att förstå att det fortfarande finns folk i vår del av världen som köper den amerikanska statens retorik
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 14:00 #19
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Jag förstår inte hur någon kan säga att soldaterna sällan dödar några oskyldiga änglar. Det är precis det dem gör.

Captain radade upp några väldigt bra exempel. Alla som skrivit efter Captain inklusive han själv har radat upp väldigt bra saker och jag finner att de liknar mina åsikter ganska mycket.

Jag kommer från de områden där amerikanska soldater har varit för att bekämpa Saddams regering. De var knappast ute efter att skydda civilbefolkningen och bara döda terrorister och talibaner. Om man tror på det där så har man levt i en lögn. Finns många motiv bakom deras ingripande och skjutande. "Blackwater" (numera: Academi) är ett exempel på detta, precis som Captain skrev.

Jag vet detta med säkerhet eftersom att jag själv hört från folk som bott i t.ex Baghdad, Falluja och även Kirkuk där amerikanska säkerhetsstyrkor varit väldigt aktiva. De finns amerikanska soldater som har dödat civila, barn som vuxna, kvinnor som män. De har satt civil befolkningen i skräck genom att ständigt t.ex sparka in dörrar och krossa väggar i hopp om att hitta t.ex vapen eller andra saker som de tror tillhör terrorist organisationer. Notera, som de tror tillhör terrorist organisationer. Alltså, de vet ju inte med säkerhet. Har även sett videoklipp på liknande saker, t.ex hur amerikanska Humvees och tanks kör på bilar med människor i etc. Listan kan göras lång.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 19:37 #20
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Inte för att jag sympatiserar med motivet för invasionerna av både Irak och Afghanistan, men Saddams regim borde ha utplånats vid första Irakkriget och att omvärlden satt blint och struntade i talibanernas våldsamma mördarregim gör att jag inte tycker det var fel genomföra invasionerna av båda länderna.

Det är dock mycket bekymmersamt att väldigt många civila omkommit i strider eller följder av det kaos som följt på invasionerna.

Jag anser dock att USA och allierade borde stannat kvar betydligt längre i Irak och de borde även bli kvar i Afghanistan och tillsammans med andra demokratier se till att få någon form av fungerande ordning i dessa länder. Utan utländska trupper på plats tror jag inte det finns någon chans att undvika en återgång till fullständigt kaos och mördande och förtryck av civilbefolkningen av i första hand militanta islamistorganisationer.

Det må ha varit fel från början, men det var ännu mer fel att lämna irakierna i sticket och att man planerar att göra detsamma i Afghanistan...

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017