FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | |||
|
||||
Administratör
|
Fast du har ju fel.
För att få ett slut på diskussionen så ringde jag till både länsstyrelsen, polisen och kommunen där du bor (jag kollade upp dig på Facebook). Killen på kommunen säger att skulle du köra en avställd bil på en sjö så skulle det bli feta böter för att du inte bedriver någon tävling. Annars får du inte köra en avställd bil över huvud taget i din kommun - precis som resten av Sverige. Samma sak säger både polisen och länsstyrelsen. Ska den framföras så är det på släp, eller till och från besiktning. Han sa också att de gärna inte ser någon iskörning alls, oavsett om bilen är laglig eller inte. 16årsgränsen skrattade han bara åt, och sa att det var hittepå. Men han funderar på om det kan vara värt att dedikera en sjö till laglig iskörning, inom inhängat område. Han påpekade också, som många andra har sagt, att inga försäkringar gäller, och bärgning kommer bli riktigt dyrt om du går igenom. / Alex
![]() |
#42 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Host host...
![]() |
#43 | ||
|
|||
Banned
|
*like*
...... |
||
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Supermoderator
|
*Ljudliga applåder för Alex*
![]() Frågan är varför man inte förbjuder detta ofog helt och hållet när det förefaller som att de flesta myndigheter ser tämligen negativt på företeelsen som sådan. Sjöarna är inte till för bilar helt enkelt.
![]() |
#45 | ||
|
|||
Medlem
|
Ofog? Det är ren och pur glädje! Allt sitter i betraktarens ögon och att vilja förbjuda det för alla bara för att man själv inte gillar det känns ju lite trångsynt.
|
||
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Iskörning har jag dock bara sett på (för feg själv), men det ser skoj ut. Kan man göra det säkert (vilket helt klart går) så ser jag inget fel med det. |
|||
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
1) Det är farligt - det är framför allt yngre som sysslar med detta och de är oftast de sämsta bilförarna; vill man åka skridskor på isen ska man inte behöva vara orolig för att en bil ska kana på en. 2) Många olagliga och olämpliga fordon används. 3) Man stör djurlivet helt i onödan - vill man nödvändigtvis köra på is så bör man istället göra det på särskilt anlagda isbanor.
![]() |
#48 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
#49 | ||