Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur mycket dras bort i skatter och sociala avgifter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-25, 00:47 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Standard Hur mycket dras bort i skatter och sociala avgifter?

Hej! Om jag har 1700 kr och väljer att få det utbetalat till mig som privatperson, hos ett företag som anger följande:
Citat:
Välj att betala ut dina pengar som lön. Vi sköter avdrag för löneskatt och sociala avgifter.
Vad blir då kvar till mig av de här 1700 kr?

Ni får gärna skriva med hur ni kommer fram till slutsumman.

Följdfråga:
Man kan även välja att om man har eget företag fakturera dem. Vad skulle man spara på att göra det intäktsmässigt? Slipper man sociala avgifter? Jag har inget företag men det kanske vore värt att skaffa.

Senast redigerad av Dakota den 2012-11-25 klockan 00:55 Anledning: La till följdfråga.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-25, 01:11 #2
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Jag utgår från att du är mellan 26 och 65 år - äldre och yngre betalar mindre

Avgår först arbetsgivaravgiften 31,42 %, dvs 534,14

På resterande 1 166 ska de dra källskatt. Exakta procenttalet beror på i vilken kommun du bor i, tjänar i övrigt etc men det är väl runt 30 % , dvs 350 kr

Du bör mao få ut runt 816 kr

Hade det under ett år inte rört sig om max 999 kr, som de skulle betala ut (efter avdraget för avbetgivaravgift) kunde de ”hoppat över” att dra skatt. Men de hade varit tvungna att skicka kontrollupggift så du hade i alla fall fått betala löneskatten - i samband med nästa deklaration

Tilläggsfrågan - med enskild firma betalar du egenavgift på 28,97 istället för arbetsgivaravgiften. Fast riktigt så kan man inte räkna eftersom du kan göra avdrag för saker du köper/gör som inte skatteverket skulle godkänna avdrag för om du har lönearbete. Du betalar bara egenavgifter och löneskatt på de pengar du tar ut så det gör väl att det finns fördelar men även nackdelar. Du måste bokföra, göra årsbokslut, redovisa moms etc - inte så svårt men det tar lite tid. Visst man kan köpa in tjänsten men då kostar det.

Senast redigerad av Ciffan den 2012-11-25 klockan 01:17
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-25, 01:18 #3
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg

På resterande 1 166 ska de dra källskatt. Exakta procenttalet beror på i vilken kommun du bor i, tjänar i övrigt etc men det är väl runt 30 % , dvs 350 kr

Hade det under ett år hade rört sig om under 1 000 kr, dvs max 999 kr, som de skulle betala ut (efter avdraget för avbetgivaravgift) kunde de ”hoppat över” att dra skatt. Men de hade varit tvungna att skicka kontrollupggift så du hade i alla fall fått betala löneskatten - i samband med nästa deklaration

Tilläggsfrågan - med enskild firma betalar du egenavgift på 28,97 istället för arbetsgivaravgiften. Fast riktigt så kan man inte räkna eftersom du kan göra avdrag för saker du köper/gör som inte skatteverket skulle godkänna avdrag för om du har lönearbete. Du betalar bara egenavgifter och löneskatt på de pengar du tar ut så det gör väl att det finns fördelar men även nackdelar. Du måste bokföra, göra årsbokslut, redovisa moms etc - inte så svårt men det tar lite tid. Visst man kan köpa in tjänsten men då kostar det.
Tack för svaret, jag är dock ganska så mycket yngre än 26 år. Men det som vore intressant att veta är om jag skulle spara mer pengar på att fakturera dem som företag? Bedriver i nuläget inget företag men skulle kunna starta ett.

Edit: Tack för att du även svarade på följdfrågan! Tycker det är extremt krångligt med alla olika skatter och avdrag och skillnader beroende på hur gammal man är, vart man bor, vad man köper i företaget och massa annat..

I det här fallet har jag tur då företaget/tjänsten skattar allt åt mig om jag förstår det rätt men det blir svårt att klara sig på egen hand sedan. Dessutom, är man girig om det gör ont att se hur mycket skatteverket kommer ta av kakan =/

Senast redigerad av Dakota den 2012-11-25 klockan 01:21
Oläst 2013-03-13, 00:24 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg

Hade det under ett år inte rört sig om max 999 kr, som de skulle betala ut (efter avdraget för avbetgivaravgift) kunde de ”hoppat över” att dra skatt. Men de hade varit tvungna att skicka kontrollupggift så du hade i alla fall fått betala löneskatten - i samband med nästa deklaration

Om man har 1700 kr (fakturerat belopp exkl moms) och ska göra avdrag för arbetsgivaravgifterna för AB som är 31,42% så ska man räkna så här:

1700/1,3142 dvs bruttolönen blir 1294 kr dvs arbetsgivaravgifterna blir 406 kr.

