FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur ska ens CV / portfolio på webben se ut? Tänker främst på en portfolio som man länkar till när man söker jobb.
Vad är viktigt att ha med? Saker jag kommer på:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du innehar F-skattsedel så bör du kanske skriva det.
Testimonials, dvs citat från tidigare kunder. (Jag bryter viss mot båda på min egna online "CV") |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skriv inte bara vad du producerat. En ovetande förstår inte skillnad på hemsida A och hemsida B, eller vilka tekniker som använts. Skriv istället hur du använt dina utbildningar/kunskaper, mer målande, för att möta specifika behov.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
CV:t gör sig bäst på LinkedIn. Länka till en eventuell portfolie därifrån.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Därmed tycker jag nog att man ska lägga tyngdpunkten på sin egen sida även om detta givetvis inte utesluter att du har en väluppdaterad LinkedIn-profil i tillägg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Liknande är det om du skall ha ditt CV på nätet, LinkedIn är otroligt stort i IT-branschen - genom att använda detta maximerar du helt enkelt dina chanser att rekryteraren stöter på ett verktyg som denna känner sig hemma i, har lätt att hitta information i och enkelt kan jämföra i. Lägger du CV:t på en egen webbplats gör du det alltså lite svårare för rektyreraren. Än värre är det om CV:t är grafiskt avancerat eller om det inte går att printa på ett vettigt sätt. Då har du verkligen gjort det svårt för den som sköter urvalsprocessen. Ett CV skall vara tydligt, tråkigt och funktionellt. CVt:s syfte är att kontrollera och jämföra kvalifikationer och erfarenheter och design kan i detta läget lätt bli ett hinder. Tänk dig själv hur det vore att få in 200 ansökningar, då uppskattar du verkligen att de som ansöker har lagt ner lite tankemöda på att göra det enkelt för dig. Mitt råd är alltså: ha CV:t på LinkedIn, och hänvisa därifrån till din portfolie. På det sättet gör du det enkelt för rekryteraren, vilket i sin tur ökar sannolikheten för att du inte blir bortsorterad i ett tidigt stadium. Om detta inte gäller anställning utan snarare eget företagande kanske ett CV inte är så speciellt intressant för en potentiell kund som besöker din webbplats. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ett online-CV bör ju i de flesta fallen bara vara ett komplement till ett vanligt CV som man alltid skickar med när man söker jobb. LinkedIn är ytterligare ett bra komplement som har en del andra fördelar, men jag tycker inte någon av dem kan ersätta ett vanligt CV där du listar dina meriter på ett avskalat och tydligt sätt som ger rekryteraren en snabb överblick över din profil. De flesta rekryterare vill nog skriva ut alla ansökningar på papper efter det första urvalet så att de kan gå igenom dem mer noggrant. Då fungerar inte LinkedIn jättebra heller. Sedan rekommenderar jag att man alltid skickar filer som PDF när man söker jobb. Det kan alla öppna och det ser likadant ut vart man än öppnar det. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|