Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilket webbhotell säkrast mot hackare?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-12, 12:53 #1
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Fast det har ju inget med er att göra. Jag hoppas verkligen att webbhotellen inte hjälper till med sådant gratis då det drabbar de kunder som sköter sig och tar ansvar för sin del.
Stämmer att det inte har med oss att göra men vi brukar sällan ta betalt om det är någon som råkat illa ut men det kanske man borde. Det beror på lite hur mycket arbete det blir för mig.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 15:34 #2
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Fast det har ju inget med er att göra. Jag hoppas verkligen att webbhotellen inte hjälper till med sådant gratis då det drabbar de kunder som sköter sig och tar ansvar för sin del.
De flesta som drabbas av sådant är den typen av kunder som inte har kompetensen att sköta säkerheten kring sin webbsida, och inte har råd eller så är det för den sajten inte motiverat att köpa in kompetensen. Sådana sajter är oftast Joomla, WordPress eller nån färdig webshop-lösning som inte blivit uppdaterade de senaste 2+ åren.

De sajterna kommer aldrig bli fixade om inte webbhotellet till vis del hjälper till gratis med det. Det behövs ju dock inte så mycket jobb. För de allra flesta räcker det med att rensa ut allt skräp, uppgradera alla applikationer, teman, plugins osv och sedan instruera kund om hur viktigt uppgradering till senaste version är, och hur kund gör detta.

I de flesta fall går det mycket fortare att göra detta åt kunden än att förklara för kunden hur denne gör det själv, så räknar man support-tid blir det billigare för webbhotellet att hjälpa kunden.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 15:55 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av crazzy Visa inlägg
De flesta som drabbas av sådant är den typen av kunder som inte har kompetensen att sköta säkerheten kring sin webbsida, och inte har råd eller så är det för den sajten inte motiverat att köpa in kompetensen. Sådana sajter är oftast Joomla, WordPress eller nån färdig webshop-lösning som inte blivit uppdaterade de senaste 2+ åren.

De sajterna kommer aldrig bli fixade om inte webbhotellet till vis del hjälper till gratis med det. Det behövs ju dock inte så mycket jobb. För de allra flesta räcker det med att rensa ut allt skräp, uppgradera alla applikationer, teman, plugins osv och sedan instruera kund om hur viktigt uppgradering till senaste version är, och hur kund gör detta.

I de flesta fall går det mycket fortare att göra detta åt kunden än att förklara för kunden hur denne gör det själv, så räknar man support-tid blir det billigare för webbhotellet att hjälpa kunden.
Webbhotellet bör rimligtvis varken hjälpa till med detta ELLER förklara hur man gör för hundratals kunder. Det är helt och hållet kundens ansvar. Lägg hellre då bara ut en länk till en guide på hemsidan. Annars är det precis lika rimligt att ni hjälper till med en rad andra mjukvarubekymmer också. Antingen bör ni ta betalt för detta eller erbjuda billigare konton för de som klarar mjukvaran på egen hand - i praktiken exakt samma sak. Naturligtvis måste ni fastställa orsaken till intrånget men nu är det ju ungefär som om matbutikens personal ska visa kunderna hur man lagar mat om de inte vet hur man gör

Saknar man såväl kompetens som pengar så får man skaffa sig det ena eller det andra helt enkelt. Eller varför inte fråga om hjälp på ett forum som WN? Här kan man få gratis hjälp för det mesta. Nu handlar det ju snarare om ideell verksamhet på andra kunders bekostnad. Inget fel med ideell verksamhet men det är inget som ett webbhotell bör ägna sig åt.

Det allra minsta man kan kräva är att ni på City Network informerar på er hemsida om vad som faktiskt ingår i supporttjänsten. Hjälp med mjukvara måste ändå räknas som något utöver det vanliga. De flesta vet nog inte ens att ni hjälper till med sådant.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-12 klockan 16:10
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 16:33 #4
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Webbhotellet bör rimligtvis varken hjälpa till med detta ELLER förklara hur man gör för hundratals kunder. Det är helt och hållet kundens ansvar. Lägg hellre då bara ut en länk till en guide på hemsidan. Annars är det precis lika rimligt att ni hjälper till med en rad andra mjukvarubekymmer också. Antingen bör ni ta betalt för detta eller erbjuda billigare konton för de som klarar mjukvaran på egen hand - i praktiken exakt samma sak. Naturligtvis måste ni fastställa orsaken till intrånget men nu är det ju ungefär som om matbutikens personal ska visa kunderna hur man lagar mat om de inte vet hur man gör

Saknar man såväl kompetens som pengar så får man skaffa sig det ena eller det andra helt enkelt. Eller varför inte fråga om hjälp på ett forum som WN? Här kan man få gratis hjälp för det mesta. Nu handlar det ju snarare om ideell verksamhet på andra kunders bekostnad. Inget fel med ideell verksamhet men det är inget som ett webbhotell bör ägna sig åt.

Det allra minsta man kan kräva är att ni på City Network informerar på er hemsida om vad som faktiskt ingår i supporttjänsten. Hjälp med mjukvara måste ändå räknas som något utöver det vanliga. De flesta vet nog inte ens att ni hjälper till med sådant.
Det är ju sant att det inte direkt är vårt jobb att hjälpa till med det. Men alla de kunder som saknar tekniskt kunnande och kanske till och med ligger på den nivån att de med nöd och näppe lyckas med att logga in i WordPress och skriva ett inlägg, de behöver ju också hjälp. Inte så att vi alltid hjälper till med alla mjukvaru-problem, men det ligger ju lite i vårt intresse också att fixa till hackade sajter. De används ju annars gärna till spam, phishing och annat otyg.

Vi skulle ju kunna skriva på vår hemsida vad som ingår i supporten, men känns svårt att kunna täcka in allt vi erbjuder, därav har vi inte någon definitiv text. Det är väldigt sällan vi nekar en kund hjälp, kan inte minnas något sådant ärende faktiskt. Utan vi hjälper till så långt det är möjligt för att kunden ska bli nöjd. För mer komplicerade och tidskrävande ärenden som egentligen inte rör oss så tar vi givetvis ut en avgift. Men att återställa en hackad sajt med t.ex. WordPress/Joomla till icke-hackat skick och säkra upp den hjälpligt är varken speciellt komplicerat eller tidskrävande.

Och nej, de flesta känner nog inte till att vi ibland hjälper till med sådant, men de som verkligen inte kan få ordning på sin hackade sajt utan vår hjälp kommer ändå att höra av sig, och då få den hjälp de behöver.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 19:33 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Vissa typer av skydd bör ju ett webbhotell ha, ett vanligt IPS ger ju ett visst skydd och kompletterar man det med aktuella scanningslistor kan man faktiskt komma ganska långt i att skydda även felaktiga sajter.

Det kanske inte ingår i webbhotellets supportuppgifter att hjälpa till, men det ger ju absolut webbhotellet en konkurransfördel när de, utan "något extra besvär" kan hjälpa folk att från början inte ens bli hackade.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017