Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

City nere?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-25, 14:58 #1
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Är inte det normala att man gör större arbeten som omfattar hela driftsmiljön under de timmar på dygnet då det är lägst belastning, det vill säga typ vid 2-4 på natten?
Man kan tycka det. Då vi har gjort detta vid antal tillfällen och det anses vara en process som inte skall påverka något - gjordes valet att det var ok. Detta med support från de bolagen som är absoluta experter på området. Återigen dock kan jag väl bara "personligen" säga att det finns egentligen aldrig några rutinarbeten - oavsett hur säker man är på att inget kan påverka. Kan säga att det var något av det första som pekades ut när olyckan sedan var framme och något vi bör kritiseras hårdast för tycker jag idag. Kan också säga att våra partners som gjorde jobbet har fått detta extremt tydligt framfört...
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 16:10 #2
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Jag tyckte ni skötte det hela riktigt snyggt. Men för fasiken, skriv felrapporterna på svenska samtidigt som ni lägger ut en engelsk text. Det tar inte många extra minuter att fixa, det hade uppskattas enormt, iaf från min sida.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 16:12 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Man kan tycka det. Då vi har gjort detta vid antal tillfällen och det anses vara en process som inte skall påverka något - gjordes valet att det var ok. Detta med support från de bolagen som är absoluta experter på området. Återigen dock kan jag väl bara "personligen" säga att det finns egentligen aldrig några rutinarbeten - oavsett hur säker man är på att inget kan påverka. Kan säga att det var något av det första som pekades ut när olyckan sedan var framme och något vi bör kritiseras hårdast för tycker jag idag. Kan också säga att våra partners som gjorde jobbet har fått detta extremt tydligt framfört...
Håller med dig helt och hållet men det är väl ändå i slutändan ni som bestämmer när de ska utföra arbeten och vad som ska göras? Ni kan ju inte utgå från att ni får samma pris när det ska arbetas nattetid Det är framför allt en ekonomisk fråga men jag tycker också man måste ha förståelse för att långt ifrån alla är villiga att arbeta udda tider. Det är inte hälsosamt i längden och det fungerar sällan bra med familj.

Även om det kanske var ett misstag att köra arbetet dagtid så hade det ju rent krasst inte spelat någon roll vad gäller upptids-statistiken När väl problemen uppstod så löstes de dock mycket snabbt! Även om det väl inte var er egen personal som stod för den biten

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-25 klockan 16:16
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 16:50 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Den pengen spelar ingen roll och har inte med det att göra om jag skall vara ärlig. Detta var mer ett beslut att här var man så säker att övergången skulle inte ge några problem. Låter lite löjligt när man säger det så här i efterhand och fler än 1500 servrar påverkades. Hade det känts osäkert på något sätt hade natten blivit självklar.

Hmmm lurigt nog har vi en hel dl på City som nästan hellre jobbar på natten än dagen. ;-) Tror de som lämnade hallen sist lämnade vid 5 på morgonen dagen efter - och trivs rätt bra med det.

Som du säger nertiden hade varit samma men för svenskar i alla fall hade den känts av klart mindre på natten generellt. Vi har dock kunder över hela världen så alltid någon som känner av det mer.

Håller med om att killarna ska ha kudos för att fått igång så många servrar och tjänster på den tiden. Jag blev själv positivt överraskad där...
Oläst 2013-01-29, 07:48 #5
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Medlem

Var en omstart av min burk vid 02:12 idag och det gör väl inte så mycket, men det verkar just nu som det inte är ordning på sakerna ändå..

http://cnstatus.com eller kontrollpanelen fungerar inte heller.

edit: nu 07:47 var det visst en omstart igen och jag kommer åt maskinen denna gången.

Senast redigerad av Jake.Nu den 2013-01-29 klockan 07:54
Jake.Nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 08:48 #6
Gand.nu Gand.nu är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2012
Nykomling

Har problem för tillfället, är allt rätt hos er. Kommer åt min maskin, men kan inte starta upp apache i den:

* Starting web server apache2
(30)Read-only file system: apache2: could not open error log file /var/log/apache2/error.log.
Unable to open logs
Action 'start' failed.
The Apache error log may have more information.

Skulle gärna starta om servern med adimnpanelen har ni plockat ner.

Börjar snart bli dags och ge lite ersättning för allt strul hos er.

Senast redigerad av Gand.nu den 2013-01-29 klockan 08:56
Gand.nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 08:55 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Hej Jake - har inte all info men vet att ett par värdar fick problem i natt. De flesta är åter som de ska. Har du användarnman eller liknande - PMa mig det så tar vi en titt på dina maskiner direkt.
Oläst 2013-01-29, 09:06 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Hej Jake - har inte all info men vet att ett par värdar fick problem i natt. De flesta är åter som de ska. Har du användarnman eller liknande - PMa mig det så tar vi en titt på dina maskiner direkt.
Det är lugnt, precis när jag skrev mitt inlägg så fick jag en notis om att maskinen startat (igen) och efter det så funkar det via ssh. Kontrollpanelen bryr jag mig inte om så länge maskinen är uppe.

En annan sak kanske du kan svara på? Jag fick en ipv6-adress nu efter jag aktiverat stöd för det i min nya kernel men det finns ingen som helst info om denna adressen i kontrollpanelen?
Är min adress här för att stanna? Gäller den också i en vecka som ipv4-adressen?
Jake.Nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 10:07 #9
Nykomling

Nykomling

Bra support av Citynetwork, servern är uppe igen och jag är nöjd.

Vi får bara hoppas den håller igång en tid nu utan avbrott igen, haft otur vid senaste störningarna.

Tack!
Gand.nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 15:18 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Jake - IPv6-adressen är knuten till MAC-adressen på nätverksinterfacet. Så den kommer stanna kvar så länge interfacet finns kvar. Kontrollpanelen vet inte vad IPv6 är. Alla maskiner får IPv6-adresser.

Gand.nu - kanon! Detta var relaterat till problemen från förra veckan. Lite mer detaljer kommer snart i ytterligare ett inlägg.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017