Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

16 år, sälja hemsida till företag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-08, 11:39 #21
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Men för deras del borde de kunna få pengarna utbetalt och sedan låta företaget skicka kontrolluppgifter. Eller?
Som en vanlig löneutbetalning, ja. Personerna som får utbetalningen måste skatta för summan (i detta fall antagligen 0:-) och företaget ska betala in de skatter och avgifter som åligger dem samt skicka kontrolluppgifter.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-09, 23:13 #22
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Ni vill inte skaffa egen f-skatt då? Det får man göra om man är 16 år och får överförmyndarens godkännande. Så startade jag en gång i tiden.

Kom ihåg att Loopia först inte ville godkänna en domänregistrering då man var under 18 men när jag kunde visa att jag hade företag så godkände man det.

En annan rolig sak under tiden man var 16-17 fick man betala fulla egenavgifter och inte ta del av rabatten från ålder 18-26 :-)
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 01:19 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Sony? Visa inlägg
Tror inte alls att det är vital. Men av ConnyWesths alla poster förstår jag att det är ganska viktigt, ifall något händer.
Kul att du läst mina inläg och du verkar vara kvalitetsmedveten och noggrann, det är en bra början.

Jag tror du kommer lyckas bra, du är sunt misstänksam och inte särskilt godtrogen. Mycket bra!

När du gör ett "uppdrag" så kan du tillsammans med din målsman (Föräldrarna) skriva ett anställningsavtal s.k. "Överenskommen visstidanställning" där ni får betalt som beting dvs efter levererat resultat. Men om ni får betalt efter resultat så krävs att du gör en tidsuppskattning som blir bindande. Så jag rekommenderarr att ni jobbar mot timlön. Skriv upp varje dag hur mycket ni faktiskt jobbar med projektet så du kan redovisa det till "arbetsgivaren"/"Kunden".

Jag brukar ha en liten svart anteckningsbok i byxfickan som jag alltid har med mig, där jag gör noteringar. För min egen skull gör jag väldigt noggranna notringar ner till 5-minutersnivå ibland. Men du bhöver normalt int eredovisa så noggrannt till en "kund", de flesta brukar vilja ha redovisat med jämna timmar, jag har haft någon enstaka kund som vill ha redovisat ner på minutnivå men det vägrade jag, de fick det per hela timmar och de gick med på det, jag fick betalt för fakturorna i alla fall.

Man kan utforma anställningsavtalet så det finns en tydlig kravspecifikation på vad ni lovar att leverera.

När jag var 14 år (fyller 49 år i oktober 2013) så började jag sommarjobba som montör på en fabrik och pga min låga ålder var arbetsgivaren tvungen att ansöka om dispens (det var strängeligen förbjudet med barnarbete även på den tiden) hos länsarbetsnämnden (det här var väl 1978 om jag minns rätt), innan jag fick börja.

Det var en härlig känsla att få sin första egna lön (16,50 kr/tim) som jag senare kunde köpa moppe för med mina egna intjänade pengar, då kände man sig riktigt stolt. Mumma!!

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-13 klockan 01:33
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 02:36 #24
looki81s avatar
looki81 looki81 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
looki81 looki81 är inte uppkopplad
Nykomling
looki81s avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Är den enskilda firman medvetna om att de måste anställa er?

Alternativet skulle vara om ni kör något i stil med Frilansfinans men jag vet inte om de accepterar omyndiga personer.

Ni har inte rätt att ingå avtal eftersom ni är omyndiga.
kan inte era förädrar fakturera via frilansfinans istället.. så gör man rätt för sig i alla fall utifrån ett skatteperspektiv
looki81 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-14, 12:36 #25
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av looki81 Visa inlägg
kan inte era förädrar fakturera via frilansfinans istället.. så gör man rätt för sig i alla fall utifrån ett skatteperspektiv
EDIT: Tänkte på en annan tråd.

Hur som helst, om det inte är föräldrarna som gör jobbet så är det med all sannolikhet inte ok att det är de som tar betalt för jobb som utförs av deras barn (även om det med största sannolikhet innebär en högre skatteinbetalning än det korrekta alternativet).

Senast redigerad av Westman den 2013-03-14 klockan 12:41
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017