Om man har 1700 kr i "överskott" i enskild firma så räknar man annorlunda då blir det:

1700 * 0,2897 => 492 kr i egenavgifter och man får kvar 1268 kr som man ska dra preliminärskatt på.

Detta är viktigt att tänka på så, allt annat lika, så får man 1294-1268 => 26 kr mer i "lön" om man jobbari AB jämfört med enskild firma.

Skulle man fakturera från eget företag så kan man då anta att man fakturerar 1700 kr + moms dvs utbetalningen blir 2125 kr. Men momsen har man ju bara till låns av Staten.

Nu är det en osäkerhetsfaktor för jag vet inte om de som ska betala ut 1700 rknar in momsen i de 1700 eller inte.

Skillnaden i procentatser beror i stor adrag på att man helt enkelt har olika underliggande basvärde när man räknar ut skatten för arbetsgivaravgifter respektive egenavgifter.

Arbetsgivaravgiferna räknas ut från bruttolönen som är 1294 i detta fall medan egenavgifterna beräknas med bruttolön+ egenavgifterna (som är 1700 kr) dvs i just detta fall hela det fakturerade beloppet.

1294 * 31,42% => 406 kr i Arbetsgivaravgifter för Aktiebolag
1700 * 28,97% => 492 kr i Egenavgifter för enskild firma

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-13 klockan 00:31
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-25, 01:35 #5
Ciffans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Hittar inte just nu men arbetsgivaravgiften för under 26 var i fjol 15,49 % och jag skulle inte tro att den är så mycket högre i år.

Att det är krångligt med att man betalar olika beroende på ålder tror jag inte du ska klaga på. Tidigare betalade vi alla lika men nu får du i stort sett halverad avgift. Att det är olika beroende på var man bor beror på det kommunala självstyret. men det är inte så mycket som skiljer. Då händer det mer när man kommer över brytpunkten och även betalar statlig skatt.

Tänk på vad du fått under åren - dagis, skola, kommunal service, sjukvård, kollektivtrafik ...
Oläst 2012-11-25, 01:40 #6
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Tack för svaret igen! Då undrar jag om jag fortfarande har "fördelar" av att vara yngre om jag skulle starta ett företag och begära utbetalning till företaget istället för utbetalning som privatperson? Det vill säga lägre avgifter som UF eller något.. Förstår att det blir mer att göra men det är väl bra att börja någonstans.
Oläst 2012-11-25, 02:06 #7
Ciffans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Jo, du har samma nersättning som ung i eget företag som arbetsgivaren har för anställda.

Mycket generellt kan man kanske säga att om du inte har några utgifter för ditt arbete och du kommer att ta ut och leva upp allt du tar in så kan du lika bra vara anställd. Den lilla skillnad det är kan knappast motivera merarbetet som det är att driva firma

Om du däremot tänker köpa saker för arbetet - dator, kontorsmöbler ... eller åka på event som har med din verksamhet att göra då finns det fördelar att ha firma. Du betalar då med obeskattade pengar och "slipper" betala momsen. (Slipper är fel ord du betalar den när du handlar men får sedan tillbaka den i samband med deklaration).

Men om du ska starta företag måste du kunna "hålla i pengarna" du kommer att få in en del momspengar som du sedan ska betala in i klump året därpå. Momsen är 25 % så det kan bli en hel del. Dessutom ska du själv ligga på din egenavgift lika länge. Här gäller det att inte frestas att "låna".

Nu säger jag Godnatt!
Oläst 2012-11-25, 09:36 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad

KristianE KristianE är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Vad blir då kvar till mig av de här 1700 kr?
1700 kr? Fundera inte ens på företag. Ska du starta företag ska det handla om betydande belopp. Under 30.000 kr kan dessutom gå som hobbyverksamhet i deklarationen. Så betydligt mer än så, per år.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-25, 14:13 #9
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
1700 kr? Fundera inte ens på företag. Ska du starta företag ska det handla om betydande belopp. Under 30.000 kr kan dessutom gå som hobbyverksamhet i deklarationen. Så betydligt mer än så, per år.
Det där var bara vad jag hade på det betalningsmediet just då och tog det som exempel då de skattar åt mig enligt vad som stod i mitt första inlägg. Men förstår vad du menar.
Oläst 2012-11-25, 17:24 #10

Eftersom skatteskalan är progressiv, dvs man betalar en högre procentsats i källskatt när man tjänar mer pengar per månad så kan man inte bara titta på en enstaka betalning, utan man måste ta hänsyn till vad du totalt har i inkomster under hela året. Sen slå ut det månadsvis för att se vad du ska betala för skatt.

Nu är det en sanning med modifikation för man ska titta på inkomsten månad för månad och betala in "preliminär" skatt enligt den inkomsten, men sedan gör skatteverket en avräkning en gång om året så man sår ut inkomsten jämt fördelar per månad för att beräkna den "slutliga" skatten.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017