FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tycker att det blir mer och mer vanligt speciellt bland unga personer att kalla sig hacker, fast dom egentligen inte har någon aning om vad det är eller vad kulturen handlar om.
Även media älskar att använda ordet hacka eller hacking när det kommer till brott på internet även där ser man medias okunnighet. Är det på grund av alla filmer som det har blivit så "coolt" att kalla sig för hacker ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, det är tragiskt att se att hackarkulturen släpas i smutsen och färväxlas med kriminella.
Jag tycker jag själv växt upp ur en hackarkultur men inte så ortodoxt dock. På en tidigare arbetsplats jag jobbade på så utbildade jag en del ekonomer i Multiplan (föregångaren till Excel) och när de lyckades knacka in några siffror i Multiplan och såg hur hela kalkylarket räknades om på en bråkdel av en sekund så började de kalla sig hackare.... ;-) Jag lärde upp några högre chefer i hur man "ordbehandlar" och lärde dem hur man sätter fetstil på en rubrik, och då fick jag frågan om det fanns någon genväg för det var ju såååå krångligt... Nåväl det fanns väl visst fog för att det var krångligt för det här var före MS Word och WYSIWYG, vi körde med WordPerfect och det programmet hade ju en del hyss för sig. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-02 klockan 13:09 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är väl coolt med amerikanska titlar öht, se bara på reklambranschen
![]()
![]() |