Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Brev från advokat

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-26, 22:49 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Självklart han han förlora domänen men det kostar dom skitmycket att gå vidare. Och enda som kan hända är att man blir av med domänen. Så max 50:- i förlust så sätt, men om dom vill in i leken att göra så peka domänen mot en terror sida eller något då blir det säkert fart på dom och betalar beloppen du ber om.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-26, 22:51 #12
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Guran, du pratar om svenska regler för tvistlösning. ICANN har andra förfaranden.

Även om domänen helt skulle likställas med deras varumärke så förlorar han inte automatiskt sin domän. Kan han påvisa att det inte förligger något uppsåtligt renommésnyltande och att det inte finns ond tro bakom hans förvärv så finns goda chanser att få behålla domänen.
Oläst 2005-10-26, 23:30 #13
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Peka domänen mot fr ee 6 . c o m .... Kräv en $ 400-500 000 och bli rik på kuppen
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-26, 23:30 #14
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Jag tror du kan ta det ganska lugnt, låt inte guran hetsa upp dig ;-)
Kolla med en advokat i Sverige om du är orolig, att läsa brevet och ge ett generellt svar borde de kunna göra direkt så det kostar dig nog inte mer än någon timmes arvode. Det finns ju även gratis rådgivning att få som det skrivits om in andra trådar här.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-26, 23:47 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
För .net är det WIPO som gäller för den typen av ärenden om jag inte missminner mig. Det kostar en hel del att ansöka om också.

Värt att notera är att de registrerat sitt domännamn cirka fyra år innan du snubblade in och registrerade ditt domännamn. Innehar de dessutom varumärket som de hävdar finns en uppenbar risk för att du kan bli av med domännamnet.

Om det är ett internationellt varumärke är jag även av uppfattningen att de kan stämma dig för att få skadestånd för den skada du vållat dem och deras varumärke.

Om det inte är så noga kan man vara snäll och lämna tillbaka den. Om du vill ha kvar namnet och fortsätta - skaffa en advokat som har erfarenhet av den här typen av ärenden.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 00:01 #16
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Kräv absolut inga pengar av dem, inte ens vad du betalat för att köpa den - då är du förlorad direkt.

Fick själv ett liknande brev för något år sedan, som var värsta scammen. Skrev tillbaks att de var i USA och jag på den svenska marknaden osv, de hörde aldrig av sig igen.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 00:02 #17
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Lite OT men jag läste att grundaren av Skype (som såldes) och även grundare av Kazaa inte törs åka till Usa, av den enkla anledningen att han då kommer bli stämd så fort han sätter sin fot i landet av olika skivbolag, pga Kazaa.

Verkligen uppenbarligen inte vara någon fara för denne nyrike man så länge han vistas i Sverige, kan det vara samma sak som gäller dig?
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 00:53 #18
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
I mina ögon råder det ingen tvekan om att domänen vid en wipo-tvist kommer tillfalla din motpart.

i) the domain name is identical or confusingly similar to a service mark to which the Complainant has rights.

ii) the Respondent has no right or legitimate interests in respect of the domain name.

iii) the domain name has been registered and is being used in bad faith.

Då man på sidan hittar nåt man verkligen kan säga är konkurrerande verksamhet anser jag att ovanstående 3 punkter uppfylls. Och då förlorar man hur man än gör, det har varken med sveriges eller usa's lagar att gör. Wipo löser .net tvister så är det bara.

1500 USD är minimipriset för motparten att ansöka hos wipo. Dock krävs det 4000 USD om man skall ha en panel som inte kan överklagas. Men iofs vill man överklaga en 1 mans panel så får man själv då hosta upp 4000 USD. Så då bör man ju tro på sin sak och det bör ju gälla en bra domän.

Jag hade inte gjort några större försök att behålla domänen.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 08:38 #19
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare

Kommer inte göra några försök till att behålla domänen då jag ändå aldrig har haft användning av den i direkt mening...

Frågan är dock om jag kan bli stämd personligen för i så fall lämnar jag bara över den, i annat fall så låter jag den bara förfalla istället...

Man orkar ju inte bråka med Amerikanare om man nu skall åka till USA i framtiden...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 08:41 #20
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by Marcus@Oct 26 2005, 23:35
Skickade de mailet till dig via bouncer-email-adressen hos whois-services?
Opps...nä dom skickade faktiskt till en riktigt gammal adress som jag inte använt på några år...mycket konstigt...
Dom måste ha sparat mina uppgifter sen tidigare då de hade fullständiga kontaktuppgifter till mig...

Det var ju inte heller bra att jag hade whois-guard på den, var inte riktigt meningen men jag gjorde om en del domäner till det för några månader sen då jag tröttna på massa onödiga mail...
Antar att detta inte direkt är till min fördel...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017