FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Känns som att exakt alla intressanta domäner är upptagna, men alla är långt ifrån använda och vissa med potential bara ligger där.. Saknar fantasi att hitta lediga domännamn med bra nyckelord. 'Hur har alla råd att ligga ute med en massa domäner som inte ens används? kostar ju ändå runt 100 kronor om året
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kan jämföra med en person jag vet som har väldigt många domäner. Han går back på dom om jag förstår det rätt, rätt mycket pengar är det med som bara kostar i förnyelser. Men han har inte tiden att ta hand om dom för stunden så han bara förnyar dom tills han får tid för det. Visst sen säljer han väl en och annan domän dyrt ibland med men det är bara enstaka fall.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
100 kronor om året är mindre än 30 öre per dag så vet inte om jag tycker det är särskilt mycket pengar
![]() Ibland köper man på sig domäner man inte använder för att skydda befintliga domäner som används, ibland är det ren spekulation, ibland är det planerade projekt som kanske ligger flera år fram i tiden. Trots allt är det ganska få personer som har ett mycket stort antal domäner (500 eller fler). Att lägga ut bortåt 10000 per år klarar de flesta som har en bärkraftig företagsverksamhet, då kostar det ofta mer att ha en bil.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-11-23 klockan 23:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Om man lägger ner lite tid på att registrera bra domäner som gått ut så kan man faktiskt få tag på en bra domän om man är snabb på att ta den. Det är faktiskt inte helt ovanligt att folk missar att förnya sin domän. Sen bör man såklart inte utnyttja det om någon glömt en förnyelse men en del som sitter på bra domäner vill helt enkelt inte ha dom kvar. Då kan man va snabb och ta den men det är många som håller på med det så det är nog inte lätt att hinna före dom som hållit på ett tag med det.
Jag vet till och med såna som gett bort bra domännamn för att vara snälla och det är bra tycker jag att personer försöker underlätta för andra som försöker få igång sina internettjänster. Senast redigerad av tony-axbyte den 2012-11-23 klockan 23:38 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag äger en hel del domäner och har planer för de flesta. Men man ska hinna med också. Men jag tycker inte att det är så farligt att lägga några tusen per år, nu vet jag att vissa här sitter på väldigt många domäner, en del tjänar ju ganska mycket på parkerade domännamn.
Tycker det är svårt att hitta bra domäner som är lediga. Men ibland har man tur, jag köpte precis upp: ModellAgenturen.se Vilket jag tycker klassas som en bra domän. Men smaken är ju delad, men som sagt finns många domäner som löper ut varje dag, vissa riktigt bra, vissa dåliga. Men kolla dessa som är på väg att löpa ut och kanske annvänd dig av en snap back tjänst eller liknande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Modellagenturen.se var ett fint köp skulle jag tro
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Förresten, när en domän har gått ut. Hur lång tid efteråt tar det innan man kan registrera den via en registrar istället för att använda sig utav snapback?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kan inte registrera domänen tidigare oavsett om du använder dig av någon snapback-tjänst. Hur lång tid det går till frisläppande beror på vilken toppdomän det gäller. Sök gärna på forumet, frågan har ställts ganska många gånger för de vanliga toppdomänerna.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Tex. så skrev jag ett script som drog igenom alla artiklar i kategorin "Start ups" på Techcrunch och extraherade alla domäner från de externa länkarna, sen kollade jag sök volym för bolagsnamnen på svenska marknaden. Därefter kollade jag vilka av de intressanta som fortfarande var ledig på .se och reggade upp några. Har även dragit igenom en del av topplistorna på Alexa och gjort detsamma där. Nu tror jag inte att woothemes.se, netvibes.se eller tweetdeck.se kommer generera några superintressanta erbjudanden... men kul att leka lite. Eftersom det gått att få tag på svenska domäner till 5kr styck i januari så har det ju inte direkt bränt i fickan heller ![]() ...Annars håller jag ett öga på IIS lista på domäner som är på väg att förfalla. Har lyckats ta några kul med den approachen med: springskor.se, kontaktplatsen.se och jamformaklare.se. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
|
|||