FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har i dagarna startat ett Aktiebolag och har fått org nr osv från bolagsverket i min portal på verksamt.se. Så långt allt väl. Vilka "måsten" finns i det här läget? Ja, jag skall köpa en bok på området men jag vill ta tillfället i akt att skriva ner detta ändå. Kanske hjälper det nån annan i samma situation i framtiden. Frågorna: 1) Är "kungörelsedatum" det datum jag kan börja "använda" företaget eller vad avses egentligen med detta datum? 2) För att kunna köpa och sälja saker behöver jag registrera mig för F-skatt och momsredovisning hos Skatteverket. Sant/falskt? Detta har inte automatiskt gjorts bara för att jag fått AB'et registrerat hos Bolagsverket? 3) Finns det något jag borde tänka på innan jag anmäler företaget som arbetsgivare hos Skatteverket? 4) När jag hade EF var jag tvungen att estimera min vinst och betala in skatt varje månad till Skatteverket. Behöver jag göra detta, även för Aktiebolaget och att bolaget sedan betalar skatt varje månad på "förmodad vinst"? Är det tvunget att göra så dvs finns reprisalier / bryter jag mot lagen om jag inte fyllnadsinbetalar skatt dvs sätter förmodad vinst till 0 SEK trots att jag vet att det förmodligen blir 500,000 SEK? 5) Sista frågan: Finns det något annat jag "borde göra" än F-Skatt, Momsredovisning, Arbetsgivarregistrering såhär i början (förutom att fixa med bankkonto och sånt?) Stort tack på förhand. Det är helt OK att peka på en website där jag kan läsa mer istället för att svara utförligt. Jag tar det jag kan få i form av hjälp ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du kommer göra en vinst på 500,000 SEK första året så ska du ta in både redovisningskonsult och revisor direkt.
Där finns det inget att diskutera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Men jag är naturligtvis inte sämre än att jag kan bli övertygad om motsatsen om det visar sig värt det. Har du nåt tips på en redovisningskonsult som inte letar timmar utan snarare försöker hjälpa mig? Mottages tacksamt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||||
|
||||||
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Du vill naturligtvis ha så låga preliminära inbetalningar som möjligt i början, Skatteverket vill att du ska betala in skatten på vinsten innan du tjänat några pengar men det är ju feltänkt från dem. Citat:
Nu vet jag inte vilken typ av verksamhet du håller på med, men om det är konsultverksamhet så se till att alltid ha skriftliga avtal med dina kunder och dina leverantörer. Skaffa företagsförsäkring (kostar ca 4000-7000 kr i de vanliga försäkringsbolagen). kolla särskilt rättsskyddet. Brukar täcka advokatkostnader upp till 5 basbelopp. Om du har stadiga inkomster så se till att skaffa dig en bra tjänstepensionsförsäkring där du sätter av 17-35% av bruttolönen. Se till att bygga upp likviditeten i bolaget så du har ett års omsättning i cash på bankkontot. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Conny, you the man!
Tack för tipsen. Jag skall således inte regga företaget som arbetsgivare förrän jag behöver ta ut lön vilket förhoppningsvis dröjer ett bra tag då detta är en sidobusiness som gått lite över förväntan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Har du möjlighet så är det bätrre att buffr apengarna i Aktiebolaget, så länge som möjligt. Det blir en hiskelig skatteeffekt på de pengar du tar ut i form av lön. Spar du pengarna i bolaget så blir det bara 22% i skatt. Samt att du har möjlighet till avsättning i periodiseringsfonder och kan använda pengarna för att köpa inventarier eller material med oskattade pengar om du gör det samma år som du tjänat in dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Skatteeffekten. Framförallt om du har mindre lön från din huvudinkomst än gränsen för statlig skatt - då kan det eventuellt vara vettigt att fylla upp till gränsen under året. Det kan du dock göra i december, men efter det blir det ju lite knepigt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|