Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Arvode för junior utvecklare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-12, 08:48 #1
Uceso Uceso är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2013
Nykomling

Standard Arvode för junior utvecklare

Hej!
Jag jobbar just nu som Ruby on Rails-utvecklare och en hel del Javascript (Coffeescript), har jobbat med det i 1,5 år. Före det pluggade jag programmering mm på högskola, men har ingen examen.

Nu har jag blivit erbjuden att jobba som konsult i 8 månader istället, och jag är lite kluven över hur jag ska lägga upp det. Vad jag sett i det här forumet och på andra ställen borde mitt arvode ligga på 600-800, men jag kan på samma gång inte vara helt säker på huruvida det är realistiskt. Skulle jag ta 400 skulle jag fortfarande gå ganska rejält plus jämfört med att behålla mitt jobb, åtminstone enligt mina egna kalkyler. Tjänar 25000 idag.

Och sen vet jag inte hur det fungerar med debiteringsbara timmar heller. I det här fallet skulle dom helst vilja att jag sitter på plats hela veckorna antagligen, men jag får jobba hemifrån åtminstone 2 dagar, men hur många timmar debiterar jag? Allmänna rådet verkar ju vara att 40 timmar debiterar man inte utan att jobba som en dåre. Just nu överväger jag att föreslå att jag är på plats mån-tis, hemifrån tors-fred och "ledig" (andra projekt och ev. administration) på fredagar, så att jag skulle debitera 28-32 timmar kanske. Låter det som en realistisk plan?

Senast redigerad av Uceso den 2013-03-12 klockan 09:01
Uceso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-12, 09:18 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Längre projekt kan du ta mindre betalt för om du känner att du vill vara säker på att ha det uppdraget som pågår under lång tid.

Jag skulle säga att 400 kronor är under marknadspriset. 500 skulle kunna vara ett acceptabelt pris beroende på var du bor men sikta in dig på runt 600 och se hur mycket kunden vill betala.

Ju mer du sitter på kontoret desto lättare att fakturera, kom ihåg att skriva en dagbok över vad du gör som dokumentation för din del men även kundens.

Om du jobbar 8h måndag till torsdag så blir det ju 32h.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-12, 12:28 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Om du har en lön på 25000 kr som anstäld idag så är det ju minst det du borde få ut i lön som konsult.

Din lön som konsult borde var ahögr eän som anställd, kanske 20% mer är rimligt. det är stor skillnad på kraven på en konsult jämfört med en "anställd" inhouseutvecklare.

Den tid du ska debiter aär den tid du jobbar, dvs som ishockeytid. Blir det avblåst för att du går ut på stan och solar eller tar ett supportsamtal från någn annan kund eller arbetsgivare så stannar klockan för alla andr aprojekt under den tiden.

Men räknemässigt så borde kanske ditt lön vara 25000*1,20 dvs ca 30 000 kr per månad för själva konsultuppdraget. då blir din kalkyl så här: 30000*1,5*12,2 => 549 000 som lönekostnad per år. Den ska fördelas på 1200 debiterbara arbetstimmar dvs det blir 457,50 kr/tim. Sen ska du ta hänsyn till de fasta kostnader man brukar ha som företag, schablonmässigt kan man räkna med 150 000 kr per år dvs 125 kr per timme om du räknar på en debitering av 1200 timmar per år. Då är din självkostnad 457,50+125 => 582,50 kr/tim.

Vid debitering på löpande räkning brukar många konsultbolag räkna med självkostnaden dividerat med en kvot som kan vara 0,7-0,5.

För att ditt företag ska ha en rimlig minimidebitering behöver du räkna med en kvot av 0,7 så då blir det 582,50 / 0,7 dvs 832 kr/tim + moms.

En övre kvot är 0,5 så om du tar 582,50/0,5 => 1165 kr/tim.

