Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SageFrame - Open Source CMS ASP.NET

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-15, 12:04 #1
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Standard SageFrame - Open Source CMS ASP.NET

Någon som har erfarenhet av SageFrame? Jag har själv testat flera och tycker att många CMS-verktyg skjuter ovanför målet och blir otympliga och svåra att använda. Med SageFrame tycks utvecklarna har lyckats skapa ett lätt använt CMS-verktyg för ASP.NET och som det även är lätta att utveckla egna moduler till samt ändra designen på. Det är en tröskel innan man kommer igång med den var förvånansvärt låg jämfört med många andra CMS-verktyg. Visst, ganska nytt CMS-verktyg så det finns inte många moduler men detta lilla aber upphävs av att det är lätt att skapa egna moduler.

Någon annan som har erfarenhet av SageFrame och har någon åsikt?

http://www.sageframe.com/
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-15, 13:19 #2
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
- Laddade ner den
- Såg .aspx-ändelser överallt
- kastade den i papperskorgen :P

Jag föraktar allt som har med webforms att göra så skulle inte rekommendera oavsett hur lättanvänd Admin det har. Webforms är en styggelse som utvecklades fram för att övergången för applikationsutvecklare som var vana vid eventdrivna applikationer skulle bli smidig.

Tack och lov lärde sig Microsoft. Asp.Net MVC är anledningen till att jag stannade kvar på Microsoftstacken.

Jag har testat och jobbat med en hel del CMS genom åren, bla Sharepoint, Epi, Umbraco, Orchard, N2CMS, Kooboo mm....

Om det är något .NET-CMS jag skulle rekommendera i dagsläget så är det Orchard CMS. Detta gäller dock endast om man själv tänker utveckla vidare på den.

Om man endast ska använda CMS:et från ett redaktörsperspektiv och inte har codingskills så skulle jag rekommendera nåt av de större PHP-CMS:n Wordpress, Joomla el Drupal beroende på behov såklart. För vill man senare extenda funktionalitet så är chanserna ganska stora att det finns ett plugin för just ditt syfte om man använder sig av ett populärt CMS med stor community. + PHP-utvecklare är både enklare att hitta och billigare att anlita , rent generellt.

Själv byggde jag ett eget för mina siter, mycket i lärosyfte men även pga att de flesta CMS, speciellt inom .NET är övertänkta, tunga och väldigt inkräktande(Försökte hitta svensk motsats till unobtrusive)
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-15, 14:23 #3
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Tack, de lärde tvistar över WebForms och MVC och när man ska använda vad. Själv utvecklar jag snabbt i WebForms och det är väl orsaken till att jag trivs med den lösningen. Om jag förstår det rätt så kastade du SageFrame rätt snabbt så du kanske aldrig han få någon åsikt om deras CMS? (förutom om Webforms). Sen håller jag med om att många CMS är för tunga. Det var därför jag tyckte SageFrame var intressant.

Orchard har jag testat men kommer inte riktigt överens med. Orchard Admin är väldigt likt Wordpress och enligt mig passar Orchard för mindre sajter.

PHP har pysslat med, men har lämnat till förmån för ASP.NET så Wordpress etc är inget för mig. Sen finns det klart flera PHP-utvecklare än .NET-utvecklare på WN så det är kanske inte så många som har testat SageFrame?
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-15, 16:44 #4
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Jag skulle säga att infrastrukturen i Orchard kan liknas mest vid Drupal om man ska jämföra det med något annat CMS.

Men som sagt hela Webformsgrejen är ju min högst personliga åsikt. Om det funkar för dig så kör hårt

Jag kastade inte SageFrame direkt dock. Verkar ju användarvänligt för redaktörer. Kan inte kommentera på själva utvecklingen av moduler och annat.

Det är nog precis som du säger, att det är inte så många .NET-utvecklare på WN så väldigt tveksamt om du kommer hitta någon här som kan ge "SageFrame" review.
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017