FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag hamnade på den här webbsidan som ett företag har: www.do mandirekt.se/JUSTNU.htm
Den sidan listar domännamn som är "fulregistreringar". Något de beskriver som registrerade inarbetade domännamn, felstavningar av domännamn. Till saken... de listar (vad jag kan se) alla Sedo's och Missdomain's kunders domäner som fulregistreringar. Eftersom Missdomain och Sedo finns här på forumet, hur ser ni på att era kunder listas på en sådan här sida? Är det huvudtaget lagligt att göra så. Kan jag ta och göra en webbsida som handlar om oseriösa webbsidor och lista alla webbsidor som finns här i WN's medlemsprofiler? Konsekvenserna av en sådan listan kan ju då bli att ingen uppger sin webbsida i profilen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Mitt domännamn fanns med... :angry:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Dem är inte riktigt kloka. Alla mina domäner var med på listan tom piller.se.
Undrar på vilket sätt dem anser att den är sk "fulregistrering" ?? Dem tar väl till alla knep för att skrämma kunder till köp av onödiga domäner. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Antar att de även inkluderar domäner som köpts men som sedan inte gjorts nånting med, vilket jag också tycker är fulregistreringar. Finns domäner jag skulle vilja utveckla sidor för, men bara för att nån idiot tror att de ska få €10000 för dem så blir det inga sidor gjorda.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som Ric skrev så ligger alla missdomians och sedos "till salu" domäner där. Dom som gjort listan har inte orkat sortera ut fulregistreringarna utan lagt ut alla domäner rakt av.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Som Nuco antyder så är det bara ett sätt för Domändirekt att förstärka den falska hotbilden mot de företag de kontaktar.
Från deras hemsida: "Systemet som går ut på att när Domän Direkt får in en beställning, där det finns fog för att befara namnintrång eller sk fulregistrering, så kontaktas admin för en etablerad likastavad domän under annan TLD och erbjuder denne förtur till domänen innan den registreras för ny kund." De jobbar alltså på samma sätt som tex Sellnet med att lura företag att någon annan är påväg att registrera domäner innehållande deras företagsnamn. De kunde med andra ord listat vilka domäner som helst på hemsidan och jag tror inte att det är någon som behöver vara orolig. /daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det har nu kommit ett förtydligande som jag antar inte fanns med från början. Det står:
"SEDO och MissDomain mfl. arrangerar auktioner av domännamn. Men bland "vanliga" domännamn som auktioneras kan man hitta kända varumärken och felstavningar som www-spray.se gulasidorma.se,..." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Då förutsätter man att de domäner som inte är fulregistreringar på Sedo och Missdomain inte är med i deras lista. Men det verkar de vara. Problemet ligger egenligen inte på den sidan, utan på sidan som listar domänerna. Denna lista indexeras självklart av sökmotorer, vilket innebär att om en ev. budgivare på Sedo söker på nätet efter det domännamn personen är intresserad av (för att se om den används till något tidigare), och hittar en lista med fulregistreringar i sökresultatet. Den ev. budgivaren hittar det domännamn som han/hon ville köpa i den här fulregistreringslistan. Risken finns då att köparen väljer att inte lägga bud på domänen då han/hon kanske tror att något är skumt med det hela. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Jag köpte för ett tag sedan byst.se som jag la ut på auktion på Missdomain, sedan gjorde jag en sida av det för ca en månad sedan. Den domänen ligger med på fullistan, undrar hur de motiverar detta
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
någon som varit i kontakt med domän direkt?
förtal kanske? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|