FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har en databas med ca 700 000 epost adresser till privatpersoner.
Jag undrar om det är lagligt om jag gör en sida där medlemmar kan skicka reklam till dessa? Exempel erbjuda olika paket. 400 kr - maila till 200 000 epost adresser o.s.v Frågan är om detta är lagligt? mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur har du fått tag på epost adresserna? Det är väl lag på att de måste var optinade osv. Plus att du lär ha med din adress / kontaktuppgifter i mailet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Precis. Det är lag på att man inte får skicka mail till privatpersoner (och egenföretagare) som inte själva valt att få utskick sänt till sig. Sedan kan de godkänt avtal på någon site som godkänner att tredje part skickar ut erbjudanden, man mottagare måste också få möjlighet att kunna avregistrera sig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Gör oss alla en tjänst och radera databasen. Jag har svårt att tro att någon som helst har gått på med att få reklamutskick från en privatperson.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Administratör
|
Om du behöver fråga så är det inte tillåtet
![]()
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
På tal om detta, Gratispremium.com bombar mig med sina spam flera ggr per dag, längst ner står det som foöljande:
" Du får detta mail eftersom du har deltagit i en tävling eller en undersökning på nätet. Du har anmält dig till nyhetsbrevet den 06/22/2010 Om du vill avregistrera dig från framtida e-post klicka här" ordet "här" markerat med blå som en länk men går ej att klicka på ![]() Gör som ovan säger, det är altså olagligt att erbjuda listan och skicka reklam till personer på listan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
E-postamarknadsföring till befintliga kunder är svårslaget som kanal, men cold calling via e-post måste vara den allra sämsta säljkanalen av alla. Sämre än callcenter-verksamhet till och med.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag gör inte affärer med företag som missbrukar möjligheten att sända obeställd reklam via e-post. Enskilda firmor likställs dessutom med privatpersoner i lagstiftningen.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|