Jag vet att den här frågan har varit uppe tidigare men sedan dess har gåvoskatten avskaffats, så jag tar upp den igen.
Det är så att jag kommer lägga upp ett datorprogram som jag har programmerat helt gratis. Vem som helst kommer kunna ladda ner programvaran samt källkoden som kommer släppas under BSD-licensen.
Det är dock så att det hade varit skönt om jag kan få in någon donation, då jag har lagt en hel del tid på utveckling av den här programvaran.
Jag skrev till skatteverket och frågade:
Citat:
Ursprungligen postat av Dimme
Hej.
Jag har skrivit ett datorprogram som jag tillhandahåller helt gratis på min hemsida. Jag tar ingen ersättning för min motprestation.
Jag undrar om jag måste betala skatt om jag lägger in en knapp på min webbsida där andra personer som tycker om mig kan skicka en gåva till mig på 10 kronor.
Jag har inget företag.
Mvh,
...
|
och fick följande svar:
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket
Hej!
Gåvor är helt skattefria. Förutsatt att den som ger gåvan inte får någon typ av motprestation är allting i sin ordning.
Med vänliga hälsningar
...
|
Hur ska jag tyda skatteverkets svar? Räknas den tiden som jag har lagt ner på att skriva programvaran som motprestation? Det är inte så att man tvingas betalar för att få tag på programmet, det tillhandahåller jag helt gratis.