FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Säg att du har en url som denna:
http://www.koskit.se?frukt=banan&grö...=v&v=t&ttt=fff Förnkelat ser det ut såhär: www.koskit.se? frukt=banan& grönsak=äpple& färg=brun& typ=hård& c=v& v=t& ttt=fff Och nu vill jag ha ut hela url-strängen, alltså allting som kommer efter '?'. Detta går ju bra med $_SERVER["QUERY_STRING"] men om jag inte villa ha vissa delar, som t.ex. färg=brun och v=t, hur skriver jag då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det $_GET du söker?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo men jag hade löst det innan med parse_url och någon html_build_query funktion. men ja kommer inte ihåg hur jag gjorde.
Och sen finns det många $_GET som finns eller inte kommer finnas med i strängen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men jag utgår från att du vet vilka du vill/inte vill ha med? Kör bara unset på de du inte vill ha med, så har du $_GET-arrayen med enbart värden du vill - eller?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Men det blir så fulkod
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan förklara mitt problem varför jag behöver detta. Nedan ser du en kod som fungerar.
PHP-kod:
Man kan skriva o=0&b=0 + $_SERVER["QUERY_STRING"] men repeteras o=0&b=0 och det vill jag inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Hittade min gamla kod! Det var inget. Här är koden för dom som letar efter liknande:
parse_str($_SERVER["QUERY_STRING"], $ar); $data["query_string"] = http_build_query(array_diff_key($ar,array("o"=>"", "b"=>""))); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
$_GET är redan färdigparsad parameter-array av QUERY_STRING. Använd den istället för att göra om det som redan är gjort ...
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Administratör
|
Skulle föredra hans. Finns ingen anledning att förutsätta att hela _GET inte kommer behövas senare. Inte för att jag förespråkar att man ska använda _GET mer än en gång för att skapa ett Request-objekt (för bättre testbarhet), men när man ändå gör det så ska man absolut inte skriva över den för att skriva ut en URL ...
![]() |
Svara |
|
|