Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fakturera företag man är anställd på

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-20, 00:01 #1
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Standard Fakturera företag man är anställd på

Hej,

Har sökt på Skatteverkets hemsida om en punkt jag inte kan reda ut. Jag vill minnas att man inte får fakturera ett företag man är anställd på? Kan ha fått detta helt om bakfoten och hoppas att någon kan räta ut mitt frågetecken.

t ex, jag ska sköta om en viss sak privat via min enskilda firma. Detta sker utanför arbetstid och jag kommer inte få lön för det utan ska fakturera.

tacksam för svar
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 02:17 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det finns inga regler som förbjuder att fakturera din arbetsgivare, men jag skulle råda dig till att skriva ett tydligt skriftligt avtal så det klart framgår att det du utför från firman inte är något som ingår i dina normala arbetsuppgifter. För annars kan skatteverket tolka det som förtäckt lön. Men du måste var anoga med att vara godkänd för F-skatt och ange det på fakturan.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 08:35 #3
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Tack Conny!
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 20:12 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Men jag skulle ändå rekommendera dig att slänga iväg ett mejl till [email protected] och fråga vad du behöver göra för att det ska bli korrekt, då får du det svart på vitt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 22:19 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Jag diskuterade ett upplägg liknande det här med både vår redovisningsbyrå och revisorn, och båda avrådde å det starkaste från det. Inte för att det i sig är olagligt, utan för att det innebär problem om du får en revision.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 22:20 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Men jag skulle ändå rekommendera dig att slänga iväg ett mejl till [email protected] och fråga vad du behöver göra för att det ska bli korrekt, då får du det svart på vitt.
Inte riktigt sant, SKV svar är inte juridisk bindande. Sedan sjuka är att du garanterat får lite olika svar beroende vem som svarar.

Sedan om man ska klassa SKV svar till medhjälp till brott eller inte om dom inte är riktigt är väl kanske annan sak. Kanske något separat man kanske skulle driva :P
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-21, 01:21 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag håller med om att det är tveksamt (inte omoraliskt alls utan mer risken för SKVs godtycke), särskilt om man bara har enskild firma. Men det finns inget olagligt i det. Det är mer upp till SKVs godtycke.

Har man ett AB så är det inte alls samma problematik, även om SKV KAN bråka om det också. De har ju genomfört en generell omvänd skattskyldighet inom Byggbranchen, där är m a o ALLA mindre underleverantörer betraktade som förtäckta anställningar "by default", oavsett om de i övrigt är anställda hos uppdragsgivaren/huvudentrepremören eller inte.

Jag undrar hur det kommer att bli i konsultbranch en där jag har varit verksam i många år, där är det ju mer likt byggbranchen för man åker ut på ett konsultuppdrag och sitter i slutkundens lokaler och använder deras datorer (man får ofta inte ens använda egen utrustning) samt att om man jobbar som underentreprenmör till någon konsultmäklare eller annat konsultolag så ska man uppträda som anställd hos dem, med deras visitkort m.m.

Man får ju inte heller själv bestämma över sin arbetstid, vilket ju är ett krav från SKVs sida för att man ska betraktas som företag i stället för anställd ur skattesynpunkt.

SKV brukar kräva följande kriterier för att man inte ska betraktas som anställd av uppdragsgivaren:

- Underleverantören har Självständighet från uppdragsgivaren
- Underleverantören bestämmer sina egna arbetstider
- Underleverantören håller med egen utrustning och arbetsverktyg
- Underleverantören har flera uppdragsgivare

Men observera att det är en tolkning och ett godtycke fråm SKV, jag har exempelvis jobbat i många år utan att kunna bestämma mina egna arbetstider, eller använda egna arbetsverktyg/datorer. Men jag har oftast haft ett AB att fakturera från och haf flera olika uppdragsgivare, även om vissa uppdragsgivare har hängt kvar under flera år. Jag tycker faktiskt inte att jag haft särskilt stor självständighet i uppdragen, fr det är väldigt strikta krav från uppdragsgivarna om att man ska uppträda som andra anställda, men ofta har det varit strängare krav på konsulten än på anställda om att följa arbetstider och vissa regler.

Kanske borde lagstiftningen ändras så det blir hårdare krav på att uppdragsgivaren inte får ställa samma höga krav som på anställda, underleverantören måste få vara mer självständig från uppdragsgicvaren. Idag funkar det i verkligheten tvärtom.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-21 klockan 01:35
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-21, 02:06 #8
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
"- Underleverantören har flera uppdragsgivare".
Detta gäller inte längre uttryckligen.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-21, 08:49 #9
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
OK,

Tack för mailadressen. Jag testar att maila dem och se vad jag får för svar. Utan att avslöja för mycket så kommer jag få % på sales, som om jag vore en affiliate.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-07, 10:33 #10
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Fick svar från Skatteverket, men byråkratisk svenska är inte min starkaste sida.

Hej!

Numera räcker det att ha endast en eller ett fåtal uppdragsgivare för att uppfylla kraven för F-skatt. De nya reglerna innebär också att en företagare som startar sin näringsverksamhet med den tidigare arbetsgivaren som första uppdragsgivare kan bedömas som självständig näringsidkare och därmed tilldelas F-skattsedel.

Kriterierna som särskilt ska beaktas är vad som avtalats med uppdragsgivaren, i vilken omfattning uppdragstagaren är beroende av uppdragsgivaren samt i vilken omfattning uppdragstagaren är inordnad i uppdragsgivarens verksamhet. Kriterierna ska vara inbördes likvärdiga.

I de fall där det klart framgår att uppdragstagaren är beroende av uppdragsgivaren och inordnad i dennes verksamhet på liknande sätt som uppdragsgivarens ordinarie personal kan kravet på näringsverksamhet inte anses vara uppfyllt trots att partsviljan ger uttryck för att den beskrivna verksamheten ska utgöra näringsverksamhet.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017