FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har en fundering på vilket operativssystem som rekommenderas av er att hosta ett antal webbsidor på? Är det Windows eller Linux som gäller? Om det är Linux, vad för typ av Linux?
Burken jag tänkt att laborera med är en burk som inte är allt för kraftfull, rekommenderas något specifikt operativsystem för det då? Har tänkt att hosta allt till hemsidan på denna server, dvs också databaser. (Hoppas jag la den i rätt topic, annars får mod gärna flytta!) Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Måste du ha asp eller .net så lär du använda Windows (finns dock lite portningar av asp och .net till Linux). Många kör Debian och apache alternativt nginx. Själv föredrar jag Ubuntu Server framför Debian.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Glömde säga det. asp eller .net lär med största sannolikhet ej behövas!
Vad är fördelar resp nackdelar med Debian / Ubuntu för mitt ändamål? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Föredrar FreeBSD om man vill ha ett stabilt och säkert system som bara går 24/7. Annars föredrar jag Debian, gillar inte ubuntu alls för server.
Tycker det bara är massa extra skit i Ubuntu samt inte kör så stable, debian kör i regel mer stable och beprövade paket som standard. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Stämmer det som patrikweb säger om Ubuntu och jag håller även med om att FreeBSD är mer pålitligt. Men är man inte linuxproffs kan dom där extra grejorna i Ubuntu som gör att du kan slippa lite manuellt pill vara väldigt bra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Framför allt ska du kunna operativet någotsånär om du ska klara dig själv eller acceptera att startsträckan kan bli lång.
Jag har använt både Windows, FreeBSD och Ubuntu (Server av LTS-version), samtliga med Apache, PHP och MySQL. Började med Windows, det räckte med att de andra komponenterna var nya.. sen får man lära sig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tanken är att lära sig i första stegen. Om ett antal veckor skall skall webbsidorna upp. Får då se om jag överväger att köra vidare med Linux eller ifall jag kör på Windows.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
- Se belastningar på cpu, disk, minne och nätverk. - Kunna hantera drivrutiner på ett effektivt sätt - Rädda systemet vid en diskkrach - Hantera loggning på viktiga händelser i systemet som t.ex. inloggningar - Hantera brandvägg och trafikloggning |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Idag kan jag Windows bra. Skulle jag ha kört upp sidor i dagsläget så blir det självklart en Windows-server, men för att jobba längre fram så vill jag kunna ha linux som ett alternativ med.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu kanske du har koll på det här med servrar men annars så är RAID och IPMI två saker du bör försöka använda. Det är numera normalt standard i rackservrar och många towerservrar.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|