FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Om man förutspår att man kommer göra en vinst något år och slippa beskatta den vinsten så vill man gärna investera pengarna för att få ner resultatet på sista raden lite, har ni några tips på sådana investeringar? Fastigheter, mark etc kan man inte dra av så mycket då det blir en tillgång för företaget (därmed avskrivningar) men egentligen bättre det än ingenting, hur gör ni för att få ner vinsten (kapitalförsäkring är inte aktuellt)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Köp saker som du behöver och samtidigt kan skriva av direkt. Har du ett AB så gör du inget onödigt utan betalar dina 22% i bolagsskatt och tar istället ut aktieutdelning enl. K10.
Du kan också starta ett pensionssparande som företaget står för. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jupp fast jag vill hellre investera pengarna i något som man kan dra av direkt istället, pensionssparandet är ett bra alternativ, om man investerar i en annan rörelse kan man dra av det direkt från resultatet eller är det avskrivning där med? Säg att man exempelvis gör en bolagsaffär på en fastighet dvs köper upp bolaget som äger fastigheten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Vilken bolagsform pratar vi om? När du vill köpa upp andra bolag så förutsätter jag att du har ett AB?
Jag har svårt att tro du får göra några direktavskrivningar när du köper upp bolag (som äger fastigheter). Men någon annan kanske vet bättre? Om du ska ge dig på att köpa andra bolag så ska du definitivt först och främst starta ett holdingbolag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jupp stämmer det är ett aktiebolag vi pratar om, men om mitt AB idag köper upp en rörelse så borde man väl kunna skriva av hela summan direkt, eller har jag fel? någon som vet bättre?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Investeringar som blir tillgångar i balansräkningen är inte avdragsgilla, utan det är bara kostnader som hamnar i resultaträkningen som är avdragsgilla för att minska skatten.
Men om du har AB så kan det vara smart att helt enkelt buffra pengar i bolaget eller att ta kostnader lite tidigare som du behöver i bolaget längre fram. Detta förutsatt att du gissar att vinsten kanske minskar i framtiden. Annars tycker jag det redan finns bra avsättningsmöjligheter till periodiseringsfonder och sen har AB ganska låg skatt numera, så det är inte så lönsamt att skatteplanera för småsummor. Skapa en ekonomisk stabilitet i bolaget genom att buffra rejält med vinster för de pengarna kan du ha nytta av i framtiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Du kan inte kostnadsföra investeringar på det viset. En investering är just en investering och inte en kostnad. Det du efterfrågar är kostnader som du kan skriva av direkt. Normalt rör det sig då om lösöre som understiger ett halvt prisbasbelopp (22 000 kr exkl moms). I övrigt så är jag av samma åsikt som Conny. Har du ett AB så bör du passa på att skapa en ekonomisk stabilitet nu när du går med vinst. Särskilt som bolagsskatten är exceptionellt låg från och med 2013. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|