Summering för löpande räkning
Din självkostnad: 582,50 kr/tim
Lägsta debitering: 832 kr/tim
Övre debitering: 1165 kr/tim

Om du är nybörjare så hamnar du närmare den lägre gränsen 832 kr/tim + moms.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-12, 13:16 #4
Nykomling

Nykomling

Tack för svar!

Jag har hämtat lite information från dina uträkningar på andra ställen, Conny, och även om det är väldigt trevliga siffror tar det emot lite att efterfråga 800 kr/h. Varför räknar man med 0,5-0,7 för löpande räkning? Bara för att få en marginal?

Säg att jag tar 800 kr/h och har fasta kostnader på 100000 kr (sannolikt ännu mindre).

Jag debiterar 138 timmar per månad, alltså 110400 kr. 8333 kr går bort i fasta kostnader. Då finns 102067 kr kvar. 45750 kr går bort i lönekostnad för att jag ska få ut 30000 kr brutto, 56317 kr kvarstår. Är inte det en ganska stor marginal? Eller tänker jag fel på något vis nu?

Det är ju dessutom tänkbart att det här är en engångsgrej, jag jobbar som konsult i 8 månader på samma företag på i stort sett heltid, utvecklar lite egna projekt på sidan av som jag sen fortsätter med nästa år innan jag blir pappaledig efter några månader.
Oläst 2013-03-12, 13:44 #5

De siffror jag presenterade är normala siffror!

Vet du vad din nuvarande arbetsgivare debiterra för din tid mot sina kunder? Troligen i samma härad. Eller har du redan konsultlön (25000 kr) menar du?

Jag ställer upp kalkylen lite annorlunda:

Bruttolön: 30 000 kr
Sem-Lönetillägg/mån: 500 kr
Total bruttolön ink sem lönetillägg: 30 500 kr
Arb.giv.avg (31,42% på 30500 kr): 9583 kr
Tjänstepension m.m.: 5667 kr
Lönekostnad: 45750 kr (dvs 549 000 / 12)

Om du jobbar heltid så debiterar du kanske 21 dagar á 8 timmar dvs 168 timmar per arbetsmånad, 168*850 kr dvs 142 800 kr + moms.

Jobbar du 138 timmar á 850 kr per tim så blir det 117 300 kr + moms.

Jobbar du 138 timmar á 800 kr/tim så blir det 110 400 kr.

138 timmar är bara ca 82% av heltid räknat på en enskild månad.

Om du kan hålla låga kostnader så är det bara bra då får du mer pengar över, spara dem pengarna för det kommer tider när du inte har full beläggning och måste tära på besparingarna.

det belopp som hamnar mellan intäkten 142 800 kr och din direkta månadskostnad för lön plus fasta kostnader 58250 kr per månad är en buffert som du ska spara i bolaget.

Du kommer att drabbas av 0 kr i intäkter mellan uppdragen, men kostmaderna är desamma för ett konsultbolag.

Du kommer att ha behov av marknadsföring, kompetensutveckling, köpa dator, skrivare, papper, kontorsstol, skrivbord, skrivbordsbelysning, mobiltelefon, bredband, samtalskostnader, reskostnader, tidsningsprenumerationer, nätverkande (det kostar massor att bygga upp ditt personliga kontaktnät så du kan få nya kunder), konkreta säljkostnader, representation (bjuda kunder på lunch, middag, kaffe, blommor, julklappar/choklad vid jul), kostnaden för dina utvecklingsverktyg, programkomponenter, kontorsprogramvaror, serviceavtal, webbhotellkostnad, switchar/Routrar/Bluetouth-jox, fackböcker för att upprätthålla dina kunskaper, Kurser och seminarier som du behöver gå på för att dela bygga kontakter, dels för att få mer kunskaper, Bokföringshjälp, revisor, advokathjälp med avtal och tvister, företagsförsäkring, kontorsmaterial, övriga marknadsföringskostnader, reklampennor, inköp mobiltelefon varatnnat år, tillbehör till dator och mobiltelefon, kreditförluster, inkuransförluster....

