Kom ihåg mig?

Resurstoppar hos Oderland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-11, 13:20 #1
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Standard Resurstoppar hos Oderland

Hej,

Jag fick ett automatiskt mail ifrån mitt konto hos Oderland att det har dragit mycket resurser på senaste tiden. Har kollat igenom och ser inte att det har blivit hackat eller suspekta filer som jag inte känner igen.

Oderland's support sa att en del sökmotorer (t.ex Bing) kan dra en hel del serverresurser när dom indexerar.. någon som vet mer om detta och har tips?

Jag har bara några domäner och några wordpress-sidor på det kontot, alla har supercache installerat samt bps security som blockerar en del kända spammare/bots via htaccess. Inget stort besöksantal syns i analytics (ca 10 besökare per domän under en månad).

Om jag tolkar resursmätningen rätt så vid ett tillfälle (5'e juni) mellan kl 12-14 stod cpu'n på 100% och mellan kl 14-15 stod cpu'n på 58% så nånting verkar ju ha skett då.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-11, 13:27 #2
Tim Tim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 110
Tim Tim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 110
Tror det är en bugg hos Oderland.

Fick exakt samma meddelande av dem och sajten jag har hos dem har 0 trafik.
Tim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-11, 13:39 #3
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 480
Skicka ett meddelande via ICQ till oderland Skicka ett meddelande via AIM till oderland Skicka ett meddelande via MSN till oderland
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 480
Skicka ett meddelande via ICQ till oderland Skicka ett meddelande via AIM till oderland Skicka ett meddelande via MSN till oderland
Återkom gärna med mail till supporten eller svara på det brevet ni har fått.
Vi valde att informera om de avbrott som har uppstått i samband med att kontot gått över sina gränser istället för att kunden skall behöva felsöka.
Denna information finns sedan länge i vår kontrollpanel men kommer lyftas fram ytterligare under sommaren.


Några konton på en server har dock hamnat i utskicket felaktigt då statistiken för 30 dagar saknades just där. Återkom så kollar vi.
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-11, 14:28 #4
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Jag tror det är MSBot/Bing som står för topparna - hittade (till slut) att den hade varit inne vid det tillfället som jag nämde ovan.. hittade att man kunde lägga till "crawl-delay" i robots.txt men vet inte om det gör nån nytta?


Citat:
Ursprungligen postat av oderland Visa inlägg
Återkom gärna med mail till supporten eller svara på det brevet ni har fått.
Vi valde att informera om de avbrott som har uppstått i samband med att kontot gått över sina gränser istället för att kunden skall behöva felsöka.
Denna information finns sedan länge i vår kontrollpanel men kommer lyftas fram ytterligare under sommaren.


Några konton på en server har dock hamnat i utskicket felaktigt då statistiken för 30 dagar saknades just där. Återkom så kollar vi.
mmm.. det har jag fast får inte särskilt mycket hjälp utan lite tips bara.

felsöka? jo, det har jag fått göra
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-11, 17:23 #5
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jag fick samma mail med förklaringen längst ner:

"Du använder för närvarande 239MB av tillåtna 10000MB för lagring av filer."

De sajter jag har på Oderland har knappt några besökare.

Antingen en bugg eller att ett trick att få mer att uppgradera och betala mer.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-12, 00:54 #6
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 480
Skicka ett meddelande via ICQ till oderland Skicka ett meddelande via AIM till oderland Skicka ett meddelande via MSN till oderland
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 480
Skicka ett meddelande via ICQ till oderland Skicka ett meddelande via AIM till oderland Skicka ett meddelande via MSN till oderland
Olycklig formulering - statistiken för utrymmet skulle med då det ofta blandas ihop med andra gränser på kontot.

Vi har haft många kunder som har senaste året funderat på vad som händer när man når gränsen, vi har i de 2 senaste nyhetsbreven utlovat att återkomma med rapporter för resursutnyttjande.

Nu var det alltså gjort, förhoppningsvis blir dessa bättre i framtiden och kommer även lätt kunna nås via kundzonen direkt.

Vår främsta förhoppning var att inte tappa de kunder som begränsas för ofta då vi inte kan garantera samma stabilitet som för de andra kunder.

Gränserna är väl tilltagna 256-1024MB RAM för php, 1-2GB RAM totalt samtidig användning, 75 entry proc, 1-2 CPU mm.
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-12, 09:47 #7
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Oderland,

ja, ni kanske skulle ha anpassade utskick.. om det är mycket cpu som har använts så betonas eller lyfts det fram.. och har mycket utrymme använts så lyfts det fram.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-12, 10:15 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 588
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 588
Även om ni har lite att lära när det gäller kommunikationen mot kund så tycker jag det är mycket positivt att ni tar fram konkreta resursgränser och låter kunderna få ta del av dessa. Hos de flesta andra webbhotell är det tämligen godtyckligt vad som gäller än så länge.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017