FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är ju kul att raljera över "korkade" etc människor är, men faktum är att Let's Deal har systematiserat användande av fejkade ordinariepriser för att vilseleda och lura sina kunder. Det kan handla om t.ex. köksknivar som nämndes där man sätter ett påhittat ordinarie pris som bara finns i en fejkad webbshop som smällts upp enbart som "alibi" för påståendet om ordinarie pris.
Mitt favoritexempel är den lack-penna som förekommer med jämna mellanrum, som man påstår har ett ordinarie pris på 298kr, men Let's deal erbjuder generöst nog dessa pennor 3 för 198kr. Problemet är bara att de inte kostar 298kr st i någon verklig butik, och pris från leverantör, inkl. frakt, tull och moms ligger på under en tia. Jag förstår mycket väl att man lägger på sin vinst etc, men att man fulsäljer genom fejkade ordinariepriser och genom att hänvisa till rena bluffbutiker är otroligt fult, och sannolikt även brottsligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som du nämnet knivarna så har jag sett de keramiska knivarna som de säljer för runt 400kr "ord" 999kr etc.
Köper själv dessa från Kina för 99kr ink frakt mer eller mindre, känns som större delen av plagiatprodukter som Oral-b bortar eller Gillette rakhyvlar etc finns att tillgå på dx.com |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ju inte bara slutkunderna som Let's Deal lurar och vilseleder. Deras säljare försöker dessutom ständigt lura företag att använda deras tjänst trots att de ytterst sällan tjänar något på det. De flesta som hänger på Let's Deal är sådana som bara är ute efter ett klipp, extremt få är intresserade av att bli återkommande kunder till normalpriser.
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
|
Citat:
Om folk inte var så korkade, eller tog eget ansvar någon gång. Kanske försöka använda hjärnan och tänka logiskt så skulle ju inte denna typen av marknader finnas. Men kanske lite svårt, finns ju fortfarande personer som tror jorden är platt och gud finns. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det finns absolut inget som säger att den keramiska kockkniven är av undermålig kvalitet då det förvisso finns liknande knivar av hög kvalitet som säljs för höga priser. Att man är lurad inser man när man håller skräpet i sin hand eller efter 3 veckor när den går sönder. Speciellt svårt blir det när man som LetsDeal etc blandar okej erbjudanden med de som gränsar till rena bedrägerierna. Sen om du tycker att man får skylla sig själv om man är "dum i huvudet" säger nog mer om dig än om något annat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Citat:
Sedan är det väl inte LetsDeal som sätter erbjudanden riktigt utan företag som säljer olika produkter. Man har alltid valet att chansa eller inte, men chansar man bör man inte gnälla efteråt då man själv tog risken. Vill man vara säker får man väl köpa dom dyra knivarna med bra märke från seriös försäljare. För finns ingen som tvingar dig använda LetsDeal |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag håller med patrikweb. Givetvis är det förkastligt när företag försöker vilseleda och sälja produkter med undermålig kvalitet till höga priser och kalla det en bra deal.
Men i slutändan måste man ju som konsument inse att man har viss undersökningsplikt när man handlar av helt okända företag/säljare. Vare sig det handlar om okunskap, överdriven godtrogenhet eller lathet så har man ju ett ansvar som konsument. Det finns ju inga ursäkter för att inte ta sig 10-20 sekunder för att kolla upp vad som gäller i exemplet med Gillette-kopiorna. Kan man inte göra det tycker jag rent krasst att man får skylla sig själv och ta lärdom av det annars kommer man bli lurad fler gånger - inte bara på internet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Citat:
Folk hade fan åkt som bagage på flyg om det fanns som alternativ.... Så finns ju en orsak varför denna typen av företag finns, för finns en marknad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Moraliskt tycker jag inte att det som Let's deal gör är okej, men det står ju faktiskt klart och tydligt på massvis av ställen att det inte är äkta Gillette-produkter så om man bara tar sig 10-20 sekunder på att läsa så vet man vad som gäller. Eftersom de leverera det som klart och tydligt står kan jag inte se några juridiska eller affärsmässiga problem. Det skulle möjligen vara att de använder använder en bild på originalet och att kopian gör intrång på originalets immateriella rättigheter(t.ex. ett eventuellt patent på kopplingen i fallet med Gillette). |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|