Har jag glömt något? Ja säkerligen... Men dessa kostnader kommer så småningom och du behöver lägga undan en slant till de kommer. sen är det ju även så att ditt företag ska göra vinst och betala skatt utöver löneskatterna.

Advokatkostnaden kanske du inte behöver använda på flera år, men så kan det dyka upp en tvist och då sticker flera hundratusen ikostnadre på ett bräde. En enda tvist i tigsrätten kan kosta 200 KSEK utan att vara dramatiskt stor. Dina advokatkostnader kan lätt uppgå till samma belopp som tvisten gäller. Försäkringen täcker en del men inte allt, det är ganska hög självrisk på rättsskyddet.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-12 klockan 13:53
Oläst 2013-03-12, 14:12 #6

Du kan inte jämföra intäkter och kostnader i företaget med din privata lön och dina vanliga månadsutgifter, i företaget kommer intäkterna inte lika regelbundet och säkert som din lön som anställd.

Du måste bygga upp rejäla buffertar som kan vara en årsomsättning eller mer, så du kan överleva en längre tid utan uppdrag. Det är inte så enkelt som att säga, att om du inte hittar nya uppdrag så kan du gå tillbaka och ta en anställning, för det brukar sammanfalla med svåra tider generellt så det inte finns några bra jobb att söka när du blir utan uppdrag och verkligen behöver ett jobb. Då måste man ha en rejäl buffert undanstoppad. Företagare får nämligen ingen A-kassa (med ett undantag).

Sen är det även så att vad jag skrev i mitt förra inlägg så är det "kostnadsbaserade" beräkningar. Bara för att du har lägre kostnader ska du int esänka priset till din kund.

Prissättningen till kunden bör alltid bygga på vilket värde kunden får ut av vad du levererar. Det värdet ska alltid vara högre än vad din minimidebitering är, enligt kalkylen, annars är något fel med den tjänsten du levererar (den kanske inte passar just den kunden, då bör du söka andra kunder).

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-12 klockan 14:19
Oläst 2013-03-12, 14:13 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
Vet du vad din nuvarande arbetsgivare debiterra för din tid mot sina kunder?
Jobbar inte på det sättet idag, utvecklar interna system eller system som vi säljer. Men det är inte omöjligt att det skulle ha varit i den nivån. Företaget jag är anställd på ligger i Sthlm, den potentiella kunden har kontor utspritt i södra Norrland, kanske tänkbart att det påverkar mitt arvode negativt?

Citat:
58250 kr per månad är en buffert som du ska spara i bolaget.
Ah, det var så jag anade att du menade.

Det är sant att 138 timmar inte är riktigt heltid, 32 timmar per vecka har jag räknat på då, men det är en siffra jag kommit fram till efter att ha hört folk säga att man inte riktigt brukar debitera 40 timmar i veckan. Det är väl sånt som har att göra med administrativa sysslor och dötid, förhoppningsvis ska jag inte ha alltför mycket av något av det, men jag tar gärna den marginalen ändå så kan jag lägga den tiden på att utveckla egna projekt.

Eller gör jag en tankevurpa när jag tänker att jag ska debitera 7-8 timmar om dagen dom dagar jag jobbar åt kunden?

Jag upplever fortfarande att bufferten blir omåttligt stor, 10 månadslöner i buffert efter 8 månaders arbetad tid. Visst, det är pengar som ska läggas på utbildning, marknadsföring och diverse annat, men det räcker sannolikt långt ändå. Vilket självklart inte är dåligt, men det är än så länge främmande att tänka så för mig.
Oläst 2013-03-12, 14:15 #8
Nykomling

Nykomling

Citat:
Du kan inte jämföra intäkter och kostnader i företaget med din privata lön och dina vanliga månadsutgifter, i företaget kommer intäkterna inte lika regelbundet och säkert som din lön som anställd.
Absolut sant. Nu fick jag ett erbjudande för 8 månader och jag tänker inte riktigt längre än så, tänker att jag bara kan skaffa ett jobb igen om det behövs efter det. Men det är kanske inte så enkelt.

