FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Rent spontant tänker jag att om du har alla dina affiliatehemsidor samlade på 1 konto på Google Analytics. Borde inte det avslöja att det är ett nätverk? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Man kan kolla källkod och själv söka andra sidor som använder GA-kontot. Jag har läst någonstans att det inte ska spela någon roll om alla sidor ligger på samma konto. Men kan jag själv söka upp och dra slutsatser så kan säkert Google göra det.
Själv använder jag Statcounter på de flesta sidor som jag har. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej! Med andra ord bör man nog ta det lite lugnt med GA. Jag kör nog något annat program. Men det är inte samma problem med dem då?
Känns säkrast att köra lite blandat kanske. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har ju diskuterats friskt. Min personliga uppfattning är att de sannolikt inte samkör de registren. Dvs alls blandar in personligt analytics-data i den algoritm som styr serp mm. Orsaken att jag tror det är för att det stora problemet för G knappast är att hitta sannolika nätverk, det är inte där deras problem ligger, det går att göra sådana estimeringar på andra vis med, och det data de skulle få fram är inte tillförlitligt nog att justera serp utifrån. Ett exempel är ju att företag som har webbkunder ofta har alla kunder i ett konto, utan att de för den skull är ett nätverk.
Kostnaden för att mista förtroende är alldeles för stor i relation till den minimala vinsten. Och mista förtroende och mängder med kunder skulle de göra direkt någon av de miljoner kunniga och nyfikna / misstänksamma användarna bloggade ut bevis för det. Detta gällande personligt identifierbart data. Trender och mer generellt data används säkerligen mer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag brukar säga så här: Om man är snäll mot Google så är de snälla tillbaka. Jag har 100 sajter och kör alla på ett analyticskonto. Min åsikt är att det är bättre att köra med öppna kort och informera Google att man kör med alla 100 sajterna än att försöka mörka det (och då bli straffad för det). Ärlighet varar längst helt enkelt
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Haha. Jo, så kan det kanske vara. Jag får se vad jag gör! Tackar för svaren så långt. Är det någon som har något att fylla i så får ni gärna göra det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om inte google spårar en via samma tracker ID för analytics, så kan dom väl slå ihop 1 och 1 när 2 eller flera sidor har samma affiliate customer ID, för det syns väl i länken när man lägger ut en banner/text?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Stämmer det Fredrik sa?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om Google verkligen vill se om flera siter har samma ägare så är det säkerligen inga problem. Även om de inte har gemensamt GA-konto, t.ex. genom så som FredrikNas sa.
Är personligen rätt övertygad om att det inte går att lura Google (om det inte är på en punkt där dom inte bryr sig om dom blir lurade), så själv kör jag som Droog säger... Alla siter på samma GA-konto. Dessutom är alla på samma IP och samma server. Varför? Jo, jag bryr mig helt enkelt inte. Den tiden det skulle ta att undvika alla dessa punkter använder jag till bättre content istället. DÄR är där du alltid har mark att vinna! Mitt råd är att satsa på det som VERKLIGEN gör nytta. Må hända att gemensamt GA-konto avslöjar samma ägare etc etc, men jag tror att det finns många andra saker som väger oerhört mycket tyngre så att detta kan jämföras med "piss i Atlanten". Min uppfattning bara... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur många siter ungefär sitter ni på då? Tiotal? Hundratal? Tusental?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|