Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sälja privat hemsida till egenägt ab

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-18, 13:29 #11
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007

Jag är i samma situation att jag tänkte ha min verksamhet i mitt AB i stället för i EF.
Om jag flyttar över hemsidorna till Aktiebolaget, vad är då mest fördelaktigt ekonomiskt: att värdera hemsidorna till ett marknadspris som är ganska högt eller lägga det lägre?

Låt säga att de är värda en halv miljon. Måste jag då ta upp det som en intäkt i min enskilda firma i år eller finns det något sätt att sätta in dem privat i aktiebolaget till ett korrekt värde utan att få en stor skattebörda? Jag har redan satt in aktiekapitalet så apportegendom är inte aktuellt.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-20, 08:01 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Jag är i samma situation att jag tänkte ha min verksamhet i mitt AB i stället för i EF.
Om jag flyttar över hemsidorna till Aktiebolaget, vad är då mest fördelaktigt ekonomiskt: att värdera hemsidorna till ett marknadspris som är ganska högt eller lägga det lägre?

Låt säga att de är värda en halv miljon. Måste jag då ta upp det som en intäkt i min enskilda firma i år eller finns det något sätt att sätta in dem privat i aktiebolaget till ett korrekt värde utan att få en stor skattebörda? Jag har redan satt in aktiekapitalet så apportegendom är inte aktuellt.
Om du får intäkterna i din EF så måste du skatta för dem enligt de skatteregler som gäller för EF, vilket är hiskeligt mycket dyrare än om du för in tillgångarna för inköpskostnaden du hade i din EF, så det blir 0 i katt i din EF.

Detta är lite förenklat hur jag tänker, och det beror på vad du har för totalt resultat i din EF, försök att få ned resultatet till 0 i din EF och ta hela vinsten i ditt AB.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-29, 13:44 #13

Men när jag som fysisk person har byggt upp hemsidan och den inte är bokförd som en tillgång i EF borde väl jag kunna sälja den till AB:et och betala 30% vinstskatt eller är det inte tillämpligt?
Oläst 2013-10-29, 20:27 #14
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

En gång när jag var i Kina träffade jag en vis gammal man. Han gav mig följande proverb att ta med mig hem till Sverige:

"Om alla skattetekniska transaktioner i världen gjordes efter råd på Webmasternetwork så skulle alla världens företagare sitta i fängelse nu"

En redovisningskonsult tar 2-10h jobb för att reda ut detta och gör det rätt. Alla upplägg som är ekonomiskt fördelaktiga för privatpersonen i fråga är antagligen inte godkända. Det är en enkel tumregel man kan jobba med inom skatterätt.

Att sälja en hemsida till sitt AB är dock inga problem sålänge det är till anskaffningsvärde eller bokfört värde i balansräkning om anskaffningen ej balansförts. Allt annat än det kommer bli svårt att motivera eftersom det saknar extern validering av värdet.

Att starta 200 hemsidor och sälja dem till sitt AB utan att betala skatt, ja det låter ju som man har hittat världens bästa skattetekniska upplägg där. Kör på det, tänk dock på att du får skattetillägget och skattebeloppet inom några år vid revision bara så jag hade inte investerat pengarna i något du inte kan sälja av snabbt.

Det är skillnad på att sälja en privat bil till någon annan, för det sker ej i näringssyfte. Sålänge din "privata" hemsida är samma typ av näringsgren som i köpande bolag, ja då sysslar du bara med skatteflykt antagligen (enligt SKV och typ lagen).

Så kortfattat: du tjänar på att be om hjälp av någon som kan detta. Det kostar kanske nån tusenlapp idag, men du tjänar in en jäkla massa imorgon.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-29, 21:00 #15
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Men lite som skulle man läsa all svensk lagtext på varje punkt hade hela befolkningen behövt bli åtalade för någon form av brott.

Bra skattekonsulter är dyra vid mer avancerade frågor, ofta flera 100 tusen minst och dom nödvändigtvis inte säger det är helt okej utan bara kanske.

Problemet med skattelag i Sverige är att det inte ofta finns korrekt lagstiftning som är tydlig, bara rätt breda tolkningar. Kan även finnas lagpunkter som i grunden står i konflikt med varandra.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-29, 21:30 #16

Ja, jag ska prata med en revisor som jag tror har koll på detta men jag gillar att skriva i trådar som är intressanta och sedan dela med mig av mer information om jag har sådan.
Oläst 2013-10-29, 22:30 #17
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Detta är inget man behöver en skattejurist för. Alla vettiga redovisningskonsulter kan detta och om man verkligen vill att en skattejurist gör det är det en debiterad timme för att berätta hur det funkar och någon till för att sätta köpeavtalen på det.

Och ja, det är kul att dela och läsa information. Men i 99% av sådana här trådar blir det 50 gissningar varav en kanske är 20% av sanningen i bästa fall. Blir liksom inte fakta för ingen vet och då blir slutresultatet bara total förvirring och fel information.

Hade vi inte en redovisningskonsult/revisor här förr i tiden som svarade bra på sådana här frågor?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017