Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Spåra person bakom dolt nummer?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-15, 22:58 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard Spåra person bakom dolt nummer?

Killen som jag skrivit om i min tidigare tråd har nu gått för långt. Han har tydligen ringt min farmor, spelat snäll och bett om mitt nummer för att sedan ringa till mig från dolt nummer. Det rör sig om 7+ samtal från dolda eller långa numreriska nummer (skype-nummer).

Jag går imorgon ner och gör en polisanmälan, men jag skulle vilja veta av er om ni kan svara på ifall det går att spåra vem som står bakom ett dolt nummer? Kommer polisen kunna hjälpa mig?

Personen har inte hotat mig i telefonen eftersom att jag inte svarade (jag upptäckte samtalen drygt en timme efter han ringt) men han har hotat mig på andra sätt förut och jag tycker det börjar bli väldigt obehagligt.

Har hört på olika ställen att operatörer kan göra det för cirka 500 kronor men att man måste ha gjort en anmälan till polisen först, är detta något ni vet nåt om?

Är både irriterad och förbannad nu att han inte kan lämna mig och min familj ifred samtidigt som han är så anonym man kan bli.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-15, 23:02 #2
epiks avatar
epik epik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 164
epik epik är inte uppkopplad
Medlem
epiks avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 164
Ja, Tele2 vet jag brukar, eller brukade spåra nummer för 500 kr, har för mig att halebop gjorde detta för 50 kr åt en släkting till mig. Du kommer få numret, alltså inte identitet på personen, utan endast numret. Det kan dock ha ändrats, detta var för några sedan. Lycka till

Endast polisen och operatören kan få ut identitet från tel. numret, om din anmälning inte läggs ner kommer polisen kontakta numrets operatör och begära ut identitet bakom numret

Senast redigerad av epik den 2013-02-15 klockan 23:04
epik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-15, 23:11 #3
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Citat:
Ursprungligen postat av epik Visa inlägg
Ja, Tele2 vet jag brukar, eller brukade spåra nummer för 500 kr, har för mig att halebop gjorde detta för 50 kr åt en släkting till mig. Du kommer få numret, alltså inte identitet på personen, utan endast numret. Det kan dock ha ändrats, detta var för några sedan. Lycka till

Endast polisen och operatören kan få ut identitet från tel. numret, om din anmälning inte läggs ner kommer polisen kontakta numrets operatör och begära ut identitet bakom numret
Okej vad bra. Jag ska höra med Halebop imorgon också. Frågan är vad jag gör när jag går till polisen.. vad ska jag säga..
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-15, 23:40 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det beror helt hur dom ringt, eftersom man själv är ägare av en telefonileverantör.

Hemligt nummer i sig behöver inte vara hemligt, då man skickar med "hemlig" spårdata med avsändarens riktiga nummer. Men du sätter ett värde som säger att nummer aldrig får skickas vidare till slutkund.

Dock betyder det inte nödvändigtvis att alla skickar med den informationen, samt vi kan själv ringa från valfritt nummer.

Så behöver inte inte betyda att dom kan spåra samtalet, samt man kan lätt skapa problem genom att bombhota någon från annans nummer. Problemet är ofta att dom inte bekräftar från operatör att det faktiskt samtalet kommer från den personen utan bara förlitar sig på mottagarens information.

I princip väldigt osäkert system, samma sak som du lyssnar av valfri mobils röstbrevlåda på någon minut när du vet hur det funkar.

Om det är en korkad person som ringt från PSTN / Mobil med reggat kort med hemligt nummer lär det gå spåra, annars är det omöjligt typ.

Ska man vara väldigt jobbig går det ju ringa samtal via satelit, och det är väldigt lätt hacka sateliter får få uppkoppling när man väl insatt i dom systemen.

Eller samtal utanför landet, krävs extrema resurser för spåra vissa saker. Väldigt avancerad och olagligt signalspaning krävs för följa vissa samtal.

Senast redigerad av patrikweb den 2013-02-15 klockan 23:43
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-16, 00:06 #5
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
En spårning är "gratis" i samband med polisanmälan. Då är det motparten som får betala spårningen ifall han blir dömd för något brott. Blir han inte dömd, så får du betala den.

I nuvarande stund så tar telefonoperatörerna ~500:- per spårning, dock endast i samband med en polisanmälan.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-16, 01:16 #6
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Har en till fråga: Personen säger nu att han inte använt en VPN på ett bra tag utan har använt sitt riktiga IP, men han är övertygad om att jag inte kommer få ut någon info om honom från comhem som han har.

Hur ser det ut i det fallet? Kan jag om jag anmäler honom få kontaktuppgifter till ägaren av IP:numret?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-16, 01:37 #7
gotserveds avatar
gotserved gotserved är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 198
gotserved gotserved är inte uppkopplad
Medlem
gotserveds avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 198
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Har en till fråga: Personen säger nu att han inte använt en VPN på ett bra tag utan har använt sitt riktiga IP, men han är övertygad om att jag inte kommer få ut någon info om honom från comhem som han har.

Hur ser det ut i det fallet? Kan jag om jag anmäler honom få kontaktuppgifter till ägaren av IP:numret?
Jag anmälde en som bröt sig in i ett av våra system som hade comhem som leverantör, skickade alla loggar och dom stängde av hans nät ever 3-4 dagar.
gotserved är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-16, 09:40 #8
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Ett tips kanske kan vara att skaffa någon app till mobilen som spelar in alla inkommande samtal, utifall han skulle börja hota dig när han ringer nästa gång. Det är fullt lagligt eftersom du känner till att inspelningen sker (om nu lagen inte ändrats, vilket jag tvivlar på.).
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-16, 11:07 #9
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Jag vet inte hur det fungerar, men det finns en Skype-Resolver på anonwares hemsida, där du kan spåra IP från skype-namn.

http://www.anonware.net/index.php?page=resolver

Testat på flera olika och det fungerar. Det ända dåliga är att sidan är nere rätt ofta. Sökte på det Skype-namnet du gav till mig på din förra trådstart och fick detta (samma IP som nämndes där också)
http://gyazo.com/f092a7837f64cdc4c6d1b3022cea4a89

Står även att ingen VPN är funnen. Ta det till polisen och det är klart.

För några år sedan polisanmälde familjen en IP-adress, någon hade tagit sig in på min systers MSN. Körde "netstat -n" och luskade fram IPadressen och anmälde, 1-2 dagar senare så fick vi ett telefonsamtal om vi ville anmäla personen i fråga, hennes pojkvän Men det brukar gå rätt snabbt!
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017