Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ditt Största misstag som företagare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-22, 11:51 #1
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Standard Ditt Största misstag som företagare?

Hej gott folk.
Tycker det bra driv här på företagsdelen av WN.

En sak som vore intressant att höra är vilket det största misstaget ni gjort som företagare genom tiden? Det behöver inte vara det misstag som kostat mest pengar, utan kan ha kostat tid eller gjort att ni arbetet i fel riktning.

Jag tycker det är väldigt viktigt att lära sig av misstag, framförallt sina egna men även av andras. Det är ju som bekant onödigt att göra om både sina egna och andras misstag om det kan undvikas.

För min del så är det förmodligen att jag länge ville göra allt själv. När verksamheten växer så innebär det tillslut att man har alldeles för mycket att göra, och alldeles för lite tid att göra de viktiga sakerna som får verksamheten att fortsätta växa.

Läxa lärd? Att jag inte är bäst på allt. Finns väldigt många som gör många saker bättre än mig. Därför försöker jag nu fokusera på det jag kan bäst och skicka över resten till de som kan bättre.

Så vad är ditt största misstag?
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-22, 13:23 #2
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar

Reg.datum: May 2008
När jag var ny som företagare skummade jag igenom ett kontrakt som tillslut kostade mig en massa onödiga pengar.

Det lärde mig att lusläsa kontrakt
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-22, 13:43 #3
Reachgrounds avatar
Reachground Reachground är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2012
Nykomling
Reachgrounds avatar

Att inte ha en revisor och försöka göra allt själv.
Reachground är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-22, 14:19 #4
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Reachground Visa inlägg
Det är ett stort misstag att INTE ha revisor. Även om du gör allt själv istället för att lämna pappersarbetet till en redovisningskonsult/byrå så är revisorns uppgift att kolla så du/byrån gjort rätt. För din säkerhet!

Mitt största misstag hittills var att sätta fast pris på ett dåligt specat jobb. Blev inte särskilt bra timpeng på det.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-22, 14:34 #5
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Det är ett stort misstag att INTE ha revisor. Även om du gör allt själv istället för att lämna pappersarbetet till en redovisningskonsult/byrå så är revisorns uppgift att kolla så du/byrån gjort rätt. För din säkerhet!

Får man fråga om det är era egna erfarenheter?

Undrar bara då ni är båda för att ha revisor, men den ena av er driver enskild firma och den andra verkar ha AB utan revisor ... bara nyfiken ...

Själv har jag inte gjort några stora misstag, men har varit nära. Mitt tips är att inte förlita er på det som står på nätet utan att alltid kontrollera informationen, speciellt vad gäller administration och myndigheter.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-22, 15:23 #6
Reachgrounds avatar
Nykomling

Nykomling
Reachgrounds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Får man fråga om det är era egna erfarenheter?

Undrar bara då ni är båda för att ha revisor, men den ena av er driver enskild firma och den andra verkar ha AB utan revisor ... bara nyfiken ...

Själv har jag inte gjort några stora misstag, men har varit nära. Mitt tips är att inte förlita er på det som står på nätet utan att alltid kontrollera informationen, speciellt vad gäller administration och myndigheter.
LOL! Kollade du upp min firma?

Jag körde själv första åren med lite hjälp. Hade sedan något mellanting där jag fortsatte något år själv genom att läsa på och ringa Skattemyndigheten. När jag började jobba heltid med företaget så gav jag upp, det blev för många frågetecken. Har en fantastisk revisor nu. Aldrig mer utan revisor.
Oläst 2012-11-22, 15:50 #7

Citat:
LOL! Kollade du upp min firma?

Jag körde själv första åren med lite hjälp. Hade sedan något mellanting där jag fortsatte något år själv genom att läsa på och ringa Skattemyndigheten. När jag började jobba heltid med företaget så gav jag upp, det blev för många frågetecken. Har en fantastisk revisor nu. Aldrig mer utan revisor.

Alltid intressant och se vem man har som revisor, speciellt i Lund/Malmö-området, den tiden man behöver det själv och desstuom var jag nyfiken, då jag vet at jag kommer behöva lite ljudslingor till ett par videos i olika projekt

Förstår dock inte behovet av revisor i en (liten) enskild firma, redovisningsbyrå (med redovisningskonsulter) borde räcka gott och väl om man vill slippa bokföringsbiten.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-22, 16:27 #8
Reachgrounds avatar
Nykomling

Nykomling
Reachgrounds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
desstuom var jag nyfiken, då jag vet at jag kommer behöva lite ljudslingor till ett par videos i olika projekt
Hör av dig om det är intressant. Kan inte alltid ta in nya projekt men ibland blir det luckor. Tittade precis på siten och kom på att jag inte lagt upp mitt senaste projekt, Pippi Långstrump till Nintendo DS. Suck, skomakarns barn...
Oläst 2012-11-22, 17:14 #9
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar

Reg.datum: Jun 2012
Mitt största var att ta in en delägare i mitt bolag med 50% ägande del, hade då själv investerat en summa i projektet i miljon belopp, han betalade inget dock, 6 månader senare ville han ut och ta 50% av företaget, jag var ny här i Sverige och viste inte mycket om detta.

Jag vägrade betala ut heans del och då gick han och begärde företaget i konkurs, det sved både ekonomist och känslomässit, jag kunde återvinna konkurs beslutet då vi inte hade några betalnings svårigheter i bolaget men förvaltarens råd var att jag låter bli och lägga ett bud på fastigheten iefterhand ( ett till misstag) och att jag borde få den för en billig summa, yep det blev inte så utan han sålde fastigheten till en annan som lagt ett högre bud och jag blev av med allt.

Det hela blev sjukt skum och idag några år senare sitter jag och betalar resten av lånen som jag tog privat.

Det jag lärde mig var:
  • Lita aldrig på personer som du inte känner väl.
  • Försöka att investera lika mycket tid och pengar så att alla känar eller förlorar på det som sker i bolaget.
  • Beroende på storleken på verksamheten bör du fundera på att skaffa dig en rivisor, bokföringsfirma där du har en bra relation med.
  • Lita inte på advokater eller tjänstemän, begär alltid allt skriftlig.
  • Klarar du inte något, köp tjänsten, du känar på det i längden.
  • Ha en bra skriven Kompanjonsavtal, allt är spännande och dans på rosor i början, men man vet aldrig.

Sist och inte minst, kommer du på något sätt att lura staten, gör inte det.

Lycka till
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-22, 18:28 #10
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Som John Adams sa. Den största läxan jag lärt mig av att driva företag i Sverige och utomlands är att man aldrig ska lita på någon, oavsett hur bra det hela ser ut att vara. Det handlar egentligen om alla, även fru/man. Det är inte sagt att man i framtiden kommer vara gifta och då kan hela verksamheten krascha om man inte skrivit ett bra kompanjonsavtal.

Skriv alltid avtal oavsett vem det är med, lita aldrig på någon. Affärer är inte vänskap och man ska inte blanda in känslor i det. Vad som kan vara bra idag kan vara mindre bra om ett år och då sitter man där och riskerar att förlora mycket

Det handlar även om jobb. Är det en ny kund, se till att få förskott om det är ett stort jobb. Gör ALLTID kreditupplysning om det är ett så pass stort jobb att du känner att du inte kan riskera pengarna. Var stenhård. Är du seriös med din verksamhet och gör ett bra jobb kommer de respektera att du är tuff
Titusbramble är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017