FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har ett domännamn som ett företag hade förut. En snappad domän.
Hittar inget hos prv med ett varumärke. Kan jag använda domännamnet kommersiellt? Bolagets info enligt Alla Bolag. Konkurs inledd 2009-09-19 Status: Registrerad hos Bolagsverket Registreringsdatum: 2004-10-02 F-Skatt status: Avregistrerad för F-skatt Startdatum för F-Skatt: 2006-06-30 Slutdatum för F-Skatt: 2009-10-30 Momsgrupp: Tillhör ej någon momsgrupp hos RSV Momsstatus: Avregistrerad i Momsregistret Startdatum för moms: 2006-06-30 Slutdatum för moms: 2009-10-30 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du bör inte använda ett gammalt namn som gått i konkurs, om det inte var ditt eget bolag så du har nostalgiska skäl, till det. Du får en uppförsbacke att kämpa i och du kan aldrig bli av med "stämpeln" att bolaget gick i konken fär några år sedan.
Har du däremot en egen historik med bolaget så kan man ju alltid förklara att man tagit upp verksamheten på nytt eller omstrukturerat verksamheten .... Det är min egen högst personliga åsikt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
läs mer om .SE:s villkor här: https://www.iis.se/domaner/registrera/villkor/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Nej, det är INTE först till kvarn som gäller när det gäller att bygga ett varumärke!
TS ville inte veta om han fick snappa domänen utan TS fråga gick ut på om det var smart att använda ett gammalt företagsnamn som konkat som domännamn i en ny kommerciell verksamhet. Mitt råd var i princip nej, därför att man då hela tiden kommer att drabbas av problem med förväxlingsrisken. Nya kunden kanske slår upp namnet i olika kreditupplysningsregister och hittar då ett bolag som konkat, vilket gör att de i många fall backar. Det nya företaget kommer då ha en brant uppförsbacke i sin strävan att bygga upp ett kraschat varumärke på nytt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Om det nu är så att man tänkt att ansöka om att få namnet hos Bolagsverket är det väl naturligt att säkra domänerna först? Så man inte står där med ett bolagsnamn och någon annan snor ens domän. Detta är till och med något som .se har gått ut med en rekommendation ang. Sen vad gäller själva namnet i fråga så ser jag inga konstigheter. Dom la ner sin verksamhet för 4 år sedan och saknar f-skatt. Regga domänen och pröva ansök om namnet hos bolagsverket. Finns absolut inga risker med det, då du inte registrerar domänen i ond tro. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
MRDJ, du och Conny pratar om två helt olika saker nu...
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tolkar det som att DavidEW är bekymrad över att bli av med domännamnet till den förra firman i en ev ATF. Medans Conny är mer bekymrad över att använda en tidigare (mer/mindre) misslyckad firmas namn, remonmé.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Jag har fokuserat på följande som TS skrev:
För mig indikerar det att TS vill skapa en kommerciell verksamhet som använder den domänen, dvs jag tolkar det som TS vill bygga upp ett företag eller åtminstonde kommerciell verksamhet inom ett företag som använder detta namn. Det är utifrån det perspektivet jag har utvecklat mitt resonemang. TS har inte skrivit något om han har för avsikt att bara registrera domänen för att sälja den vidare utan TS frågar om han kan använda domänen Kommerciellt, det tolkar jag som att TS verkligen vill använda domänen/namnet och bygga upp en seriös kommerciell verksamhet kring. TS får gärna rätta mig om jag har tolkat det fel. Och Network är väl närmast i sin analys av det. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-23 klockan 23:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ja Conny, TS undrar om han kan - inte om han bör.
Är inte helt 100 men jag tror det är 5 år efter konkurs du måste vänta, jag och flickvännen hade någon diskussion om det för ett par veckor sedan. Ring och kolla! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|