FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hej.
Kom upp fråga i föreningen om byte av operatör. Idag är bredbandsbolaget leverantören men vissa i huset är missnöjda och de ville veta alternativ. Hörde att Stockholms stadsnät hade dragit in en fiber och var redo att "stå till tjänst". Fick för mig att nätet var öppet för ISPér att konkurrera med varandra men de tycks själva agera ISP vilket gjorde mig lite konfunderad om det var bra val. Är det någon här som är ansluten till Stockholm Stadsnät eller OpenNet och kan dela med sig av åsikter eller upplevelser? Jag ser OpenNet som mer attraktivt då de har 9 operatörer i sitt Stockholms nät, men det behöver inte betyda att det blir billigare om operatörerna följer varandras prissättning. Samt att det inte ser ut att leverera mer en 100/100. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Vi har tecknat avtal med Stockholms Stadsnät. Vi gjorde bedömningen att de kändes bäst. Bredbandsbolaget var billigast men där låstes man upp betydligt längre tid, så vi valde Stockholms Stadsnät för att de var näst billigast med bästa villkor. Vi valde mellan 5 olika leverantörer om jag inte minns fel, jag skulle rekommendera att ni plocker in åtminstone tre olika offerter på samma förutsättningar så kommer du se att priset skiljer sig rätt mycket åt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
haha nää bredbandsbolaget är inge bra val..
Jag har bredbandsbolaget fiber. 100/100 + tv. Routern man får med är special konfigurerad för att fungera med tv boxern, så man kan inte byta router. Det är egentligen inte fel på routern, bara att den inte tillåter xantal kopplingar när man använder kabel, så mitt internet fryser till typ var 5e minut. När den går bra går den ruskigt bra, men detta händer i stort sätt var 5e minut, och det finns ingen åtgärd enligt support. Så nu får jag sitta med trådlöst på min stationära dator.. Kommer alltså inte upp mer än 25mb/s på bredbandskollen.. Med kabel direkt in i modemet så får jag 104mb/s.. OT: Stockholms Stadsnät har jag hört ska vara bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Öppna stadsnät är alltid att föredra. Nu bor jag i Göteborg men allmännyttans egna stadsnät måste jag säga att de lyckats grymt bra med.
De har fått in en hel hög med operatörer (både stora och små) för telefoni, TV och bredband. Allt beställer man via online-portalen och jag valde själv Bahnhof. Valde sedan abbonnemang och bindningstid. Fyllde i mina uppgifter och skulle "stänga av datorn i 10 minuter och starta den igen". Sen låg jag på Bahnhofs IP-adresser. Stockholms Stadsnät har säkert något liknande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Låter faktiskt riktigt bra
http://www.stockholmsstadsnat.se/hushall/tjanster/ Om dom nu lever upp till vad dom lovar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi fick hem brev om stadsnät och ska också ta det. Sitter på 8Mbps nu (vilket fungerar helt ok). Hastigheten spelar inte så större roll men känns som en bra investering.
Notan blev på 26.000:-, vilket var mindre billigt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
-Kostnad för maskin och förare -Material -Installation och utrustning i huset. Tänk på att det är minst 3 man som behövs för att utföra jobbet. hade man beställt det jobbet direkt från ex en entreprenör så hade det nog landat på det dubbla. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
logic: Tänkte kolla några fler offerter, skicka ut fråga till ownit också. Inte helt 100 på hur långt avtal vi har med BBB idag, inväntar svar på det samt vem som äger switchar samt resterade infrastrukturen i huset. Huset är ca 1år gammalt. Blev lite förvånad när Sthlm stadsnät drog in fiber rakt upp och ner och bara inväntar Go från oss.
jonssondesign: känner igen det du säger med junk routern. Har 250/100 idag så får man en zyxel maskin som pallar trycka 10Mbit/s typ. :P Men kör den separat bara för att mata iptv boxarna. Troligen bara att man behöver ha multicasting aktiverat för att få iptvn att funka på andra routerar men då tappar man iptelen istället. KristianE: som jag förstår det så är sthlm stadsnät enbart en egen operatör och erbjuder inge andra operatörer att erbjuda sina tjänster. De har självklart andra företags tjänster i sitt nät som canal plus iptv och viasat sappa etc men de finns ingen operatörs konkurrens. hundserver: håller med att erbjudandet låter som trevligt, minst 100/100 till alla hushåll samt möjlighet till gbit om man vill. yakuzaemme: Samma stadsnät eller annan leverantör i annan ort? -- Just namnet stadsnät får mig att tänka på ett öppet nät i staden, men Sthlm stadsnät känns som en helt annan modell. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|