FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Vet inte riktigt om det är rätt delforum, men äh, jag ger det ett försök!
Hur brukar ni göra i planeringsstadiet utav en frontend / layout? Om vi nu förutsätter man inte har för mycket riktlinjer eller krav på utformning, utan relativt fria händer. Alltid kul att höra hur andra designers och utvecklare gör. Själv skissar jag upp layouten väldigt grovt på penna och papper, sen likadant med exempelvis undersidorna. När allting är klart och jag har en hyffsat bild över hur det ska se ut så omsätter jag det i kod och design. Samtliga skissar sparar jag sedan i en fysisk mapp som jag kan ta fram vid brist på ideér om utformande/nostalgi-trippar. För min del känner jag det är en viktig del i processen att just skissa med penna och papper, man kommer på många praktiska ideér och smidiga designlösningar under tiden man sketchar enligt mig. Så, hur gör ni andra? Wacom ritplatta, penna och papper, går ni direkt på photoshopen? Motivera gärna varför ni gör som ni gör också så det inte bara blir en listningstråd! Edit; Första tråden här på WN. ![]() Senast redigerad av leonard den 2013-04-12 klockan 16:18 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att rita med penna och papper kallas även "Paper Prototyping" och är nog den absolut vanligaste metoden att jobba med i ett initialt skede. det är lätt att sitta ute hos en kund och göra de absolut första skisserna direkt framför ögonen för kunden.
Man får lära sig "Paper Prototyping" på Universitetets Data- och Systemutvecklingsutbildningar idag. Jag har använt metoden sedan jag började koda på slutet av 70-talet och metoden används av väldigt många. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Papper och penna is the shit. Linjal underlättar. Därefter börjar jag med HTML, DIV:ar och enkel CSS. Därefter in med PHP, script osv. Sen mer CSS, sen mer CSS etc etc.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
själv går jag direkt på DIV'ar och CSS. Provade med papper och penna innan men det blir alltid ett fasligt suddande.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är verkligen olika för mig, har jag idén i huvudet så börjar jag direkt med css / html om inte så skissar jag med penna / papper.
Här är ett exempel på en design jag började skissa på för någon dag sedan. Väldigt simpelt som du kan se, du kan även se hur det ser ut nu efter jag påbörjat css/html. Komma med kritik är också roligt. ![]() Skiss: http://instagram.com/p/X8fid0NWv0/ Layout: http://instagram.com/p/YBBe6XtWjY/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Oftast när jag skall designa lite mer informationsrika hemsidor, med många detaljer osv, så brukar jag alltid börja med att skriva ner på papper vad som kommer att behövas visas på den enskilda sidan.
Därefter, många gånger iaf, sätter jag igång med att skissa grova skisser på papper. Inga linjaler eller så. Det är ingen som ska se mina skisser ändå så. ![]() Sen bär det oftast av mot photoshop, där jag finsliper allt. Många gånger kan jag ha idéer som jag inte lägger ner på photoshop "skissen", utan de åker med i utvecklingen i html/css. Så min typiska process ser ut såhär: 1) Tänka igenom vad som skall finnas med, och bocka av sakerna vartefter dom inkluderas på skissen. 2) Skissar en grov idé 3) Göra hela designen i photoshop 4) Koda html, css och js. Ibland krävs det också att man får "designa" om i html och css också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Kul med alla svar från er!
![]() Min högsta dröm är att ha en typ fondvägg av griffelfärg som man kan spåra ur på med massa idéer, mått, coola ritningar osv. Kanske lite dumt att ha hemma, men på ett kontor hade det lätt fungerat! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Glas är ganska fiffigt för man kan rita från båda sidor och även titta på layouten från båda sidorna samtidigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag har en glasskiva hemma, där vi för närvarande brukar släppa loss på på fyllan, men nu har jag ju ett ännu bättre användningsområde! Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag förstår inte varför man vill hålla på med papper och penna när det finns så många bra wire framing-verktyg att tillgå. Mockingbird är ett bra exempel.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|