FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag funderar på att genom mitt företag hyra ut ett riktigt bra domännamn till en privatperson utanför EUs gränser.
Denna person kommer att tjäna X antal kronor på sin (helt lagliga) verksamhet. Jag skulle i så fall fakturera privatpersonen utanför EUs gränser med mitt svenska AB en viss % på det denne tjänar på mitt domän som han arbetar med. Hur skulle detta räknas skattemässigt? Borde räknas som intäkter som inte ska betalas in moms på? Eller....? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Usch ja, moms och utlandsaffärer. Jag tycker detta är svårt.
Se sidan http://www.skatteverket.se/foretagor...800010696.html Huvudregel vid försäljning till icke-näringsidkare Huvudregeln vid försäljning av tjänster till någon som inte är näringsidkare (t.ex. en privatperson) är att tjänsterna anses omsatta och ska beskattas i det land där säljaren är etablerad. Det innebär att du som säljare ska ta ut svensk moms oavsett i vilket land köparen finns. Längre ned på sidan har du det som kallas "intellektuella tjänster", som skulle kunna rädda dig. Jag skulle råda dig att först läsa på sidan ovan flera gånger så att du bra påläst och därefter ringa Skatteupplysningen 0771-567567. De gånger jag ringt dit har jag blivit mycket väl omhändertagen. Inte alltid att den man direkt får prata med kan ge fullständigt svar, men de brukar ta reda på och även ringa tillbaka. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja. Du har helt rätt.
Svårt. Ska ringa skattemyndigheten på måndag. Det här är absolut inget mygelförsök från min sida. Killen som ska jobba med domänen är superproffs som kommer att dra in mycket pengar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om han ska bedriva näringsverksamhet(ja, att driva en hemsida som genererar intäkter är det) bör han väl också registrera ett bolag(eller registrera sig för motsvarigheten till vår F(A)-skatt) så att du kan fakturera honom på vanligt vis.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|