Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur bokföra jag Surftown?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-23, 16:59 #11
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
Flitig postare

Ok nu har jag koll på allt vad gäller denna Surftown betalning... så ingen behöver ödsla tid på ytterligare svar
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-23, 20:52 #12
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
Ok nu har jag koll på allt vad gäller denna Surftown betalning... så ingen behöver ödsla tid på ytterligare svar
Om du fick något ytterligare svar från skatteverket kanske du i så fall kan delge oss andra det.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-24, 00:43 #13
Flitig postare

Flitig postare

Ja visst kan jag de, om det finns intresse:

Min fråga

Hej, igår skrev jag en fråga om hur jag skall redovisa en leverantörs faktura från Danmark där man även påfört dansk moms och fick följande svar:

Du har helt rätt, den typen av tjänst som du köper från Danmark ska faktureras utan moms då den faktureras till ett företag inom EU. En förutsättning för detta är att du uppgivit ditt VAT-nummer. Dessvärre är det så att om Danmark inte skickar en ny faktura utan moms så måste du lägga moms på hela fakturabeloppet (inkl. den danska momsen), jag skulle därför uppmana dig att be dem skicka dig en ny faktura.

Redovisning ska ske på någon form av konto för inköp av tjänster från EU-land (är inte uppdaterad på kontoplanen men det ska finnas ett konto för detta - vi svarar inte specifikt på bokföringsfrågor) och momssatsen för denna typ av tjänst är 25 %. I samma stund du redovisar utgående moms ska du göra avdrag med ingående moms med motsvarande belopp.

Redovisning till Skatteverket sker på samma sätt, du fyller då i ruta 21, du fyller själv i 25 % av totala fakturabeloppet i ruta 30 och gör sedan avdrag i ruta 48 med samma belopp.

Jag har ingen möjlighet att utkräva en ny faktura från bolaget så kommer med andra ord få bokföra moms två gånger.

Min leverantörsfakturan består av följande poster:

domännamn.se 1 år, årsavgift - 80 SEK
Betalningsavgift (plustgiro) - 24 SEK
Summa - 104 SEK
Moms, 25% - 26 SEK
--------------------------
Totalt 130 SEK

Frågan

Som jag förstår det hela skall inköp av tjänster från EU-land läggas så att det hamnar i 21, är det då enbart kostnaden för domännamnet som skall hamna i ruta 21 eller även betalningsavgiften + danska momsen?

Med min aktuella bokföring blir momsen att deklarera följande för ovanstående faktura:

Ruta 21 80 SEK ( alternativt 130 SEK inkl även betalningsavgiften + danska momsen?)
Ruta 30 32 SEK
Ruta 48 32 SEK

Min bokföring ser ut som följer:

2440 - Leverantörsskulder Kredit 130
5902 (eget underkonto) - EU webbhotell & domäner (kopplat till momskod 21) Debit 80
6570/6900 Bankkostnader/övriga externa kostnader Debit 24
6998 Utländsk moms Debit 26

2614 Utgående moms utlandet Kredit 32,50
2645 Ingående moms Utland Debit 32,50

Skatteverkets svar

Hej!

Du tar upp hela beloppet, dvs 130 kr, i ruta 21 och beräknar moms 25% som du fyller i ruta 30. Samma belopp fyller du i ruta 48, om du har avdragsrätt. Alltså så som du skrivit i din fråga.

----------------------------------

Själv väljer jag nu att bokföra det som så här (efter hjälp på Vismas forum):

2440 - Leverantörsskulder Kredit 130
5902 (eget underkonto) - EU webbhotell & domäner (kopplat till momskod 21) Debit 130

2614 Utgående moms utlandet Kredit 32,50
2645 Ingående moms Utland Debit 32,50
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017