FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej alla!
Jag har en bloggportal - vitorm.se. Som jag nu tänkte sälja. Anledningen är att jag har tappat motivationen till att hålla på med den. Jag har så mycket annat igång och pluggar osv. Den är helt egenutvecklad. Det finns mer än 600 registrerade bloggar. Jag har även fixat ett enkelt affiliate-nätverk där 10 företag annonserar. Jag har inte direkt haft någon vinst utan det går +- 0 med webbhotellkostnader och adwordskampanjer inräknat och min nerlagda tid borträknad.
Betallösningen till affiliatenätverket är gjort med payson och mosms. jag hade tänkt mig ett pris på 15 000 kr. Men kom med bud så får vi se var det hamnar. Skriv även frågor om det fattas någon information. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Man kan nå mig via pm, mejl: [email protected] och telefon 076 901 04 66
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
10 företag som annonserar, men du går plus minus noll? Hur lång tid är företagarnas kontrakt skrivna? Ligger sidan på webbhotell, isf vilket? Överlåtelseavgifter?
Hur mycket tid lägger du per dag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Med ett resultat på plus minus noll borde man få betalt om man tar över sidan, det är ju extremt dåligt resultat.
Kan du beskriva hur du räknat för att få fram ett pris på 15000 kr? Det borde ju indikera en vinst efter lön, lönebikostnader, skatt och alla omkostnader på minst 30000-45000 kr per år (om man räknar P/E på 2-3, vilket är rimligt med tanke på riskfaktorn för såna här små projekt). Vad krävs det för arbetsinsatser uttryckt i timmar per vecka, eller år? Vad är det för omkostnader i SEK? Vad är det för intäkter i SEK? Vad ser du för potential till förbättringar för en köpare? Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-16 klockan 16:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tänkte börja med att lägga upp demo konton för den som vill logga in:
Demo konton: för bloggare:
För företag:
För säljare:
@MusikMixen: Det är inte några skrivna kontrakt. Utan företagen annonserar på bloggarna. Jag har gjort så att de betalar 1kr/unikt klick. 50 öre går till mig, 50öre till bloggaren. Alla bloggare behöver inte heller visa reklam utan det är frivilligt. Betalningen sker i förskott och de flesta har betalat någon hundralapp. @ConnyWesth: Sidan fungerar ju utan att man behöver göra något alls. Allt är ju automatiskt på det sättet. Alltså när det gäller att skapa bloggar, börja annonsera osv. Men sen är det väll bra om man uppdaterar startsidan med vad som händer bland bloggarna och lite sådant. Min tanke har varit att införa bloggtävlingar och försäljning av blogginlägg till företag. Även att man kunde marknadsföra dessa bloggtävlingar på facebooksidor och på det sättet göra det väldigt attraktivt för företag att marknadsföra sig på det sättet. Jag har kontakt med en del ägare av facebook sidor och jag har kommit en bra bit när det gäller själva facebook appen som jag tänkte tävlingarna skulle vara på. Dessa personers kontaktuppgifter och appen följer även med för den som vill ha dem. Om man vill införa bloggtävlingar och försäljning av blogginlägg så kräver ju det en del webbutvecklingskunskaper. Jag hade planerat ca 100h arbete för det. Utgifter förra året: webbhotells kostnad (binero) 1000kr Adwordskampanjer: 1000 kr utbetalning till bloggare: 100kr Intäkter: 1000kr från reklam |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Enligt Connys tänk så skulle man även få betalt för att ta över Twitter, cirka $100miljoner baserat på ett års förlust. Istället är det värderat till $10miljarder.
Din plattform och möjligen användarna har givetvis ett värde även om affärskonceptet idag inte tjänar några pengar. Lycka till med försäljningen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Håller med Danski.
@Johan Verkar vara en fungerande bloggportal over-all, lite småbuggar hittade men inget stort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
2100 kr i kostnader och 1000 kr i intäkter + massor av timmars arbete betyder att tverksamheten går med förlust idag. Det krävs troligen ytterligar emånga timmars jobb innan verksamheten börjar generera tillräckliga intäkter och når break/even. Eftersom jag inte har information om antalet nedlagda arbetstimmar så måst ejag gissa. Jag gissar på ca X timmars jobb hittils, det krävs nog Y timmar till och en Z SEK i marknadsföringspengar. Om timkostnaden är A (som i arvode) så betyder det: 2100+X*A+Y*A+Z => totala kostnader T. En låg estimering blir 2100+300*430+300*600+50000 => 361 100 SEK i totala kostnader . Hittils har investerats 131100 kr i form av omkostnmader och arbete, det krävs m a o ytterligare 230 000 kr innan man ser en ljusning. Eftersom det finns brister i bakgrundsinformation och att inte finns en tillfredsställande kapitalström så är det svårt att motivera ett värde högre än 0. TS har inte orken att fortsätta verksamheten så för en investerare är det inte tet alternativ att gå in med investerarkapital för att stötta finansieringen för att fullfölja konceptet. Enda möjliga lösningen som jag ser det är om någon just är i färd med att lansera en liknande verksamhet och kan vinna lite tid i genomförandet eller någon som ser ett värde i plattformen för använing på ett helt annat koncept. Oavsett vilket så ter sig priset 15000 lite väl i överkant (med den information jag sett hittils), men det är inte jag som ska köpa den så det få köparen avgöra om det är värt priset. Jag försöker bara få TS att förstå att det är viktigt att lyfta fram de fördelar som den befintliga plattformen har annars har inte objektet något värde alls. Det är inte köparens uppgift att lyfta fram fördelarna, köparens uppgift är att ifrågasätta värdet, och om då värdet från start är närmare 0 pga brister i informationen så är det ju tråkigt för säljaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
I slutänden handlar dock försäljning om att övertyga köparen om att pengar finns i slutet av tunneln. Det är inte fel att ta bra betalt för potential, det är dock svårare, och har större successrate om man förklarar det utifrån ekonomisk potential. Typ: om 1 år går det att tjäna x kr mer, pga y. Senast redigerad av Björn den 2013-01-16 klockan 18:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
15 000 kr var inte någon exakt siffra. Utan mer en "köpa nu" summa som brukar skrivas i budgivningarna här. Kom gärna med lägre bud så kan vi ju se vart det hamnar. Jag är öppen för alla bud.
Jag förstår att det känns riskfullt att investera i något som inte går med vinst. Men jag har inte direkt haft något vinst syfte hittills. Annonseringen på adwords har exempelvis främst haft syfte att få fler bloggare. Bloggare ger ju inga intäkter i sig själva. Även fått fråga om överflytt av domännamn och hemsida. Jag kan hjälpa till med den och även fixa så att payson och mosms betalningarna hamnar hos köparens konton osv. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|