FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag har använt den ett par gånger. Det tog mig inte mer än en minut att komma igång och skicka första betalningen. Hela grejen med att man måste registera sig för att göra SMS-köp tycker jag dock är helt idiotisk. SMS-betalningar var tidigare ett överlägset betalsätt i många vanliga situationer, nu är det bara jobbigt. Jag har heller inte skickat en ett enda betal-SMS sedan detta infördes. Hur gör man nu för att betala Spårvagn/buss när man är i en ny stad utan att behöva köpa ett busskort? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fast det fungerar ju olika med olika bolag. Man ska ju inte behöva Googla varje gång man vill kunna åka buss i en ny stad. De flesta bolag tillåter ju inte kontant betalning på bussen längre så man måste ju förköpa sin biljett och det kan man ju oftast bara göra på internet eller i automat på kuntpunktshållplatser.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I Uppsala betalar man med kontokort på bussen eller i automat, fungerar väldigt bra. Tyvärr så stödjer inte SL-bussarna som går från Uppsala det, de använder något slags gammaldags klippkort..
Men annars så brukar jag gå till resecentrum i respektive stad och fråga alternativt köpa biljetter där. Vad är det som är så dåligt med WyWallet, jag själv har inte försökt betala något med SMS sedan ändringarna men går det inte att betala med SMS eller vad är det som har hänt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Administratör
|
Erik, det går att betala med SMS, men för att göra det måste du vara kund hos WyWallet.
Jag tycker hela tjänsten känns så jävig och dum. Det påminner rätt mycket om ett oligiopol. Om jag skulle vilja starta en premium-SMS-tjänst så skulle jag behöva ett kortnummer. För att få tag i ett sådant måste man vända sig till Telia, som idag äger alla kortnummer. När jag väl har ett sådant måste mina kunder vara kunder hos Wywallet som ägs av bla Telia, för att använda numret jag har köpt loss av Telia. Dvs, jag kan aldrig starta en direkt (erbjuda SMS-betalning) konkurrerande tjänst som Wywallet utan att behöva använda Wywallet. Notera att konkurrensverket inte tycker att det är konstigt alls och avskrev ärendet för att tjänster som SEQR (scanna en QR-kod och betala) finns (sådanna tjänster kommer nog också gå i graven ganska snart). Att Kristian Viidas, avdelningschef på KKV som avskrev ärendet tidigare har jobbat på PTS gör att det känns ännu mer jävigt. Jag menar att han lär ju vara rätt bra bundis med gamla rävar på Telia (som har gått in med mest pengar i projektet (hittar inte min källa så jag är osäker på denna)). Skånetrafiken säger dessutom att det skulle vara "oproportionerligt svårt att byta nummer". Nämen! Är det för att Telia redan äger alla nummer kanske? Vart tog upphandlingen vägen? Skånetrafiken har nu tagit till sig av kritiken och som alla andra som tidigare har förlitat sig på SMS-betalningar valt att utforska en egen väg som släpps i sommar. Dessutom tycker jag att det är fruktansvärt konstigt att Wywallet ens fick bli ett kontrollerat institut för elektroniska pengar (enligt SFS 2011:755). Jag har inte själv orkat läsa hela lagtexten, och jag skulle nog inte fatta hälften ändå. Men om man får bli ett institut för elektroniska pengar, med opatchade servrar (ja, det går att utföra en attack och komma åt databasen på deras kritiska liveserver) och utdaterade och gamla wordpresspluggar där man hanterar både personuppgifter och kortuppgifter så är det rätt skrämmande. Deras attityd gentemot sina (förhoppningvis få) kunder är skrämmande dålig, och det var inte helt jättelängesedan jag såg Johan Ragnevad be en kvinna på Facebook att vara "tyst" och "inte lägga sig i saker hon inte vet". Jag håller på att leta upp mina screenshots från detta och jag kompletterar så fort jag hittar dem. Wywallet har i starten av tjänsten också skickat obeställd sms-reklam [SPAM] till alla som tidigare har köpt ett premium-sms och uppmanat alla att bli kunder hos dom. Jag med flera anmälde det, men inget resultat från konsumentverket. I flera månader fick Wywallet också lov att sälja alla insamlade uppgifter till tredjepart - men det ändrades efter mycket medial uppmärksamhet. Apparna är under all kritik: iTunes - 1.5 stjärnor av 5 Google Play - 1.5 stjärnor av 5 Det är några anledningar till att jag tycker Wywallet är en väldigt konstig och mycket irriterande tjänst.
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tog 1 min att registerera sig och betala. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Provade en gång att registrera mitt kort på västtrafik (som har sin egen tjänst, dvs använder inte WyWallet) men det fungerade väldigt dåligt att registrera sig från mobilen. Efter tre misslyckade försök (flera timeouter) så gav jag upp, då jag redan hade kommit fram till destinationen (15 minuter senare).
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|