FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag äger två domänamn med toppdomänerna .eu och .co.uk Jag har haft domänamnen i några år och man kan nog hävda att jag köpt dem i god tro pga av att jag bla sålt deras produkter.
För några veckorsedan kontaktade företaget vars företagsnamn samma som mina domännamn. Idag använder de .com Företaget finns i Holland och verkar även ha filialer i Asien, och de verkar vara ganska stora. De vill nu att jag skall ge dem domänamnen. De har erbjudit mig €100, vilket är lite skrattretande. Om de inte får dem så kommer de ta till rättsliga åtgärder. Om de börjar processa mot mig, och jag förlorar, vilket jag säkert kommer göra eftersom de har mer pengar, resurser och tid än mig, kommer jag då få betala några kostnader för denna process? Vore mycket tacksam om någon har något svar på detta eller någon annan feedback. Tack på förhand, Fredrik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Här har du de avgifter som finns när det gäller .uk-domäner:
http://www.nominet.org.uk/disputes/r...-disputes/fees
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om du har sålt det företagets produkter så jobbar du ju inom samma bransch som dem och utnyttjar deras företagsnamn för egen vinning. Det skulle inte jag kalla god tro.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det stämmer men de kan naturligtvis sedan gå till domstol om de vill försöka få ersättning av dig för sina kostnader.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vad för ersättning borde jag vara nöjd med för dessa två domännamn?
Antar att det är svårt att säga med denna lilla info, men kanske någon kan ge en liten hint. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om det är troligt att du blir av med domänerna i en tvist så är allt annat än 0 bra. Det är, precis som du antar, omöjligt att gissa.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Om du har sålt produkter i samma nische under deras namn utan tillstånd så ska du vara glad om du inte går minus på det här. 100€ lät nog inte så illa ändå.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|