Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sälja hemsidor - hur gör man?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-08, 00:19 #1
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard Sälja hemsidor - hur gör man?

Har hållit på hur länge som helst, men bara för privat bruk och i utbyte mot tjänster till bekanta men har nu börjat smått till utomstående kunder med en så löjligt låg timpenning så jag vågar inte skriva det här.

Den första gick utan problem. Han la sig i ganska mycket och det var en hel del pill fram och tillbaka men jag tog timpenning för det och både han och jag blev riktigt nöjda.

Nu fick jag en till beställning med en del specialfunktioner från en väldigt trevlig kund, eller i alla fall är min kontaktperson det. Firman är ett AB med 4 anställda och en omsättning på 8 miljoner som i dagsläget har en hemsida från 90-talet.

Så jag la upp en exempelsida med funktionerna för att visa och se om det var så de hade tänkt. La ner en hel timme på designen för att visa lite vad jag jag hade tänkt med färger osv. Ringde henne och visade, sa att designen bara var en skiss och frågade vad hon tyckte om funktionerna och hur hon ville ha designen. Hon sa hon skulle fundera och ringa upp.

Sen fick jag ett mail som sa "nu är vi överens, vi vet inte om det är för att det bara är en skiss men designen ser gammal ut, så säg till om du inte kan leverera designen vi vill ha" och en länk till en hemsida som inte såg ut i närheten av det de visat förut.

Jag blev så paff så jag svarade bara och frågade vilka fler sidor de gillade. Vet fortfarande inte om jag ska göra en massa helt olika färdiga sidor så de får välja eller hur jag ska göra. Har verkligen ingen aning om vad de vill ha och det verkar som de ska ha ett personalmöte och vänta några dagar för varje liten fråga.

Hur är det vanliga tillvägagångssättet? Vill liksom inte lägga ner en massa onödiga timmar utan höra under arbetets gång om jag är inne på rätt spår.

Har för övrigt inte fått något svar av dem på ett par dagar och känner att om de går under jorden, ska jag fakturera dem för nedlagd tid? Kan man be kunder skriva på avtal innan?

Hur ska jag göra nästa gång för att undvika dessa problem?
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-08, 00:58 #2
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av najjie Visa inlägg
Kan man be kunder skriva på avtal innan?
Såklart du ska ha ett underskrivet avtal innan du börjar med något arbete.

Du får förklara för dina kunder att det fungerar inte att de ska vänta tills personalmöten för att ta upp minsta lilla fråga, de får helt enkelt utse en ansvarig som får bestämma under tiden, sedan när det hela börjar bli klart kan de övriga få säga sitt.

Utan avtal kan de vägra betala fakturan, så det är ännu en anledning till att skriva avtal innan du börjar arbeta.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-11, 17:12 #3
jonas.o jonas.o är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2012
jonas.o jonas.o är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2012
När det kommer till designprocessen funkar det nästan aldrig om de själva ska beskriva hur de vill ha upplägget. Ofta får man höra ord som "fräscht", "enkelt", "snyggt" och utifrån de är det helt omöjligt.

Jag brukar köra såhär:

1. Fråga om de har någon grafisk handbok. Vissa har en handbok med färger, loggo-varianter med instruktioner om hur de ska användas. Riktigt grymt, för då kan man alltid hänvisa till den om de undrar "Varför använde du den färgen?"

1b. har de ingen handbok får man göra en egen! Fråga frågor om hur loggan ska användas, vilka färger de vill ha och vilka typsnitt. Så du får förståelse för den grafiska själen.

2. Visa runt 5 olika webbsidor, men HELT olika upplägg. Allt från traditionell design till det mest cutting-edge. Såklart inom ramarna för vad du kan levererar! Redan då får du en uppfattning om vad det är ute efter.

3. Följ upp med designen de gillade mest, ställ precisa frågor och nästa tvinga ut exakt vad som är snyggt osv. Samma även för funktionerna.

4. Sätt igång med ett förslag, själv gör jag ibland Wireframes och ibland en klar design i PS. Men det beror lite på. Sen låter jag det ligga och återvänder 1-2 dagar senare så att hjärnan hinner vila sig lite från just den designen. Tänk på att de har ingen aning om hur lång tid det tar att göra en design. Hörde ett företag som lät kunderna vänta 2-3 veckor på första förslaget.

5. Ring upp och snacka med företaget och med den ansvariga. Börja inte med att fråga allmänt, utan fråga precisa saker och underbygg! Säg saker som "Eftersom ni gillade den layouten valde jag att göra det..." eller "Er logga passar bäst så här". Ta en del i sänder, först layout, sen val av färg osv. Annars blir det en hel kladdikludd och går inte att få nått sammanhang. Det är också bra att svara med argument till varför du gjort som du gjort. T.ex. "Är det inte snyggare att ha loggan stort som fan i mitten av allt?", "Nej, det kommer att ta över och lägga fokus på fel saker. Det kommer också göra att mer folk väljern någon annan konkurrent".

Tyvärr är det så att idag tror alla att göra webbsidor är lätt, men man måste visa att man är proffs. Visa att det är svårt, för det är väldigt få som skulle lägga sig i sin snickares arbete. Eller stå med när de byter oljefilter på bilen, men tyvärr så fungerar det inte så. Vi måste få folk att inse att det är svårare än vad det egentligen tror!
jonas.o är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-11, 18:02 #4
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Reg.datum: Aug 2004
Debitera varje minut du lägger ner, Det är trots allt din tid dom utnyttjar.

Även om det är en skiss så anser jag att man kan debitera för nerlagt arbete,

Kan som en parentes meddela att vi tar mellan 500-930:-/tim och då skrivs all tid ner som vi lägger på varje ärende.

För vips så har du gjort ett förslag dom gillar och då får du inte betalt för grundjobbet du redan lagt ner,

så först och främst så skall du skriva ett avtal där du anger vad det kostar,
antingen löpande timtaxa eller ett fast pris. Och att dom får betala för den tid du lägger ner.
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017