FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu ger jag upp, du lyssnar inte till mina råd. Så då är det helt meningslöst att fortsätta diskussionen för min del. Kanske någon annan kan ge dig råd som du lyssnar till.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag tycker inte om när människor säger åt unga företagare att lägga ner sitt företagande.
Man ska vara naiv för att driva företag. Skulle någon räkna som Conny hade vi haft 0 företagare i Sverige. Siffrorna stämmer säkert på Accenture eller Volvo, men i en enskild firma är det bara ren och skär felkalkyl. Det är bra att räkna så dock för worst case scenarion men att göra det i ett isolerat fall som detta är bara en ren buzzkill som förstör mer än det tjänar. Resekostnader nämns ingenstans av TS. Lokal och fasta kostnader är schablonkostnader som inte är relevanta, Utbildning och litteratur är schablon, bla bla bla. Såhär gör man om man är entreprenör i min värld: Man bor i en studentlägenhet, man jobbar röven av sig för att bygga något som förändrar världen. Man piratkopierar sin mjukvara eller kör open source, man lånar böcker av kompisar, man sitter gratis på ett kontorshotell mot att man hjälper till med nätverket. Man är inte sjuk. Laptop och hårdvara har man redan. Bokföringen gör man själv, då lär man sig hur det funkar samtidigt. Man är aldrig sjuk för då tjänar man inga pengar. Sjukdom kan inte räknas som ett intäktsbortfall för en entreprenör. Jag har varit sjukt många gånger under mina 10 år som företagare, jag har jobbat varje dag. Sjukdom existerar inte för en egenföretagare. Jag har haft cirka 4 veckors semester totalt. Jobbat varje helgdag också. Hade jag gjort kalkyler enligt Connys förslag eller fått hans råd så hade jag antingen lagt ner mitt företag direkt eller sagt att det var nonsens och bevisat hur fel han hade. Bra företagare är naiva, de ser möjligheter snarare än gör pessimistiska kalkyler. Jag hade varit mycket bättre och rikare idag om jag hade varit mer naiv och mindre riskavert. Jag har en hyfsad balans, men lite mer naivitet hade gjort mig gott. Du kommer få 300' brutto precis som SKV säger. Det de säger stämmer. Uppdraget låter som ett rent konsultuppdrag utan särkostnader vilket gör att fasta kostnader är irrelevanta för uppdragets lönsamhet i sig. Och just det. Grymt jobbat med ett sånt uppdrag. Keep up the good work och kämpa på. Det är ett hårt liv du valt men jäkligt spännande kan jag lova! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Senast redigerad av OrdUpp den 2013-02-22 klockan 22:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tror att "sanningen", som vanligt, ligger någonstans i mitten. Du kan visst köra på och plocka ut de där pengarna, inget fel med det, men samtidigt är det värdefullt att vara medveten om att om du avser att köra vidare och utveckla ditt företagande så uppstår det kostnader från många håll och det som från början såg ut som en rejäl vinst i slutändan knappt går ihop.
Så visst, man måste vara lite galen och naiv för att dra igång egen firma, men samtidigt är det nog inte fel att ha i bakhuvet när man gör sina kalkyler att intäkt =!= vinst. Så summa summarum - räknar man alltid som Conny föreslår så tar det nog kål på många affärsidéer som mycket väl kunnat utvecklas och blir riktiga tillväxtföretag, men det räddar antagligen en hel del som annars skulle gå på pumpen. Sen tror jag iofs inte heller att Dan alltid plockat ut 100% av sin nettovinst, utan är ganska övertygad om han återinvesterat eller låtit kapitalet jobba i företaget för att skapa tillväxt. Men om ambitionen är att köra ett engångsgig snarare än att utveckla en affärsidé så är det bara att köra på skatteverkets rek. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nej, men jag kunde om jag velat.
![]() Materiella ting triggar mig inte supermycket och jag har ingen familj och jag jobbar 100% av min tid. Det är dock mitt val och inget val jag rekommenderar egentligen ![]() Poängen är att vad TS eller någon annan göra med sina pengar är ju deras sak, MEN är man smart så investerar man dem för maximal avkastning. För mig har det varit i mina företag, inte för att jag har fått någon direkt avkastning än men jag har kunnat bygga större värde i dem. Dock kan en bra investering för någon annan vara i sitt privatliv, sitt boende eller en ny fin bil om man blir glad av det. Det är dock ofta väldigt smart att på lång sikt investera i sitt företag då få saker kan slå den avkastningen då du bestämmer den själv genom hur hårt eller smart du jobbar. När jag räknar på avkastning på kapital så räknar jag ofta på en riskfri ränta om minst 15-30% på att ha pengarna kvar i bolaget kontra att ha dem i börsen, i en fastighet eller på banken. Alla ambitiösa entreprenörer slår alla andra avkastningsformer på marknaden. Nu låter det kanske som att jag är rik och väldigt framgångsrik och det var snällt av tartareandesire att referera till mig som lyckad, det blir man glad av. Men, jag är inte rik och vet inte om jag är lyckad heller. Det handlar väl mest om att göra saker man tycker är kul och bli bättre på dem, det är nog mer att vara lyckad entreprenör än att vara rik och göra exits även om jag trodde tvärtom för tio år sedan men man blir väl visare (eller bittrare med åren för att man inte är rik och har lyckats än ![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Se till o lägga undan extra pengar, kommer alltid att tillkomma extra avgifter o utgifter som man aldrig tänkt på innan!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tvekar inte på att du kan din grej Conny, men dina beräkningar känns inte aktuella i min situation.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Dan får stående ovationer från mig, och det är inte för att han är moderator
![]() Däremot är det lite oroväckande att du frågar hur mycket pengar du kan spendera. Mitt råd är att du spenderar så lite som möjligt. Lägg undan en rejäl slant och återinvestera i din verksamhet om det är relevant.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Självklart menar jag inte att spendera varenda krona jag kan ta ut. Jag kanske misstolkat mig, men målet är självklart att spara så mycket som möjligt.
Dan antar jag är ztream? Tack för ditt och alla andras inlägg i tråden. Jag har fått mitt svar ![]() Senast redigerad av OrdUpp den 2013-03-02 klockan 22:40 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|