Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fråga om Telemarketing.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-21, 15:40 #1
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
Flitig postare
John Adamss avatar

Standard Fråga om Telemarketing.

Min fråga lyder som följande

Jag tänker starta en guide, vi tar ett exempel, restaurang guide för alla restauranger i Sverige.

Jag har inte tid eller möjligheten att starta ett sälj team som ska kontakta alla restaurang ägare runt om i Sverige, det bästa vore om man anlitar ett Telemarketing företag.

Hur går det till? kostar tjänsten något för att knyta ett avtal? alltså betalar jag något oavsett om detta företag levererar kunder till min guide?

Jag var mer intresserart i att veta om det är möjligt att man betalar en vis provision per registrerade kund?

Låt oss säga att pris för restaurang ex att vara med i guiden är 150 kr per år, vad är då en lämplig provision till telemarketingföretaget?

Är det någon som arbetar med telemarketing eller driver ett sådant företag? skriv gärna här i tråden eller PMa med ALLT ni vill ha sagt.

Tacksam för all tips.

Svara gärna i tråden, PM eller mejl: (admin at johnadams.se)
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-21, 17:37 #2
John Adamss avatar
Flitig postare

Flitig postare
John Adamss avatar

Härligt Conny, tack för dina input, vist är det mycket at tänka på i just de här fallen, Jag hade hoppats mest på ett företag där man betalar per avslut, i mitt fall så är produkten lätt att förstå och inte tar mycket snack .

Tack igen Conny att du tog dig tiden att göra research och svara.

Vill bara markera att det är INTE restauranger som jag vill koppla till min sida.

Mvh
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-21, 17:41 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Jag kollade på parguiden.se och fick fram att det finns 35007 företag som bedriver restaurangverksamhet, med 51333 namngivna beslutsfattare.

En telesäljare hinner troligen ringa 22,5 samtal i timmen. De behöver troligen ringa varje kontakt i snitt 3-5 gånger för att få kontakt. Det betyder att en telesäljföretag måste ringa 153 999-256 665 uppringningar. Tidsåtgången blir sannaolikt 6844-11407 timmar. Timtaxan kan exempelvis vara 400 kr/tim så blir totalkostnaden 2,7-4,6 Mkr.

Om du får 1 sale per 200 beslutsfattare så är det bra. Dvs 51333/200 => 257 sales.

Kostnaden per sale blir då 10547-17969 kr.

Om Telemarketingbolaget skulle köra helt på egen risk så vill de sannolikt ha en "riskpremie" utöver detta så du hamnar lätt på det dubbla.

Men du får nog svårt att få ett telemarketingföretag som ringer på ditt uppdrag att acceptera en helt provisionsbaserat upplägg. Särskilt om de inte har någon erfarenhet av att sälja dina tjänster sedan tidigare.

Dessa siffror är baserade på mina erfarenheter av Telemarketing.

Vad som är avgörande är hur många uppringningar en säljare hinner ringa per timme. Hur hög avslutsfrekvens säljaren har (dvs hur många sales per samtal eller timme) samt timtaxan för säljaren hos Telemarketingföretaget.

Personligen tycker jag det är viktigare att använda sig av skickaliga säljare än att fokusera på timpriset. En usel säljare kostar mer per sale än en skicklig säljare med högre timtaxa.

När jag själv anlitade ett Telemarketingföretag för att kontakta ca 2000 namngivna beslutsfattare för att sälja datorservice till företag med 10-50 anställda så kostade det 10 000 kr och jag fick 3 leads (inte sales). Det betyder en kostnad på 3333 kr per lead.

Sen blev det i slutändan 1 sale av det hela, dvs ett sale kostade 10 000 kr. Men detta är mycket individuellt så jag betonar vikten av att ha ett riktigt bra urval av namngivna beslutsfattare redan från start. finns ingen anledning att ringa upp företag som inte bedriver någon verksamhet eller om det inte finns namngivna beslutsfattare. Men försök hitta "tvillingar" på de bästa kunder du har idag så kan avslutsfrekvensen öka avsevärt.

Kolla på storlek (geografi, antal anställda, omsättning, resultat), typ av verksamhet,... för att hitta bra "tvillingar".

Återigen, detta är mina egna personliga erfarenheter av telemarketing. Men det kan ju vara bra att ha som jämförelse om du diskuterar med ett Telemarketingföretag och fråga mycket om avslutsfrekvens.

Jag skulle även rekommendera att börja med en mindre antal att kontakta. Sätt upp en budget på 10000 kronor för ett testskott och se vilka avslutsfrekvenser (sales) du får i ditt fall. Så blir det lättare att göra en kalkyl baserad på de siffrorna.

Personligen tycker jag det är bättre at använda egna telefonlistor (om man har det) så man har kontroll på kvalitén, annars köper telemarketingbolaget adresser från crappiga källor och du får betala massor av pengar för att ringa personer som slutat för 5 år sedan. Men det är beroende på vad bolaget har för egna adresskällor.

Ytterligare en viktig hjälp för att få bra resultat är att bidra med ett UNIKT VÄRDE (även ibland kallat: Unique Selling Point, USP). Ett genomarbetat säljmanus (+ bra säljträning) samt en webbsida som säljaren kan lotsa kunden till för att visa på hur det kan se ut.

All hjälp säljaren kan få av dig höjer avslutsfrekvensen och betyder att du får mer värde för din marknadsinvestering.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017