Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hosta kundwebbplatser

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-12, 11:53 #1
bofink bofink är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2012
Nykomling

Standard Hosta kundwebbplatser

Hallå där! Detta blir en första post här på WN, känns bra att vara med. Jag har under en tid sysslat med hemsidor och har nu nyligen dragit igång en egen firma på ämnet. Under de uppdrag jag redan gjort till olika kunder har det dykt upp funderingar i mitt huvud:

Att hålla koll på olika webbhotell och ftp-konton med alla användarnamn och lösenord åt sina kunder kan ju vara lite av en pain minst sagt, så jag håller på att undersöka hur det skulle fungera att själv hosta sina kunders webbplatser.

Min tanke är att man skulle kunna ha ett webbhotellkonto och hosta sina kunders webbplatser på subdomäner, för att sedan rikta domännamnen till dessa.

Jag tänkte fråga vad ni säger om detta. Är detta praxis? Hur fungerar det med ansvar osv. Jag vet att vissa webbhotell har ÅF-lösningar (exempelvis Loopia), vad är för- och nackdelarna med dessa lösningar jämfört med att själv hosta?

Kan man reglera ansvaret för vad som publiceras osv genom egna villkor mot kunden?

Tacksam för svar!
bofink är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-12, 13:19 #2
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar

Reg.datum: Jun 2010
En generell varning: De flesta webhotell tillåter inte att du köper ett webhotellskonto och sen upplåter åt dina kunder. I så fall har de säkert någon färdig lösning eller alternativ lösning på det, men att "sälja" webhotellet vidare är oftast förbjudet.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-12, 13:48 #3
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem

Om du redan nu vet att några kunder kommer flytta till dig omgående så skulle jag rekommendera att gå direkt på VPS alt egen server. ÅF-lösningarna blir snabbt ganska begränsade. Beroende på hur mycket kunskap du har så kan man ofta köpa till tjänster där företaget man hyr vps/server av tar hand uppdateringar och underhåll.
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-12, 16:04 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
En generell varning: De flesta webhotell tillåter inte att du köper ett webhotellskonto och sen upplåter åt dina kunder. I så fall har de säkert någon färdig lösning eller alternativ lösning på det, men att "sälja" webhotellet vidare är oftast förbjudet.
Jo, jag misstänkte det. Jag tänker självklart kontakta support på respektive webbhotell innan jag ger mig i kast med den här lösningen.

Citat:
Ursprungligen postat av zenda Visa inlägg
Om du redan nu vet att några kunder kommer flytta till dig omgående så skulle jag rekommendera att gå direkt på VPS alt egen server. ÅF-lösningarna blir snabbt ganska begränsade. Beroende på hur mycket kunskap du har så kan man ofta köpa till tjänster där företaget man hyr vps/server av tar hand uppdateringar och underhåll.
Uttrycken Egen server och VPS skrämmer mig då jag har begränsad kunskap om sådana system, och jag vill ogärna gräva ner mig i administration av server då mitt företag främst riktar sig på att ta fram webblösningar. Dock så verkar det ju vara en rimlig lösning. Känner du till något företag som erbjuder enkel VPS till rimligt pris?
bofink är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-12, 16:18 #5
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Tillåter inte ni att det åp space2u? Tycker jag låter märkligt, varför skulle man som webbhotell inte tillåta att kunder säljer vidare webbhotellskonton? Att lägga in kunders domäner på samma konto tillåter man ju inte, men inte att ett företag köper hela konton för att sedan sälja dom vidare till slutkund ser jag inget problem med. Ett åf-konto är ju in princip detta, dock som innebär förenklad hantering och rabatt på flera konton.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-12, 16:39 #6
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Tillåter inte ni att det åp space2u? Tycker jag låter märkligt, varför skulle man som webbhotell inte tillåta att kunder säljer vidare webbhotellskonton? Att lägga in kunders domäner på samma konto tillåter man ju inte, men inte att ett företag köper hela konton för att sedan sälja dom vidare till slutkund ser jag inget problem med. Ett åf-konto är ju in princip detta, dock som innebär förenklad hantering och rabatt på flera konton.
Nej det var nog så Andreas menade också. Dvs man kan inte köpa ett konto för 50-100 kr av en leverantör och lägga upp 10-15 kunder där i syfte att fakturera varje kund 100kr var och tjäna pengar på så sätt.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-12, 17:32 #7
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av bofink Visa inlägg
Jo, jag misstänkte det. Jag tänker självklart kontakta support på respektive webbhotell innan jag ger mig i kast med den här lösningen.

Uttrycken Egen server och VPS skrämmer mig då jag har begränsad kunskap om sådana system, och jag vill ogärna gräva ner mig i administration av server då mitt företag främst riktar sig på att ta fram webblösningar. Dock så verkar det ju vara en rimlig lösning. Känner du till något företag som erbjuder enkel VPS till rimligt pris?
Jag skulle nog rekommendera ett vanligt WHM/cPanel ÅF konto någonstans. Lätt att komma igång med och en bra kontrollpanel. Troligen billigare än en VPS och bättre prestanda om du hittar rätt leverantör.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-12, 18:58 #8
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Dina kunder kan köpa tjänsten registrera-webbhotellskonto och då blir det färre problem senare, skulle du och kunden gå skilda vägar.

Att det skulle bli pita av att hantera många FTP-konton är inte sant imo. Det är så att vissa kunder inte reagerar på en månadsavgift på över 100 kr, andra tycker det är jättehemskt (även om de betalat många tusenlappar för produktionen), många olika webbhotellskonton blir det. Att kunna hantera många konton tycker jag är grundläggande för en webbfirma.

Jag har hjälpt kunder till flera olika webbhotell i över sex år nu och aldrig brytt mig om vare sig ÅF-program eller egen VPS.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-13, 09:50 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Om du lägger kunder på eget konto så får du ju en massa ansvar för sånt som du inte kan påverka (phpversioner, drift etc.). Är det värt besväret? Dessutom blir det krångligt om antingen du eller kunden vill hoppa av samarbetet.
Jag rekommenderar att fortsätta med att kunderna står för sina egna konton. Du kan även där tjäna en slant på det genom provision från webbhotellet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-13, 13:32 #10
retypejonas retypejonas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
retypejonas retypejonas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Om du lägger kunder på eget konto så får du ju en massa ansvar för sånt som du inte kan påverka (phpversioner, drift etc.). Är det värt besväret? Dessutom blir det krångligt om antingen du eller kunden vill hoppa av samarbetet.
Jag rekommenderar att fortsätta med att kunderna står för sina egna konton. Du kan även där tjäna en slant på det genom provision från webbhotellet.
Håller med, besväret och huvudvärken överstiger vida de små intäkter det skulle ge att dra in några kunder på sin egen server/webhotellskonto.

Har haft dessa ambitioner för många år sedan och det är svårare än man tror att motivera kunder till flytt... och det är inte många tior du kan skära emellan varje månad om du inte är helt skrupelfri
retypejonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017