FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
En annan regel säger att när aktiekapitalet understiger hälften av insatt aktiekapital är man tvungen att ansöka om konkurs. Hur fungerar det med så som i Blondinbellas fall där hon använder hennes namn (varumärke) som aktiekapital? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vad gäller varumärket är det väl ingen skillnad. Det är varumärkets värde som avgör aktiekapitalet, såvida man inte ersätter det med kontanter.
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Mitt senaste kostade 9200 kr och var klart på 2h. Uppstart av bankkonto och överföring av aktiekapitalet tar längre tid. Att köpa ett lagerbolag med förbrukat aktiekapital är självklart förenat med stora risker. Det finns trots allt en anledning till att bolaget har förbrukat sitt kapital och detta kan jag aldrig rekommendera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men om man inte upprättar kontrollbalansräkning, så händer ingenting, dramatsikt. Det enda som kan hända är att bolagets företrädare, dvs VD och ordinarie ledamöter i styrelse KAN bli personligen ansvariga för bolagets förpliktelser dvs som i enskild firma eller handelsbolag. Men så länge bolaget betalar sina skulder så händer inget alls. Så fort ett konsultbolag (som är AB och har 50 KSEK i AK, men förbrukat 25 KSEK) fakturerar kanske 25 000 kr + moms så är AK återställt. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-19 klockan 05:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sedan är det en annan femma om man tar lån längre in på lite säkrare investeringar, när man har lite kött på benen och företaget har lite historia bakom sig. Men som sagt. Starta ef. Kör ABSOLUT INTE på ett SUF eller LTD. Som tartareandsire informerade finns möjligheten, men det kommer bara skapa huvudvärk. En enskild firma är betydligt seriösare tycker jag. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|