Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SMSgrupp större än twitter i Sverige?!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-13, 08:46 #11
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
De är knappast större än Twitter.

Varför gör man detta via SMS över huvudtaget?
SMS är numera föråldrat om nu när nästan alla telefoner är uppkopplade emot internet är det en mycket bättre lösning att bara skicka texten med vanlig datatrafik. Visst finns det en del som inte har internetuppkopling på telefonerna så där finns det väl en nischmarkand, men det lär ju knappast blir större än Twitter.
Det här är förmodligen ett sätt för Telenor att försöka hålla SMS-tekniken vid liv nu iom den ökade konkurrensen från appar som Whatsapp m.m.

Anmärkningsvärt att det endast kostar som ett SMS när man skickar till en grupp. Det är ju vid varje utskick som kostnaden uppstår. Med eftersom det verkar som Telenor ligger bakom kan de väl bjuda på det här antar jag... Den faktiska kostnaden för att skicka ett SMS är ju extremt liten med tanke på hur lite data det är jämfört med att t.ex. ladda en hemsida i webbläsaren.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 15:16 #12
annisen annisen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 10
annisen annisen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Intressant! Helt nytt för mig. Jag kunde inte hitta på deras sida om den stödjer att man kan "regga" sig i en speciell grupp. Låt säga att jag skapar "wn" och någon vill lägga till sig.

Som jag ser det nu får man lägga in mobil nummer manuellt.
Om du gör gruppen publik så kan folk SMS:a in i din publika wn grupp genom att smsa "smsgrupp #gruppnamn" till något 72 nummer.
annisen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 15:44 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Varför gör man detta via SMS över huvudtaget?
SMS är numera föråldrat om nu när nästan alla telefoner är uppkopplade emot internet är det en mycket bättre lösning att bara skicka texten med vanlig datatrafik. Visst finns det en del som inte har internetuppkopling på telefonerna så där finns det väl en nischmarkand, men det lär ju knappast blir större än Twitter.
Det här är förmodligen ett sätt för Telenor att försöka hålla SMS-tekniken vid liv nu iom den ökade konkurrensen från appar som Whatsapp m.m.
SMS känns lite mer personligt och det är mindre risk att det bara ignoreras för egen del. En kostnad innebär alltid en viss filtrering av det värsta skräpet vilket är bra.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 20:24 #14
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
SMS känns lite mer personligt och det är mindre risk att det bara ignoreras för egen del. En kostnad innebär alltid en viss filtrering av det värsta skräpet vilket är bra.
Användaren märker väl knappt någon skillnad alls mellan vanliga SMS och meddelanden i t.ex. WhatsApp. Alla de här apparna använder pushnotiser och de ser nästan exakt ut som vanliga SMS på min telefon i alla fall. Vill man kan man utan svårigheter göra så att det blir mer eller mindre exakt likadant som som vanliga SMS för användaren med enda skillnaden att de öppnar en annan app.
Att det övervägande är en fördel att det kostar per meddelande som du verkar vara inne på kan jag inte köpa. Det är väl inte lika intressant att spamma då, men de här tjänsterna är ju betydligt mer privata än SMS(telefonnummer). Till skillnad från ditt telefonnummer som vem som helst enkelt kan få tag i om du inte gör ett aktivt val att hålla numret hemligt. Du delar ju bara med dig av dina kontaktuppgifter med de du känner och du har möjlighet att på förhand acceptera om någon ska få skicka meddelanden till dig. Med SMS finns det inga sådana möjligheter.

Mig själv når man oftast både enklare och snabbare om man skickar ett mail istället för att SMSa.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 20:49 #15
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Känns som att tjänsten kom 5-10 år för sent i Sverige? Är väl förmodligen därför de blickar mot utvecklingsländer, men även där går väl datatrafik om traditionell telefoni tids nog.

Smart av Telenor att stöda tjänsten, operatörerna ser ju hellre att folk smsar än skickar datatrafik...
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 23:00 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Känns som att tjänsten kom 5-10 år för sent i Sverige? Är väl förmodligen därför de blickar mot utvecklingsländer, men även där går väl datatrafik om traditionell telefoni tids nog.

Smart av Telenor att stöda tjänsten, operatörerna ser ju hellre att folk smsar än skickar datatrafik...
De tecknade nyligen ett liknande avtal i Argentina, det skulle jag inte vilja beteckna som ett utvecklingsland.

De flesta personer når man tveklöst snabbare med telefon eller SMS än med e-post oavsett vad som gäller från person till person. E-post fungerar generellt mer som vanlig snigelpost, det vill säga bäst till icke brådskande ärenden där man kan vänta åtminstone någon dag på ett svar. I specifika branscher kan det naturligtvis se annorlunda ut.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-18, 11:17 #17
annisen annisen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 10
annisen annisen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 10
det är tillgängligheten som är trevlig med SMSgrupp, du kan nå personer vart som helst...när som helst.
annisen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017