FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hallå.. jag behöver lite hjälp med marknadsföring...
enligt statistik så visar det sig att: 10% knappar in adressen 30% kommer från google 60% kommer från facebook ... nu undrar jag hur man ska tänka vid marknadsföring för att få in fler besökare. ska jag satsa pengar på facebook, eftersom flesta av mina besökare kommer därifrån, eller ska jag satsa på google för det går sämst via dem? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du behöver inte välja, välj både och, men satsa lika mycket på båda.
Gör en test, där du satsar lika mycket pengar på marknadsföring på FaceBook som på Google under säg 1-3 månader. Sen jämför du dag för dag hur besöksantalet förändras. Räkna fram hur mycket varje besökare kostar i form av marknadsföring på respektive annonsplats. Efter någon månad så justerar du pengafördelningen så du får ungefär samma kostnad per besökare på de olika kanalerna. Sen testar du igen och igen och igen.... Att antalet besökare ser ut som det gör idag behöver inte innebära att det blir samma fördelning när du annonserar. Det kan finna shelt olika orsaker till att besöksantalet ser ut som det gör idag. Sen beror det på vad det är för kvalitet på besökarna från de olika kanalerna. Hur ser affärsmodellen ut? Dvs hur tjänar du pengarna? Enkelt uttryckt så ska du räkna på hur mycket extra intäkter du får om du annonserar på olika kanaler med samma pengar. Rent ekonomiskt ska du räkna hur mycket intäkterna ökar för varje investerad annonskrona. Dvs om du annonserar för 100 kr på Kanal A och det ger 300 kr i ökade intäkter så har du en kvot på 300/100 dvs 3,0 gånger. Om du annonserar för 100 kr på Kanal B och det ger dit 250 kr mer i intäkter så blir kvoten 250/100 dvs 2,5 gånger pengarna. Då har du bättre utdelning på Kanal A om det är så. Men det här var bara ett exempel hur du kan räkna för att jämföra och se vart du får bästa avkastningen på din annonsinvestering. Om du bara får ut en så låg kvot som 2,0 så innebär det att du kommer till en annonskostnad på 100/200 dvs 50% av omsättningen, vilket är dyrt. bättre då med 100/300 som är 33%. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-28 klockan 22:03 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
"Om du bara får ut en så låg kvot som 2,0 så innebär det att du kommer till en annonskostnad på 100/200 dvs 50% av omsättningen, vilket är dyrt. bättre då med 100/300 som är 33%." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det var bara en reflexion över stycket före (som i sig var ett hypotetiskt exempel för att illustrera sättet att räkna). Det var med andra ord en konstaterande summering att en marknadsföringskostnad som motsvarar 33% av omsättningen är bättre än en som motsvarar 50% av omsättningen, under förutsättning att marknadsföringskostnaden är på nominellt samma belopp.
Dvs om du satsat 100 000 kr i marknadsföringskostnad så är det bättre att sälja för 300 000 kr (33% marknadsföringsandel av omsättningen) än att sälja för 200 000 kr (50% marknadsföringsandel av omsättningen). Det var ett sätt att se på marknadsföringskstnaden och motsvarande "nyttoeffekt" för företaget. Hur du ska utforma dina annonser är däremot inte inom mitt kompetensområde, det får du fråga en marknadsföringsguru om. Jag ser det bara ur det ekonomiska sifferperspektivet. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-07 klockan 19:52 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|