FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
En kvalificerad gissning från min sida är att dom är ute efter just små aktörer. Det gick såklart att överklaga men v orkade inte hålla på. Det konstigaste va ju att en del inte ens hade en enda tjänst alls hos oss.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Fick detta förklarat från IIS när jag ställde frågan till dom:
* Om ni får ett föreläggande från Skatteverket om en kund som *fortfarande* är kund hos er så måste ni lämna ut den information ni har om kunden. * Om Skatteverket kommer med ett föreläggande om en kund som fortfarande är kund hos er, men det handlar om gammal historik som ni inte har eller från en tid innan han var kund hos er så kan ni hänvisa till .SE * Om Skatteverket kommer med ett föreläggande om en fd kund där ni inte har någon historik kvar så kan ni hänvisa till .SE Mvh Fredrik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ovan avser rollen som registrar (dvs endast rollen som administratör av domännamn). Om SKV:s begäran även avser tilläggstjänster som webbutrymme eller andra tjänster, så har .SE inte någon möjlighet att bistå SKV, utan endast webbhotellet. http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rel%C3%A4ggande |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför ska skatteverket bry sig om om man har ett webhotellskonto eller inte?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Med vilket lagstöd begärdes uppgifterna?
I de allra flesta fall där myndigheter begär uppgifter har man rätt att debitera för sin arbetstid. Telia och andra telefonoperatörer brukar debitera hyfsat väl för sådana uppgifter. En enkel registeruppgift rörande vem som t.ex. innehar ett hemligt nummer brukade för ett par år sedan debiteras med 1200 ex. moms.
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
Och jag skulle tänka mig att det kan handla om - stor inkomst/ingen skatt - olaglig verksamhet - matchning av domäninnehavare/webbhotellskontoinnehavare finns säkert en hel del annat också om jag skulle sätta mig och tänka efter.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Citat:
Skatteverket brukar även kontrollera vem som står för kontot/domänen annars kan de avslå begäran om avdrag för kostnaderna om webbhotellet står på en privatperson och avdraget gjorts av ett företag, eller en helt annan privatperson/företag .... sen är det upp till den skattskyldige att motivera sitt avdrag i en svarsskrivelse till skattmasen. Sen är det givet då att stor inkomst/ingen elelr låg skatt är en tydlig granskningssignal för skatteverket. De har ett antal stanraddiserade "granskningssignaler" som triggas av olika statistiska samband. det innebär inte att den skattskyldige är brottsling med automatik, men det innebär bara att handläggarna ska gör an djupare analys manuellt av deklarationsuppgifterna. Sen tar e beslut om att godkänna det rakt av eller begära in kompletterande uppgifter, eller göra revision. Granskninbgsprocessen är ganska omfattande om de anser det behövs. Om det inte har med skatter att göra så är det däremot inte skatteverkets uppgift att utreda brottslig verksamhet. När skatteverket "misstänker" brott så lämnar de över det till åklagare på ekobrottsmyndigheten som river själva brottsutredningen vidare. Det är fortfarande inte säkert att åklagaren går vidare till åtal över huvud taget, det gör de bara om de tror att de kan få en fällande dom, anars lägger de ner utredningen, exempelvis med motiveringen "brott kan ej bevisas/styrkas". Jag har sett något case med motivering som "handlingen är ej ett brott" om det bedöms vara ett lagligt förfarande, men skattmasen tyckte det var "misstänkt". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag kände inte till att man kunde debitera myndigheter för att man hjälper dom men jag ska skicka tipset vidare till min arbetskamrat, det va nämligen hans första fundering om vi fick betalt för jobbet. Jag har bara fått en allmän känsla att när man pratar med myndigheter, datainspektionen m.m. att man bör göra som dom säger för att inte få massa problem själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||