FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej!
Snabb fråga, då jag inte riktigt har förstått det här med iSale... Visst, jag förstår att man får betalt om en besöka t.ex har sett/klickat på en annons på min webbplats, men kanske inte köper någonting just då, utan kommer tillbaka några dagar senare och köper det som jag gjorde reklam för. Men... Säg att den personen som handlar varit på min sida (A) och massa andra sidor (B, C, D) m.fl. Alla sidor har visat samma annons som jag har gjort, så alla vill ju ha provision för iSale. Om vi säger att provisionen är 10% på iSale, innebär det att alla sajterna får 10%? Eller får bara den senaste? Eller får annonsörerna dela? Klurig fråga som jag inte funnit svar på. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om annonserna är från samma nätverk skulle jag tippa på att det är den som visats senast som ger provisionen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Lite mer problematiskt kan det bli, speciellt för annonsören, om samma sale registreras i flera nätverk. D v s om den person som genererar salen klickat sig till annonsör via flera affiliatenätverk t ex. Används ingen tracking switch av något slag kan salen registreras vitt och brett. Switchen ser vanligtvis till att nätverket/leverantören/affiliaten med senaste klicket får salen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vilka tracking switchar finns det och vilka skulle du rekommendera?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Enklast och smidigast är väl att sätta en egen cookie som håller koll på vilket nätverk som senast skickade besökaren och ladda det nätverkets pixel.
Jag vet inte om Google Tag Manager hanterar detta också, jag tror det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Impression sales är ofta ett problem i fall där annonsörer använder kakbaserade trackingswitchar iom kakan sätts på besökaren först när den kommer in på annonsörens site. Det går självklart att fixa men ett vanligt problem när annonsörer börjar deduplicera på sin egen site på detta sätt är att view-tracking slutar fungera. Detta gäller självklart också andra typer av spårningsmetoder som nätverken kan ha då trackingswitchen då begränsar till enbart cookies.
När det gäller view- och click-sales så kan det säkert variera mellan nätverk hur man väljer att ersätta publishern. Hos oss så räknar vi alltid klick högre än views så det betyder att om någon har en giltig klick-cookie så kommer den att få försäljningen även om en view-cookie sätts senare av någon annan publisher. Last touch gäller i övrigt men vi värderar som sagt alltid klick före views. Per zanox |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|