Jag ska sannolikt göra ett försök på 800 kr/h åtminstone, så ska vi se vad kunden säger.
Oläst 2013-03-12, 14:38 #9

Du ska givetvis debitera 40 timmnar i veckan eller mer om kunden tillåter det och du vill.
men 40 timmar är normen. Säg rakt ut till kunden att du vill jobba heltid, dvs minst 40 timmar i veckan (om det är vad du vill). Det finns ju kunder som har 35 timmar eller 37,5 timmar i veckan men du kan ju jobba 40 timmar ändå.

Skulle kunden säga att du absolut int efår jobba mer än 37,5 eller 35 timmar per vecka så får du juster aditt pris därefter, så du får lika stora intäkter per vecka ändå.

40*850 dvs 34 000 kr/vecka betyder 35*970 kr eller 37,5*910 kr.

Det kommer tillfällen när du måste göra lite administration men det är viktigt för din beläggning att inte slarva med debiteringen utan jobba full vecka om du kan dvs 40 timmar.

Tar du en 2 timmars lunch en dag så jobba en timme längre dagen före eller så snabt som möjligt så veckosaldot alltid blir minst 40 timmar.

Många stora kunder tycker det är bra om du jobbar någon timme mer än 40 per vecka (typ 42-46 timmar eller så) för det kommer dagar då du behöver var aledig för att göra ärenden eller vad det nu kommer vara.

Men det är bäst att hålla en jämn och fin debitering på 8 timmar per dag, då är oftast kunden nöjd och då blir du nöjd. Planera din frånvaro noga så du jobbar in tid i förväg hellre än att bli efter med debiteringen.

Om du jobbar 8 månader på raken så bör det bli runt 1344 timmar, det är ett drygt manår (1200 tmmar), du kan ju ta semester efter det så passa på att jobba och debitera medan du kan. Uppdragen kommer inte som manna från himlen utan du måste normalt kämpa för att komma in på bra uppdrag. Det kan bli en period efter detta uppdrag som du får gå utan om du inte ser till att planera och sälja under tiden Får du nys om fler uppdrag efter detta så skriv kontrakt senast ett par månader det första uppdraget slutar, så du vet hur det ser ut senare. Införsäljning kan ta allt från ett par månader till ett par år beroende hur planeringen hos kunderna ser ut så lämpligtvis ska du ha ett stort antal krokar ute hela tiden.

Det är viktigt att du är öppen och säger att ditt nuvarande uppdrag slutar vid ett visst datum så då kan de som vill bemanna sitt projekt kontraktera dig i tid. Men signa inte på ett kontrakt för långt i förväg för ditt uppdrag kan ju förlängas och om du är på gång att signa ett nytt kontrakt så från din nuvarand ekund hur de har tänkt sig fortsättningen efter ditt uppdrag för du behöver planera din tid efter det, och du har fått förfrågningar som du måste svara på.

Men berätta inte alla detaljer eller vem din andra kund är.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-12 klockan 14:46
Oläst 2013-03-12, 14:53 #10

För många konsulter är "debiteringsperioderna" heliga perioder som aldrig får störas av kurser, semester eller andra ledigheter.

Så man planerar ofta sin semester och utbildningar kurser och seminarier just i mellanperioderna, för då tappar man inte debitering i onödan. Men se till att inte slarva med kompetensutvecklingen, nätverksbyggandet, marknadsföring och försäljning, utan det så har du inga intäkter alls. Var trevlig mot alla människor som du möter, för du vet inte vem som är din uppdragsgiavres make/barn/kusin/bästa polare och det vore ju ingen höjdare att komma i konflikt med någon av dem, elle vräka ur sig ilskan över parkeringsvakten på någon av kollegorna. Bit ihop och sparka på en kudde när du kommer hem.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017