FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är det ju visst. De säger de även själva
![]() http://wordpress.org/about/ WordPress started as just a blogging system, but has evolved to be used as full content management system and so much more through the thousands of plugins, widgets, and themes, WordPress is limited only by your imagination. (And tech chops.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är helt korrekt att ett påstående inte blir sant bara för att någon gör det. Men kan vi skippa skitsnacket och faktiskt hålla oss till sanning? WordPress är ett utmärkt CMS verktyg för vissa lösningar och mindre bra för andra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Japp, det har vi väl redan konstaterat. Frågan var ju emellertid om Wordpress är överskattat och det anser jag att det är. Det stora problemet är, precis som TS antyder, att det numera finns ett ganska stort antal små webbyråer som alltid väljer WP oavsett uppdrag. Många av dessa löser också varje nytt problem med ett nytt plugin.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-31 klockan 22:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
|||
Nykomling
|
tartareandesire verkar förstå precis vad jag menar. Jag menar inte nödvändigtvis att WP är dåligt, det funkar superbra till många hemsidor. Det jag ville lyfta var det faktum att många verkar överskatta Wordpress och tycka att det funkar till ALLT! Var sak har sin plats.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har gjort en del stora och små sidor i olika CMS och måste säga att Wordpress är det som absolut fallit mig bäst i smaken. Dock har jag sett exempel på där man misshandlar systemet med att installera massa "coola" plugins som man använder ibland eller aldrig. (w3 total cache är nog det som misshandlas mest). Håller man Wordpress rent och använder dess grundfunktioner så kommer man väldigt långt. Som nämnt, Custom fields, Post types osv...
Med andra ord - Enligt mig långt i från överskattat! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
95% av alla kunder som använder en liten Wordpress byrå har inte behovet av något annat. Ska man bara ha en enkel sida utan massa funktioner så måste jag nog säga att Wordpress är ett av del allra bästa alternativen, både för slutanvändaren och för utvecklaren. Minst 80% av alla sidor som produceras är den här typen av sidor. Om ett CMS-verktyg är med bland de bästa alternativen i 8 fall av 10 så har jag ganska svårt att tycka att det är överskattat oavsett hur det skattas. Givetvis finns det många fall där WP inte riktigt är med i matchen men där det ändå väljs på grund av preferenser hos antingen utvecklaren eller kunden. Att välja ett system man kan och känner sig bekväm är trotts allt ofta ett bra val ändå så länge det inte är helt fel för den lösningen man ska implementera. Som webbyrå bör man givetvis ha bra kompetens inom flera CMS:er och frameworks så att man kan välja det som passar bäst för varje lösning, men det är inte riktigt rimligt när det gäller webbyråer med ett fåtal anställda. Då är det oftast bättre att vara riktigt bra på ett fåtal system istället för att kunna många hyfsat. Att fokusera på ett system gör att man kan återanvända mycket mer kod och därmed snabba upp utvecklingen och få högre effektivitet även om det ibland innebär att man kanske inte använder den mest optimala lösningen. Wordpress är ett mycket bra val om man ska fokusera på ett CMS. Det sista du skriver om plugins är givetvis sant, men det tyder ju bara på bristande kunskaper. Det är heller inte något som är unikt för Wordpress, även om det kanske är vanligare där på grund av att enkelheten attraherar nybörjare. Vi använder oftast inte mer än 5 externa plugins utöver våra egna när vi levererar en enkel WP-sida. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Det låter på dig som att ni använder WordPress som det bör användas. Det vore ju optimalt om man kunde begränsa antalet plugins på det viset men händer det inte att kunder återkommer till er efter en tid och vill ha ytterligare funktioner till sina WP-installationer?
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Antalet plugins är ju ganska orelevant, och många plugins i sig behöver inte göra sidan långsam. Allt handlar ju om hur plugins är kodade. Heller 20 bra kodade plugins än 2 dåliga!
Vi gör alltid en enklare kodrevision på externa plugins innan vi använder dem, och det är verkligen något som behövs. Det finns oerhörda mängder skräp där ute, men samtidigt många guldkorn. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|