Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köpa nybyggd Villa - Vad ska man tänka på?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-15, 12:09 #31
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Ursprungligen postat av phattrance Visa inlägg
Tack för all info conny! pengamässigt så är det inga problem. tar knappt något lån så jag kommer att betala av huset inom 2år.
Pris: 7 453 000 kr eller högstbjudande

Grattis!
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-15, 13:12 #32
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2012
Medlem

Några snabba reflektioner på det som skrivits.

Många gånger då det är nybygge så är ägaren=byggherre om dom inte lejt in en att vara byggherre.

Dolda fel i 10år, det stämmer och det är förra ägarna som står ansvariga inte byggfirman.

Jag har haft/har 2st hus och driftkostnaden brukar inte stämma.(som mäklaren sätter upp)
Det du kan kolla är om driftkostnaden är uträknad på förra året, om dom inte bodde där något ifjol så stämmer nog den delen mycket dåligt.

Förbesiktning är bra, men räkna inte med hjälp om det händer nåt dom är bra att "friskriva" sig, men man får reda på mkt matnyttigt.

Radon, finns risken för radon skall det självklart kollas vilka värden,vem vet kanske du har huset i 40 år och växer det upp barn i huset så ökar risken för cancer då dom blir äldre.

Den som tror att man köper hus och har lite att göra.......no comment säger jag,vare sig det är nybyggt eller 40år gammalt.

Gräsklippning, jag har ca 3000m3 tomt, då är det ju inte gräs hela,hus,uppfart, garage,altaner m.m. tar bort lite m3. Men för mig med gräsklippare tar det ca 1 1/2 - 2 tim varje gång, och på högsommaren så är det runt 2ggr iveckan man klipper. sedan spolar jag alltid av under klipparen osv så det tar sin tid.
Red71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-15, 14:27 #33
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Red71 Visa inlägg
Den som tror att man köper hus och har lite att göra.......no comment säger jag,vare sig det är nybyggt eller 40år gammalt.
Två år gammalt, jo det är faktiskt ganske lite att göra.
Citat:
Gräsklippning, jag har ca 3000m3 tomt, då är det ju inte gräs hela,hus,uppfart, garage,altaner m.m. tar bort lite m3. Men för mig med gräsklippare tar det ca 1 1/2 - 2 tim varje gång, och på högsommaren så är det runt 2ggr iveckan man klipper. sedan spolar jag alltid av under klipparen osv så det tar sin tid.
3000 kubikmeter? Ja då tar det tid. Skämt åsido, vi har c:a 2000 m2 gräsmatta och den är inte platt utan rätt knölig. Med vanlig motorgräsklippare tar det en timme att klippa och med åkgräsklippare 10 minuter (rengöring tar 5 minuter). Varför du klipper två gånger per vecka vet jag inte men du måste ha snabbväxande gräs, det har inte vi och det skulle jag aldrig rekommendera någon att ha. Om du nu inte kräver green-kvalitet för då lär du klippa ofta.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-15, 14:43 #34
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Det var många bra svar du fick. Ett tips är att knacka på hos grannarna och kolla vad de tycker om området samt kolla om det finns några byggplaner i närområdet så kan påverka din miljö och utsikt. Tex en ny väg.

Själva bor vi i ett hus från 1886. Det finns att göra... Jag jobbar mest hemifrån så idag så målar jag fönster samtidigt. Tänkte ta ett parti varje dag då solen skiner. Måla, jobba medans det torkar och sen måla igen. Fördelen med att vara sin egen.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-15, 19:27 #35
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Ang. enstegstätning och träfasad så beror det nog på material och byggkvalitet. Mina föräldrars hus är enstegstätat och det bytte jag panel på för två år sen. Det var 103 år efter att det byggdes av min farmors far och ingen minns att panelen skulle ha blivit bytt däremellan.
Enstegstätade fasader brukar nog oftast avse just "tätade", vilket är vad som orsakat problem. Troligen inte så mycket plast i en 103 år gammal fasad.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-16, 08:15 #36
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Enstegstätade fasader brukar nog oftast avse just "tätade", vilket är vad som orsakat problem. Troligen inte så mycket plast i en 103 år gammal fasad.
Nix, tätskiktet utgörs av papp.
Oläst 2013-05-16, 08:43 #37
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Tack så hemskt mycket för all hjälp! Har lärt mig en hel del nu!

Dom flesta besiktningsfirmor som jag kontaktat säger att jag ska köra på en "överlåtelsebesiktning". Är detta ok eller ska jag se till att få huset besiktat på något annat också?
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-16, 09:14 #38
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av phattrance Visa inlägg
Tack så hemskt mycket för all hjälp! Har lärt mig en hel del nu!

Dom flesta besiktningsfirmor som jag kontaktat säger att jag ska köra på en "överlåtelsebesiktning". Är detta ok eller ska jag se till att få huset besiktat på något annat också?
Nej överlåtelsebesiktning är det normala. Som jag skrev tidigare så kan du ju också ordna med en mögelhund om du tror att det kan finnas mögel.
Oläst 2013-05-16, 11:03 #39
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Två år gammalt, jo det är faktiskt ganske lite att göra.

3000 kubikmeter? Ja då tar det tid. Skämt åsido, vi har c:a 2000 m2 gräsmatta och den är inte platt utan rätt knölig. Med vanlig motorgräsklippare tar det en timme att klippa och med åkgräsklippare 10 minuter (rengöring tar 5 minuter). Varför du klipper två gånger per vecka vet jag inte men du måste ha snabbväxande gräs, det har inte vi och det skulle jag aldrig rekommendera någon att ha. Om du nu inte kräver green-kvalitet för då lär du klippa ofta.
Haha, ja m2 menade jag naturligtvis.

Jasså är det sån skillnad med åkklippare? Har haft funderingar på att skaffa men inte blivit av. Min tomt skall då alltså klippas på 15min, då är det värt att lägga dom pengarna på åkklippare.

Snabbväxande tror jag inte vi har, exakt 2ggr i veckan blir det inte, 4-5 dagar emellan. Väntar jag 7dgr så blir det dessa "gräs linjer" fast jag kör med multiclip. Men som sagt det är väl olika hur man vill ha det,sedan är väl åkklipparen starkare så det klarar väl längre gräs än den vanliga.
Red71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-16, 11:44 #40
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Jasså är det sån skillnad med åkklippare? Har haft funderingar på att skaffa men inte blivit av. Min tomt skall då alltså klippas på 15min, då är det värt att lägga dom pengarna på åkklippare.
Beror på hur pass åkvänlig tomten är också men visst är det stor skillnad om man har ett bra och brett aggregat på åkgräsklipparen.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017