FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej Hopp!
Har en fråga, kanske lite dum, men måste ändå få ett svar. Om man har en sajt som är statisk, med statiska sidor där sökmotorn kan följa alla länkar. Då ska man väl inte behöva skapa en sitemap, oavsett om man skapar den med Googles verktyg eller gör en egen? Google kan väl inte värdera en sajt högre än någon annans bara för att man har skapat en sitemap? /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Helt rätt. Det står klart och tydligt när man anmäler sin sitemap hos Google att det inte påverkar ens PageRank. Det enda som kan vara bra med en sitemap om man har ett "korrekt" länksystem är att man kan ange vilka sidor som är, så att säga, viktigare än andra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaret DeSoto
/Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om man har en sitewide länk till sin sitemap som man uppdaterar varje gång man lägger till en sida så ökar det ju hastigheten att få dessa nya undersidor indexerade som annars kan ta mycket längre tid, speciellt om de ligger tre eller fler klick ifrån. (Jag pratar om en HTML sitemap för en statisk sida.)
Edit: Såg nu att rubriken var "Google Sitemap", mitt svar var mer om sitemaps generellt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Men det är ju en sak speciellt med Google sitemap - en angivelse av hur ofta varje sida uppdateras, och att det då skulle påverkar hur ofta Google kommer på besök.... är det verkligen så att det gör någon skillnad, undrar jag? Google inser väl hur det blir med den tidsangivelsen? När de allra flesta har angivit "Change freq.: daily" och "Priority: 1.00" på alla sina sidor, då skulle ju aldrig den stackare som ärligt angivit "monthly" och "0.25" någonsin hinna besökas av Google om de blint gick på sådant. Generellt är väl sitemap, som jag har förstått det, en fråga om tid enbart. Att snabbare bli indexerad. I fråga om PR är klart att det teoretiskt då skulle överföras någon liten PR från en sida till en annan via sitemap, men det kan inte vara särskilt effektivt. Sedan har ju faktiskt en sitemap en helt annan betydelse, egentligen. En vilsen besökare ska ju kunna använda den för att lättare hitta rätt inom sajten. Numera är det nästan som att vi glömt det, att det enbart är en grej för webbrobotar. /Bengt
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det jag menade var en generell sitemap för olika sökmotorer.
Skrev kanske lite otydligt. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Förutom Google Sitemap finns det en annan sak att titta på, ROR. http://www.rorweb.com. Vad jag har hört så var de före Google Sitemap, och när Google fick nys om det så drog de igång med sitt Sitemap-projekt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|